Hæng sommerhjulene op på et hjuletræ | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Hæng sommerhjulene op på et hjuletræ

Ved skiftet fra sommerhjul til vinterhjul dukker spørgsmålet op: Hvordan opbevarer jeg dem bedst? Se løsningen her

af admin
23. januar 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Når vinterhjulene sidder på bilen, står du med fire sommerhjul, der vejer og fylder. Har du fået et værksted til at skifte hjul, kan du være heldig, at værkstedet kan opbevare hjulene hen over vinteren for et beskedent beløb, men værkstedet har ikke altid hverken vilje eller plads. Du må selv tage affære.
Måden at vinteropbevare på afhænger af, om det er hjul eller dæk. Er det komplette hjul, skal de ligge ned og er det nøgne dæk skal de stå op. Det er enkelt nok, men hvordan?
Komplette hjul bliver lettest opbevaret på et ”hjuletræ”, et lodret rør på hjul og skiver til at separere de enkelte hjul. Sådan en trolley koster ca. 250 kr. Med et ”hjuletræ“ uden hjul er prisen under 100 kr.

Trolleyen har fordele og bagdele

Fordelen er, at der er styr på stablen og har du købt en trolley, er stablen til at flytte rundt på om nødvendigt. Bagdelen er, at en trolley ikke kan opbevare hjul større end 15-tommer på grund af håndtaget. Ejer du en firhjulstrækker med store 16- tommer eller 17-tommer ballondæk er kun det stationære træ en mulighed.
Drejer det sig om løse dæk skal de stå op og de står bedst på to lægter, så de har mindst mulig kontakt med gulvet. Gør dækkene og dig selv den tjeneste at dreje dem en kvart omdrejning en gang hver fjortende dag eller bare en gang om måneden.

Vask dæk og fælge inden lagring

Inden sommerhjul eller -dæk skal på lager har de godt af at blive vasket med sæbe og skyllet grundigt af. Fælgene bør du rense med fælgrenser og skylle af. Så er de allerede sommerklar.
Skifter et værksted hjulene, er det en del af rutinen at mærke med kridt på indersiden, på hvilken aksel og i hvilken side hjulet har siddet. Højre forhjul bliver mærket ”HF”, venstre ”VF” og så fremdeles
Læg mærke til, hvor slidte dækkene er. Der skal være minimum 3 mm slidbane, men er mønsteret dernede, er der næppe en sommer mere i dem.

Fordel sliddet mellem for og bag

De trækkende hjul vil altid have lidt større dækslid. Du fordele sliddet ved at lade baghjul blive til forhjul eller baghjul til forhjul, når hjulene skal i tjeneste igen til sommer. Vær opmærksom på, at de bedste dæk altid skal sidde bagpå, uanset om bilen trækker på forhjulene eller baghjulene.
Sidder dækkene med det dybeste mønster foran på en forhjulstrækker for at få bedre afsæt, er risikoen for en udskridning med bagenden særlig stor. Det omvendte er tilfældet med en baghjulstrækker.
Når vinteren går på hæld og temperaturen igen er på den høje side af 7 syv grader skal vinterhjulene have den samme tur som sommerdækkene. Når hjulene bliver byttet, skal dæktrykket kontrolleres, for det falder gerne lidt i løbet af opbevaringstiden. Akkurat som den regelmæssige kontrol af dæktryk, når hjulene er i tjeneste.

Tidligere Artikel

Sådan får man overblik over Peugeot-bilerne

Næste Artikel

Suzuki opruster med ny SUV model

Næste Artikel

Suzuki opruster med ny SUV model

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Hæng sommerhjulene op på et hjuletræ

23. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering