Den skal ikke komme på tværs af mr. Bean, for så ryger den nok ud i rabatten. Men den har den klædelige egenskab at rumme 8 kubikmeter i lastrummet foruden at være bestykket med et rimeligt kraftigt batteri på 40 kW.
Voltia hedder den, og den er delvist en slovakisk frembringelse. At grundlaget for bilen er en Nissan e-NV200 er åbenbart for enhver. Man ser tydeligt, at den japanske model har fået klasket en bagdel på hækken og en hat på hovedet.
Anvendelig i trange byrum
Wupti. Så har man ekstra 50 cm i længden og 60 cm ekstra i højden. Voltia blev lanceret for cirka et år siden, og nu har den engelske udbringnings-gigant Gnewt indlemmet 15 eksemplarer i deres i forvejen store flåde af elektriske varebiler.
Voltia’erne skal gøre tjeneste i London. Fidusen med dem er nemlig, at de rummer en masse. Den originale Nissan e-NV200 rummer 4,2 kubikmeter. Efter det slovakiske indgreb – eller overgreb – er dette næsten fordoblet. Og nok har den et udhæng over bagakslen, der siger spar to, men akselafstanden er den samme, hvilket giver bilen ret så gode manøvre-egenskaber i de trange byrum.
Indvendig ståhøjde
Bilen har sidehængslede bagdøre, og de går skam helt op i den øverste udbygning. Det vil sige, at chaufføren kan træde ind i lastrummet uden at skulle dukke hovedet – og da bilen har en totalhøjde på 250 cm, er der ståhøjde for normale personer.
Hele udbygningen lægger 100 kg til bilens vægt, hvilket bringer lasteevnen tilsvarende ned, men den er dog stadig 600 kg, hvilket er nok til mange udbringningsbehov.
Vand på borgmesterens miljømølle
Gnewt ser Voltia som en interessant løsning på praktisk og emissionsfri udbringning. Den kan færdes i miljøzonerne på alle tider af døgnet og har en angivet rækkevidde på op til 270 km med et 40 kW’s batteri, der i øvrigt tager 6 timer at lade op.
Samtidig er bilerne vand på London-borgmester Sadik Khans miljømølle. Han har renere byluft som første prioritet, og erklærer i offentligheden sin støtte til Gnewts nye elektriske flåde. I følge borgmesteren er luftforureningen i byen nu så alvorlig, at den er en decideret sundhedsrisiko. Khan fremhæver, at varebiler og andre erhvervskøretøjer dagligt kører 281.000 ture i London. Cirka 97 procent af disse køretøjer drives af dieselmotorer.
Og Khan er jo som bekendt ikke den eneste politiker, der har et horn i siden på Rudolf Diesels geniale opfindelse.