Grøn bølge-assistent | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det nye system kan enten give føreren en anbefalet hastighed eller selv overtage styringen
Situationer som denne, hvor en bil skal holde og vente på en anden i et kryds, kan helt undgås med IPM

Grøn bølge-assistent

Ford har udviklet et system, der kan få biler til at 'aftale' en hastighed indbyrdes, så vi helt undgår fuldt stop i vejkryds og får grøn bølge i alle lyskryds

af Thomas André
19. oktober 2018
i Nyheder

Ford er i gang med at udvikle en teknologi, hvor biler kommunikerer med hinanden, når de nærmer sig vejkryds. På den måde kan de tilpasse hastigheden, så ingen behøver at standse ved krydset men i stedet kan ride på en grøn bølge og køre igennem krydset uden at standse.

Systemet, der har fået navnet Intersection Priority Management (IPM), kan enten give føreren en anbefalet hastighed eller selv tilpasse hastigheden. For det er selvfølgelig indtænkt i fremtidens selvkørende biler.

Ingen røde lys

Målet er helt at undgå, at vi skal stoppe helt op i både lysregulerede og andre vejkryds. Et fuldt stop koster både tid og brændstof, og alle bilister ved, hvor meget kø det skaber i myldretiden, når der bliver rødt lys.

Til at starte med kan systemet fungere i ikke-regulerede kryds, men på sigt er det meningen, det skal koples sammen med andre systemer og være med til at styre lyskryds, så vi også slipper for at holde for rødt lys.

Flydende

Det er svært at forestille sig en verden, hvor sådan en bunke koordinerede sensorer helt kan sætte myldretidshelvedet ud af spil, men på vores vej har vi alle nogle steder, hvor vi somme tider skal holde og vente og andre gange kan smutte lige over bestemte kryds.

Men systemet kan være med til at udsætte og ‘opbløde’ trafikpropper ved at holde trafikken flydende i længere tid og være med til at sætte den i gang igen eftefølgende.

Smidig kørsel

I sidste uge lavede Ford et forsøg med IMP i Milton Keynes i England, hvor det er led i det statsfinansierede program UK Autodrive, som arbejder for helt at undgå fuldt stop ved vejkryds for i stedet at holde bilen i gang – både for at forbedre trafikkens sikkerhed og flow, men også for at sænke brændstofforbruget.

Varebiler rammes af strengere miljøzoner

-Vi ved, at kryds både med og uden lysregulering kan være et irritationspunkt for bilister. Med teknologien, vi nu har fremvist, øjner vi en verden, hvor biler er mere bevidste om både hinanden og deres omgivelser for bedre udnyttelse af vejen og mere smidig kørsel i lyskryds, forklarer Christian Ress, der er ansvarlig for førerassistanceteknologier hos Ford Research and Advanced Engineering.

Også selvkørende

På årsbasis bruger vi mange timer på at holde for rødt lys og rigtigt emget brændstof på at sætte i gang igen. Med den nye teknologi vil bilen bruge mindre brændstof, da stop- og startacceleration kræver langt mere brændstof end glidende kørsel.

Nissan Navara med stjernekikkert

Med IPM-teknologiens bil-til-bil-kommunikation koordinerer bilerne indbyrdes hastigheder, så bilister kan færdes gennem kryds uden fuldt stop. Forsøget i England foregik med førere bag rattet, men i fremtiden kan denne type teknologi også anvendes i selvkørende biler. Her vil kommunikationen ikke kun omfatte bilernes indbyrdes kortdata og sensorer, men også infrastrukturen generelt.

Grøn bølge

IPM-systemet bygger på anden teknologi fra Ford, som virksomheden og dens projektpartnere har udviklet i UK Autodrive-projektet.

Blandt projektets andre præsenterede teknologier er også et system, der advarer førere om potentiel kollisionsfare, når man nærmer sig et lyskryds. Også teknologi, der kommunikerer med trafiklys om at ramme en ”grøn bølge”, er blevet præsenteret. Ligeså er teknologi, der varsler om bagfrakommende udrykning og teknologi, der gør det lettere at finde parkering.

 

Tags: FordGrøn bølgeIPMrødt lys
Tidligere Artikel

Influenza kan nedsætte reaktionstiden med 11 procent

Næste Artikel

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

Næste Artikel
At få varebilerne med i miljøzonerne sammen med lastbilerne og busserne er ikke nok, lyder kritikken af regeringens luftudspil

Forbud mod ældre varebiler redder ikke miljøet

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Det nye system kan enten give føreren en anbefalet hastighed eller selv overtage styringen

Grøn bølge-assistent

19. oktober 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering