Guide: Her er reglerne for mandskabsvogne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Indretning med ekstra stole, god benplads og direkte kontakt til den forreste del af kabinen. Mulighederne for individuel indretning er legio.

Guide: Her er reglerne for mandskabsvogne

af Thomas Schiermacher Jensen
7. december 2020
i Nyheder, Opbygninger, Økonomi & afgifter

Det kan blive dyrt for virksomheder, hvis de benytter mandskabsvogne i strid med reglerne. Derfor opfordrer Motorstyrelsen til, at virksomhederne orienterer sig om reglerne for mandskabsvogne, så de ikke risikerer at komme til at betale mange tusinde kroner i registreringsafgift.

Motorstyrelsen har ved en række kontrolaktioner konstateret, at mange virksomheder stadig ikke overholderne reglerne for mandskabsvogne.

Mandskabsvogn baseret på Movano og med tippelad.
Mandskabsvogn baseret på Movano og med tippelad.

Som udgangspunkt betaler man ikke registreringsafgift af mandskabsvogne, men hvis man benytter dem til private formål, skal der betales afgift, og den kan let løbe op i 150.000-200.000 kr. for en varebil – eller endnu mere.

I foråret iværksatte Motorstyrelsen en vejledningsindsats for at gøre opmærksom på reglerne, men når Motorstyrelsens kontrolmedarbejdere standser mandskabsvogne ved kontrolaktioner, medfører det i mange tilfælde afgiftssager. Senest skete det i kontroller i Esbjerg og på Sydsjælland. Her blev der rejst 13 afgiftssager.

Mandskabsvogne må udelukkende anvendes til transport af medarbejdere, værktøj og materiel mellem virksomhedens arbejdspladser. Hvis køretøjerne bliver brugt privat – fx afhentning af børn i institution eller til andre private formål – skal der betales afgift af køretøjet.

Hvad er en mandskabsvogn?

En mandskabsvogn er et motorkøretøj, der utvivlsomt er konstrueret og særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel, værktøj og materialer. En mandskabsvogn er indrettet til befordring af mindst fire personer, herunder med mindst ét sæde bag forsæderne. Der kan fx være tale om en varebil, hvor der er både forsæder og bagsæder.

Du må ikke køre efter frokost

Efter reglerne må mandskabsvogne kun anvendes til bestemte former for transport til og fra virksomhedens egne arbejdspladser, mens afhentning af mad fra fx en sandwichbar, en bager, en café mv. ikke er omfattet.

Hvis man alligevel bruger en mandskabsvogn til at hente mad, skal der derfor som udgangspunkt betales afgift af køretøjet. Hvis en ansat kører fra en byggeplads i en mandskabsvogn med det ene formål at hente mad til sig selv eller sine kollegaer, vil det medføre afgiftspligt af køretøjet. Det ændrer ikke på vurderingen, at den ansatte er blevet pålagt at hente maden af sin arbejdsgiver.

Der gælder dog en enkelt undtagelse til udgangspunktet. Foretager man en i øvrigt lovlig kørsel med fx materialer eller ansatte til eller fra virksomhedens arbejdspladser, må man gerne stoppe på vejen og købe mad under forudsætning af, at man ikke derved afviger væsentligt fra den direkte rute. Afhentning af mad i en mandskabsvogn vil i denne situation ikke medføre pligt til at betale registreringsafgift.

Hvis man fx har hentet materialer på virksomhedens adresse 50 km væk fra en byggeplads, vil man på vej tilbage til byggepladsen lovligt kunne køre en mindre omvej på fx 500 meter for at hente mad. Kører man derimod en omvej på fx 10 km for at købe mad på tilbagevejen, vil der være tale om en væsentlig afvigelse fra den direkte rute, som udløser pligt til at betale registreringsafgift.

Må du hente din kollega

Måske. Er det klareste svar, man kan give.

Opsamling og afsætning af personer, der arbejder i virksomheden, på vej til og fra arbejdspladsen vil være tilladt, også selv om der er tale om lidt større afvigelser fra ruten. Egentlig afhentning og afsætning på personens bopæl
beliggende langt fra ruten, bliver derimod anset for privat
personbefordring.

Reglerne er mange og indviklede. Du kan læse dem alle sammen her:

Motorstyrelsens vejledningsmateriale om mandskabsvogne kan læses her.

Læs nyhedsbrev fra Motorstyrelsen om kørsel efter mad i mandskabsvogne.

Forbrugere vil have miljøvenlig levering
TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser
Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?
Toyota annoncerer: Nu kommer ProAce City Electric
TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser
TEST: Drømmedejlig og drøndyr – BMW 320D Touring
TEST: Nissans NV300 – en overset arbejdsbil
GUIDE: VINTEREN KOMMER! Sådan klarer du frost og sne

Tidligere Artikel

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

Næste Artikel

Kia Sorento scorer 5 Euro NCAP-stjerner

Næste Artikel

Kia Sorento scorer 5 Euro NCAP-stjerner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Indretning med ekstra stole, god benplads og direkte kontakt til den forreste del af kabinen. Mulighederne for individuel indretning er legio.

Guide: Her er reglerne for mandskabsvogne

7. december 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...