Hamburg indfører dieselforbud | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 21 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Bystyret i Hamburg indfører på torsdag to miljøzoner, hvortil visse dieselbiler formenes adgang. Foto: Christian Spahrbier

Hamburg indfører dieselforbud

På torsdag indfører Hamburg som den første tyske by kørselsforbud for ældre dieselbiler

af Jess Ulrik Verge
27. maj 2018
i Nyheder, Trafikpolitik

Den politiske kamp mod dieselbilerne bliver mere og mere konkret. Torsdag den 31. maj føres indsatsen mod luftforureningen ud i virkeligheden i en del af Hamburgs gader.

Fra og med denne dag forbydes dieselbiler med motorer ældre end Euro 6 at køre på en del af Max-Brauer Allé. På en del af Stresemannsstrasse gælder forbuddet kun lastbiler.

En række undtagelser

Forbuddet har nogle undtagelser. Lokale beboere og deres gæster må gerne køre, og det må også f.eks. ambulancer, skraldebiler samt last- og varebiler, der distribuerer gods i området.

Bosch’s opfindelse kan redde dieselmotoren

Hamburg bliver dermed den første tyske by, der gør brug af den lov, som Forbundsdagen vedtog i juni sidste år, og som den tyske forfatningsdomstol i Leipzig stadfæstede den 27. februar i år. Loven giver byerne ret til at indføre forbud mod dieseltrafik med øjeblikkelig virkning.

Skal nedbringe NOx-forureningen

Hvis en by vil gøre brug af denne lov, skal det være i den hensigt at nedbringe luftforureningen. Det vil bl.a. sige at få reduceret NOx-koncentrationen, så den holdes under EU’s grænseværdi.

Og nu har Hamburgs myndigheder altså vurderet/målt, at grænseværdierne er overskredet. Det betyder specifikt, at 580 meter af Max-Brauer Allé og 1600 meter af Stresemannstrasse omfattes af forbuddet.

Vigtige færdselsårer

Max-Brauer Allé leder trafikken til og fra en af byens største togstationer, og Stresemannstrasse er en af de større gennemfartsveje i østvestlig retning.

Politiet vil iværksætte en kontrol, og skulle man komme til at overtræde forbuddet, vanker der en bøde på 25 euro for person- og varebiler samt en bøde på op til 75 euro for lastbiler.

I Hamburg bor der 1,8 millioner mennesker, og den er Tysklands næststørste by. Der kører cirka 330.000 dieseldrevne biler rundt i Hamburgs gader. Cirka 65 procent af disse er ikke Euro 6-biler, men er ældre end dette – altså Euro 5, 4, 3 eller endnu ældre.

Andre byer på vej

London er et eksempel på en anden storby, hvor man også vil bruge kørselsforbud for at nedbringe luftforureningen. I år forventes det, at dele af Østlondon vil blive ramt af forbud, der retter sig mod såvel benzin- som dieselbiler.

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

I følge Reuters Bureau er der lignende planer for byer som Paris, Madrid, Mexico City og Athen. Kørselsforbud i disse byer kan træde i kraft i 2025, men så lang en tidshorisont har Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ikke. Han ser gerne et totalforbud indført allerede næste år.

Tags: Dieselforbudforbundsdagenhamburgkørselsforbudtyskland
Tidligere Artikel

Mercedes Vito anklages for ulovlig software

Næste Artikel

Peugeot på vej med Euro 6d-motor til Expert

Næste Artikel
Peugeot Expert må vente til næste år med at få en Euro 6d-TEMP-motor

Peugeot på vej med Euro 6d-motor til Expert

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Bystyret i Hamburg indfører på torsdag to miljøzoner, hvortil visse dieselbiler formenes adgang. Foto: Christian Spahrbier

Hamburg indfører dieselforbud

27. maj 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering