Gulpladebiler på springtur i ørkenrally til Dakar | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Gulpladebiler på springtur i ørkenrally til Dakar

Tre danske Land Rovere er netop nu på vej vej gennem 5.000 km strabadser i det tredje Intercontinental Rally

af Morten Dam
4. februar 2013
i Nyheder

En 4-hjulstrukket bil på gule eller papegøjefarvede nummerplader kan bruges til andet end at fræse mudderspor på byggepladser og andet svært tilgængeligt terræn uden for alfarvej. Den kan også bruges til at køre ørkenrally i Nordvestafrika. Dét er i det mindste tilfældet for tre danske Land Rovere, som netop nu er på springtur i det tredje Intercontinental Rally, som følger konceptet og sporet fra det oprindelige Paris-Dakar Rally i 80’erne.
Bilerne startede fra Almeria i Spanien og fortsatte gennem Marokko via Atlasbjergene og Vestsahara til Mauretanien, hvor de efter nogle krævende etaper i vidtstrakte og op til 300 meter høje sandklitter og lumske områder med det løse fash-fesh sandstøv fortsætter mod Dakar og den sidste etape ved Lac Rose i Senegal.
Bag de tre biler står to team, dels Christian Nauta og Søren Bach fra Fat Pony Offroad og dels Tom Lindboe og Jens-Bjørn Flodin og Martin Kremmer og Mette Hebo fra Outback Company.
Alle tre biler er 90“ Defender TD5-modeller.

5.000 kilometer

Førstnævnte er en gulpladebil modificeret til ekstreme opgaver. Den har tidligere opnået en tredjeplads i Desert Storm Challenge i Marokko i 2006, vundet dieselklassen i Rainforest Challenge i Malaysia i 2007 og vundet Libya Rally Raid i 2010. Fat Pony Offroad sekunderes af deres egen servicebil, en Land Rover Discovery 1, mens de to øvrige biler støttes af Outback Companys servicebil – en Magirus Deutz 170.
Ruten fra Almeria til Dakar er 5.000 kilometer, og det er inge søndagstur. Allerede fra starten blev Fat Pony-holdet stærkt forsinket af strejkende elektronik. Efter at fejlen var udbedret blev der kørt med fuld gas, men efter seks af de ialt 14 etaper, var holdet endnu bagest i feltet.
Lindboe og Flodin blev plaget af en lang række defekte og materialebrud, som krævede svejsning, men midtvejs i rallyet, var holdet stadig still going strong.
Det samme var Kremmer og Hebo, omend holdet efter en rulletur var markeret på resultattavlen som udgået. Holdet var dog i stand til at følge feltet på den videre tur mod Dakar, hvor feltet ventes i mål den 10. februar.

Tags: Land Rover
Tidligere Artikel

Hold vægten med din helt egen kaffe

Næste Artikel

Alternativ Renault - Scenic Xmod Van

Næste Artikel

Alternativ Renault - Scenic Xmod Van

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Gulpladebiler på springtur i ørkenrally til Dakar

4. februar 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering