Nye biler er grundlæggende ikke andet end en bunke blik, plastik, gummi og elektronik. Om det bliver til en Ford Transit eller en Ferrari gør såmænd ikke den store forskel. Det kommer kun an på, om det er den ene eller den anden presse og støbeform, de forskellige dele produceres i.
Resten handler mere om, hvad markedet fortæller dig, produktet er værd. Og det dyreste i den ligning er altid udviklingsomkostningerne. Udgifterne til selve produktionen er i småtingsafdelingen. Helt nede på siden af bestikkelse af lokale embedsmænd og den slags.
Forfra og bagfra
For slet ikke at tale om crashtest af hver enkelt model. Hundredvis af hel- og halvfærdige biler bliver smadret på kryds og tværs, forfra og bagfra i forsøget på at imødekomme enhver tænkelig form for ulykke.
Hver eneste komponent skal være i orden, for en kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led. Og det gælder også for biler.
Skud-, brud- og boresikker
Men nu har Ford taget denne disciplin og løftet den til nye luftige højder. Nøglen til den nye Ford Transit næsten som Joakim von Ands pengetank – skud-, brud- og boresikker.
For mens mange elektroniske enheder ofte har en begrænset levetid, har Ford udviklet en nøgle til Transit-serien, der skal være mindst ligeså slidstærk som varebilerne selv og er bygget til at holde en menneskealder.
Enhver belastning
Elektroniske enheder har en begrænset holdbarhed. Smadrede skærme, langsom software og tiltrækningen af de nyeste gadgets sender ofte smartphones, tablets og laptops i skraldespanden efter få års brug.
Fords super-solide version af bilnøglen er bygget til at modstå enhver belastning i hænderne på de mest krævende bilister – nemlig varebilsbrugerne.
Vandtæt
Nøglen, der allerede fås til Transit og Transit Custom, er blevet testet for at sikre, at den kan overleve selv de værste forhold, den kan udsættes for.
Den kan blandt andet overleve 30 minutter under vand, at blive tabt mere end 50 gange på et betongulv og temperaturer mellem -20 og +60 graders varme.
Friktionssvejsning
Nøglen ligner en normal klap-nøgle til fjernbetjent centrallås, men inden i ser tingene helt anderledes ud. For at sikre at nøglen er vandtæt, friktionssvejses de to halvdele sammen, så vand ikke kan trænge ind.
Inde bag friktionssvejsningen er nøglen designet, så den kan modstå de typiske slag og knubs, en arbejdsplads byder på. Et genopladeligt batteri oplades hver gang, nøglen sættes i tændingen, så den aldrig løber tør for strøm.
Det, kunderne vil ha’
- Vores kunder vil gerne have en nøgle, der kan klare alt fra de hårde stød på en byggeplads til de mange udleveringer i storbyerne, hvor nøglen konstant bruges, siger Jonathan Allan, Electrical Engineering Supervisor, i Ford Europa.
-
Mens en smartphone kan svigte dig, har vi hos Ford sørget for, at du får en nøgle, der er ligeså slidstærk som din varebil.
Benzin, diesel og sved
Ingeniørerne tester også nøglen i klimakamre, der simulerer temperaturer fra den arktiske kulde til ørkenens hede. I testkamrene testes nøglen også i luftfugtigheder op til 100 procent.
Testen omfatter også fem timer omgivet af fin og gennemtrængende støv; kemikalietest, med op til 96 timer omgivet af benzin, diesel, rengøringsmidler og sved; fire timers kontinuerlig vibration blandt nøgler og mønter.
100.000
Knappens udholdenhed er sat til forventeligt 100.000 aktiveringer i temperaturer fra -20 til +60 graders varme.
Og den er stadig billigere end en Ferrarinøgle, der er lavet af de samme materialer.