Håndholdt telefon
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

48.000 bilister sigtet for håndholdt telefoni

Danskernes mobilvaner bliver værre og værre. Sidste år blev 48.000 taget for at tale i håndholdt telefon under kørslen

af Thomas André
14. marts 2014
i Nyheder, Trafikpolitik

Mere end seks ud af ti har talt i håndholdt telefon under kørsel, og fire ud af ti har været på Facebook eller læst eller sendt sms’er og mails. Det er en stigning i forhold til 2012, viser en ny undersøgelse, som Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Det er langt fra alle danskere, der har skiftet den håndholdte telefon ud med en håndfri løsning i bilen. Faktisk taler hele 64 procent af danskerne i håndholdte mobiltelefoner, mens de kører, og 43 procent har tjekket eller sendt sms, mail eller Facebook i trafikken.

Ærgerlig udvikling

Det er flere end i 2012, hvor 58 procent havde talt i telefon under kørslen, og 41 procent havde sms’et, mailet eller tjekket Facebook. Det viser den seneste undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring.

– Det er ikke foreneligt at være opmærksom i trafikken, mens man laver alt muligt andet som for eksempel at tjekke Facebook. Det er for mig at se en ærgerlig udvikling, at flere i dag taler i telefon bag rattet end for bare et år siden. Det er dårlig trafikkultur, og det er farligt både for en selv og for medtrafikanterne, siger koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring, Kim Rud-Petersen.

Dårlig vane

Rigspolitiet sigtede sidste år 48.000 bilister for at bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen. Og noget tyder på, at netop den indsats kan gøre en forskel. 22 procent af danskerne siger nemlig, at de ville holde op med at bruge håndholdt telefon, hvis der var mere politikontrol. 23 procent svarer, at højere bøder ville sætte en stopper for deres forbrug. Og 31 procent siger, at de ville holde op, hvis det gav et klip i kørekortet at bruge håndholdt telefon bag rattet.

– Det kan ikke være rigtigt, at der skal politikontrol og bøder til, før de danske bilister stopper med at bruge håndholdt telefon. Vi bør derimod tage ansvar og gøre op med os selv, om det er en udvikling, vi vil være en del af. Måske er det blevet en dårlig vane at tjekke sin telefon hele tiden, selv når man kører med 110 km/t på motorvejen. Men det er noget, som man bør vænne sig af med, siger Kim Rud-Petersen.

Sms er farligst

Det mest urovækkende i denne undersøgelse er de 43 procent, der bruger telefonen til sms, mail, Facebook eller lignende under kørsel. Når man eksempelvis tjekker sms, er der en overvejende risiko for, at man kigger væk fra trafikken. Og fjerner man blikket fra vejen i blot fem sekunder, vil man ved en fart på 80 km/t have kørt 111 meter i blinde.

Volvo tester magneter til selvkørende biler

Volvo’s næste herregårdsvogn

– Det er let at undgå håndholdt mobilsnak ved hjælp af noget så simpelt som et headset. Sms, mail og Facebook er derimod et større problem, og noget som aldrig bør finde sted bag rattet. Når man eksempelvis sms’er, fjerner man øjnene fra vejen og slipper rattet med den ene hånd. Ens reaktionstid bliver markant forringet, og man kan ikke følge med i trafikken. Så hold nu fokus på det, der er vigtigst, og brug din opmærksomhed på din færdsel, lyder opfordringen fra Kim Rud-Petersen.

Tidligere Artikel

Kia Soul parat til ny charmeoffensiv

Næste Artikel

Fire nye sælgere til Renault Trucks

Næste Artikel
Fire erfarne folk (her sammen med sales manager Claus Rieland) skal styrke salget af Renault last- og varebiler med en på Sjælland og tre fordelt i Jylland

Fire nye sælgere til Renault Trucks

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Vores mobilvaner bliver værre og værre, viser en ny undersøgelse fra Gallup

48.000 bilister sigtet for håndholdt telefoni

14. marts 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering