Håndværkerne er de bedste bilister | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Håndværkerne er de bedste bilister

Myten om den fredagsstive håndværker bag rattet i firmagryden er død. Statistikken viser, at de mest ansvarlige bilister er dem, der kører store varebiler

af Thomas André
25. marts 2013
i Baggrund, Nyheder

Mange har en fordom om, at gule plader er ensbetydende med vilde lærlinge, der overhaler indenom og kører over for taxa-grønt. Eller murere og tømrere, der triller omkring i inderste spor mellem lastbilerne og forsøger at gøre en sig usynlig med en lidt for høj promille.
Men statistikken viser, at enten er de gode til det, eller også er fordommene forkerte.
Her har du fakta i rå tal for Vejdirektoratet:
12.563. Så mange bilister satte sig i årene fra 2007 – 2011 bag rattet i en bil til lille kørekort og blev involveret i en ulykke med dræbte eller alvorligt tilskadekomne.
1.030. Så mange af dem var påvirket  af alkohol
54. Så mange af dem kørte i store varebiler.

Nul fredags-øl

Om de kører hjem og stiller mesters bil, før de drøner på saft i GTI’en viser statistikken ikke noget om. Men den rammer en pæl igennem myten om den fredagsstive håndværker, der har fået et par fyraftens-omgange eller været inden om den lokale på vej hjem og forsøger at snige en weekend-brandert hjem i varebilen.
Faktisk viser undersøgelsen, som Vejdirektoratet har liggende på deres hjemmeside, at det kun er personbilisterne, der kører mere sprit om fredagen. Der er ingen forskel på ulykkesfrekvensen på hverdage for varebiler, mens personbilernes ulykkesfrekvens stiger hver dag frem til lørdag efter midnat, hvor den er fem gange så stor som om mandagen.
Men statistikken viser en også interessant forandring over årene. I 2007 var det hver tiende fører af varebiler involveret i ulykker med alvorligt tilskadekomne eller dræbte, der var påvirket af alkohol.
I 2011 var det mindre end én ud af 20. Altså en halvering i andelen.
For personbilister er andelen af spritbilister faldet fra 9,5 til 7,1 procent.

Forklaringen

Oven i købet er antallet af alvorlige trafikuheld med varebiler involveret faldet fra 310 i 2007 til 179 i 2011.
Faldet i antallet af ulykker med alvorlig konsekvens kan have mange årsager. For eksempel gik byggeriet stort set i stå med krisen i 2008. Salget af varebiler gik samme vej, og mange af de gamle varebiler med mindre moderne sikkerhedssystemer blev skrottet, så det kun var de bedste, der blev tilbage på vejene.
Og måske benyttede den gamle generation med et lidt mere afslappet forhold til alkohol lejligheden til at gå på tidlig pension af den ene eller den anden slags. Og måske er der sket en holdningsændring til spiritus-kørsel. Med eller uden Sundhedsstyrelsens og Rådet for Sikker Trafiks kampagner.
Uanset hvorfor så er varebiler skyld i færre dræbte og kvæstede i trafikken, og færre førere af dem er alkoholpåvirkede.

Tidligere Artikel

Med det største varerum til den laveste pris

Næste Artikel

Ford Transit Custom sætter standarden

Næste Artikel

Ford Transit Custom sætter standarden

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Håndværkerne er de bedste bilister

25. marts 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering