Grøn grimrian på mission i storbyen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Voltia bygger på en Nissan e-NV200. Efter udbygningen er den 50 cm længere og 60 cm højere. Foto: Voltia
Lastrummet er næsten fordoblet fra 4,2 til 8 kubikmeter
Med en udvendig højde på 250 cm er der almindelig ståhøjde i lastrummet

Grøn grimrian på mission i storbyen

Voltia er verdens måske grimmeste varebil, men målet helliger midlet i jagten på renere luft i byerne

af Jess Ulrik Verge
11. december 2017
i Nyheder

Den skal ikke komme på tværs af mr. Bean, for så ryger den nok ud i rabatten. Men den har den klædelige egenskab at rumme 8 kubikmeter i lastrummet foruden at være bestykket med et rimeligt kraftigt batteri på 40 kW.

Voltia hedder den, og den er delvist en slovakisk frembringelse. At grundlaget for bilen er en Nissan e-NV200 er åbenbart for enhver. Man ser tydeligt, at den japanske model har fået klasket en bagdel på hækken og en hat på hovedet.

Anvendelig i trange byrum

Wupti. Så har man ekstra 50 cm i længden og 60 cm ekstra i højden. Voltia blev lanceret for cirka et år siden, og nu har den engelske udbringnings-gigant Gnewt indlemmet 15 eksemplarer i deres i forvejen store flåde af elektriske varebiler.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Voltia’erne skal gøre tjeneste i London. Fidusen med dem er nemlig, at de rummer en masse. Den originale Nissan e-NV200 rummer 4,2 kubikmeter. Efter det slovakiske indgreb – eller overgreb – er dette næsten fordoblet. Og nok har den et udhæng over bagakslen, der siger spar to, men akselafstanden er den samme, hvilket giver bilen ret så gode manøvre-egenskaber i de trange byrum.

Indvendig ståhøjde

Bilen har sidehængslede bagdøre, og de går skam helt op i den øverste udbygning. Det vil sige, at chaufføren kan træde ind i lastrummet uden at skulle dukke hovedet – og da bilen har en totalhøjde på 250 cm, er der ståhøjde for normale personer.

Hele udbygningen lægger 100 kg til bilens vægt, hvilket bringer lasteevnen tilsvarende ned, men den er dog stadig 600 kg, hvilket er nok til mange udbringningsbehov.

Vand på borgmesterens miljømølle

Gnewt ser Voltia som en interessant løsning på praktisk og emissionsfri udbringning. Den kan færdes i miljøzonerne på alle tider af døgnet og har en angivet rækkevidde på op til 270 km med et 40 kW’s batteri, der i øvrigt tager 6 timer at lade op.

Nissan tager føring i rækkeviddekapløbet

Samtidig er bilerne vand på London-borgmester Sadik Khans miljømølle. Han har renere byluft som første prioritet, og erklærer i offentligheden sin støtte til Gnewts nye elektriske flåde. I følge borgmesteren er luftforureningen i byen nu så alvorlig, at den er en decideret sundhedsrisiko. Khan fremhæver, at varebiler og andre erhvervskøretøjer dagligt kører 281.000 ture i London. Cirka 97 procent af disse køretøjer drives af dieselmotorer.

Og Khan er jo som bekendt ikke den eneste politiker, der har et horn i siden på Rudolf Diesels geniale opfindelse.

Tags: gnewtLondonluftforureningMiljøNissan e-NV200Sadik KhanVoltia
Tidligere Artikel

Nu skal chefen prøve nødbremsen på egen krop

Næste Artikel

Stenslag bliver dyrere og dyrere

Næste Artikel
Kameraer og sensorer gør reparation og montering af nye forruder til en avanceret sag

Stenslag bliver dyrere og dyrere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Voltia bygger på en Nissan e-NV200. Efter udbygningen er den 50 cm længere og 60 cm højere. Foto: Voltia

Grøn grimrian på mission i storbyen

11. december 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering