Grøn grimrian på mission i storbyen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Voltia bygger på en Nissan e-NV200. Efter udbygningen er den 50 cm længere og 60 cm højere. Foto: Voltia
Lastrummet er næsten fordoblet fra 4,2 til 8 kubikmeter
Med en udvendig højde på 250 cm er der almindelig ståhøjde i lastrummet

Grøn grimrian på mission i storbyen

Voltia er verdens måske grimmeste varebil, men målet helliger midlet i jagten på renere luft i byerne

af Jess Ulrik Verge
11. december 2017
i Nyheder

Den skal ikke komme på tværs af mr. Bean, for så ryger den nok ud i rabatten. Men den har den klædelige egenskab at rumme 8 kubikmeter i lastrummet foruden at være bestykket med et rimeligt kraftigt batteri på 40 kW.

Voltia hedder den, og den er delvist en slovakisk frembringelse. At grundlaget for bilen er en Nissan e-NV200 er åbenbart for enhver. Man ser tydeligt, at den japanske model har fået klasket en bagdel på hækken og en hat på hovedet.

Anvendelig i trange byrum

Wupti. Så har man ekstra 50 cm i længden og 60 cm ekstra i højden. Voltia blev lanceret for cirka et år siden, og nu har den engelske udbringnings-gigant Gnewt indlemmet 15 eksemplarer i deres i forvejen store flåde af elektriske varebiler.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

Voltia’erne skal gøre tjeneste i London. Fidusen med dem er nemlig, at de rummer en masse. Den originale Nissan e-NV200 rummer 4,2 kubikmeter. Efter det slovakiske indgreb – eller overgreb – er dette næsten fordoblet. Og nok har den et udhæng over bagakslen, der siger spar to, men akselafstanden er den samme, hvilket giver bilen ret så gode manøvre-egenskaber i de trange byrum.

Indvendig ståhøjde

Bilen har sidehængslede bagdøre, og de går skam helt op i den øverste udbygning. Det vil sige, at chaufføren kan træde ind i lastrummet uden at skulle dukke hovedet – og da bilen har en totalhøjde på 250 cm, er der ståhøjde for normale personer.

Hele udbygningen lægger 100 kg til bilens vægt, hvilket bringer lasteevnen tilsvarende ned, men den er dog stadig 600 kg, hvilket er nok til mange udbringningsbehov.

Vand på borgmesterens miljømølle

Gnewt ser Voltia som en interessant løsning på praktisk og emissionsfri udbringning. Den kan færdes i miljøzonerne på alle tider af døgnet og har en angivet rækkevidde på op til 270 km med et 40 kW’s batteri, der i øvrigt tager 6 timer at lade op.

Nissan tager føring i rækkeviddekapløbet

Samtidig er bilerne vand på London-borgmester Sadik Khans miljømølle. Han har renere byluft som første prioritet, og erklærer i offentligheden sin støtte til Gnewts nye elektriske flåde. I følge borgmesteren er luftforureningen i byen nu så alvorlig, at den er en decideret sundhedsrisiko. Khan fremhæver, at varebiler og andre erhvervskøretøjer dagligt kører 281.000 ture i London. Cirka 97 procent af disse køretøjer drives af dieselmotorer.

Og Khan er jo som bekendt ikke den eneste politiker, der har et horn i siden på Rudolf Diesels geniale opfindelse.

Tags: gnewtLondonluftforureningMiljøNissan e-NV200Sadik KhanVoltia
Tidligere Artikel

Nu skal chefen prøve nødbremsen på egen krop

Næste Artikel

Stenslag bliver dyrere og dyrere

Næste Artikel
Kameraer og sensorer gør reparation og montering af nye forruder til en avanceret sag

Stenslag bliver dyrere og dyrere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Voltia bygger på en Nissan e-NV200. Efter udbygningen er den 50 cm længere og 60 cm højere. Foto: Voltia

Grøn grimrian på mission i storbyen

11. december 2017
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored