Den store, fransk-japanske alliance mellem Nissan, Renault og Mitsubishi under ledelse af den Libanesisk-brasillianske franskmand, Carlos Ghosn, sætter alle sejl til for at maksimere indtjeningen med deres Alliance 2022-plan.
Målet er at fordoble omsætningen til over 10 milliarder Euro inden 2022, og en del af ambitionen omfatter en helt ny Nissan NV250 og et Mitsubishi varebilsprogram, der skal åbne døre til Australien og New Zealand.
One Ford
Alliancen skruer op for samarbejdet om fælles platforme og et fælles program af varebiler med hver sit logo, som vi kender det i forvejen.
Lidt i stil med Fords globale One Ford skal der bygges biler til hele verden med så mange fælles komponenter som muligt.
Præsidenten kom
Dertil kommer en optimering af produktionen med fælles fabrikker. Det betyder, at der kommer nye samlebånd på fabrikkerne i Maubeuge og Sandouville i Frankrig. Maubeuge bliver centrum for produktion af de mindre varebiler, mens Sandouville skal bygge Renault Trafic.
Investeringerne i fabrikker og nye arbejdspladser er så markant, at selveste præsident Emmanuel Macron var taget på virksomheds-eskursion med Ghosn for at inspicere de nye faciliteter i Maubeuge.
Fælles platforme
-Groupe Renault’s globale varebils-ekspertise trækker synergier mellem Alliancens mærker til gavn for vore kunder. Fabrikkerne i Maubeuge og Sandouville giver den mest attraktive løsning takket være deres konkurrencedygtighed og evner til at kombinere Alliancens fælles platforme.
-I år har Groupe Renault annonceret en samlet investering i Frankrig på 1,4 milliarder Euro i de to hjørnesten i væksten: elektriske køretøjer og varebiler, siger Carlos Ghosn
Nye varebiler
For kunderne betyder det helt konkret en række nye modelnavne på eksisterende og kommende varebiler.
For at ensrette penge-strømmen mest muligt synes sammensmeltningen af varebiler i alliancen at blive noget nær komplet, så vi inden for en overskuelig fremtid får et nyt sæt trillinger på gaden.
Nissan NV250
Der kommer en Nissan NV250, som bliver en Renault Kangoo med Nissan NV250 skilte rundt omkring inde og ude. Der bliver ingen tekniske forskelle. Produktionen begynder til sommer.
Begge kommer i elektriske versioner, og selv om der ikke er meldt noget konkret ud om at skrive Mitsubishi på nogle af dem, må man forvente, at det kun er et spørgsmål om tid og produktionskapacitet.
Australien og New Zealand
Samtidigt fortsætter partnerskabet med Mercedes-Benz, som Renault bygger Mercedes Citan – en modificeret udgave af Renault Kangoo – for på fabrikken i Maubeuge.
Mitsubishi Motors kommer også til at drage fordel af samarbejdet i form af en Renault Trafic-baseret varebil, lyder den officielle melding. Den skal sælges på markeder i Australien og New Zealand, hvor Mitsubishi historisk er noget bedre kørende med sine firehjulstrukne modeller.