Når vinterhjulene sidder på bilen, står du med fire sommerhjul, der vejer og fylder. Har du fået et værksted til at skifte hjul, kan du være heldig, at værkstedet kan opbevare hjulene hen over vinteren for et beskedent beløb, men værkstedet har ikke altid hverken vilje eller plads. Du må selv tage affære.
Måden at vinteropbevare på afhænger af, om det er hjul eller dæk. Er det komplette hjul, skal de ligge ned og er det nøgne dæk skal de stå op. Det er enkelt nok, men hvordan?
Komplette hjul bliver lettest opbevaret på et ”hjuletræ”, et lodret rør på hjul og skiver til at separere de enkelte hjul. Sådan en trolley koster ca. 250 kr. Med et ”hjuletræ“ uden hjul er prisen under 100 kr.
Trolleyen har fordele og bagdele
Fordelen er, at der er styr på stablen og har du købt en trolley, er stablen til at flytte rundt på om nødvendigt. Bagdelen er, at en trolley ikke kan opbevare hjul større end 15-tommer på grund af håndtaget. Ejer du en firhjulstrækker med store 16- tommer eller 17-tommer ballondæk er kun det stationære træ en mulighed.
Drejer det sig om løse dæk skal de stå op og de står bedst på to lægter, så de har mindst mulig kontakt med gulvet. Gør dækkene og dig selv den tjeneste at dreje dem en kvart omdrejning en gang hver fjortende dag eller bare en gang om måneden.
Vask dæk og fælge inden lagring
Inden sommerhjul eller -dæk skal på lager har de godt af at blive vasket med sæbe og skyllet grundigt af. Fælgene bør du rense med fælgrenser og skylle af. Så er de allerede sommerklar.
Skifter et værksted hjulene, er det en del af rutinen at mærke med kridt på indersiden, på hvilken aksel og i hvilken side hjulet har siddet. Højre forhjul bliver mærket ”HF”, venstre ”VF” og så fremdeles
Læg mærke til, hvor slidte dækkene er. Der skal være minimum 3 mm slidbane, men er mønsteret dernede, er der næppe en sommer mere i dem.
Fordel sliddet mellem for og bag
De trækkende hjul vil altid have lidt større dækslid. Du fordele sliddet ved at lade baghjul blive til forhjul eller baghjul til forhjul, når hjulene skal i tjeneste igen til sommer. Vær opmærksom på, at de bedste dæk altid skal sidde bagpå, uanset om bilen trækker på forhjulene eller baghjulene.
Sidder dækkene med det dybeste mønster foran på en forhjulstrækker for at få bedre afsæt, er risikoen for en udskridning med bagenden særlig stor. Det omvendte er tilfældet med en baghjulstrækker.
Når vinteren går på hæld og temperaturen igen er på den høje side af 7 syv grader skal vinterhjulene have den samme tur som sommerdækkene. Når hjulene bliver byttet, skal dæktrykket kontrolleres, for det falder gerne lidt i løbet af opbevaringstiden. Akkurat som den regelmæssige kontrol af dæktryk, når hjulene er i tjeneste.