Klart. Det handler om at holde på kunderne i en branche, hvor der er mange om buddet. Hvor de uautoriserede værkstedskæder har fået – og kan videregive – lovgivernes ord på, at deres service er lige så garantibevarende som mærkeværkstedernes.
Hos VW Erhvervsbiler, der har en af de mest omfattende mobilitetsservicer på markedet, er marketingchef Søren Flyger klar med både indstuderede floskler og en ærlig snak om det, der ligner et tilbud, der er for godt til at være sandt.
Først en floskel:
– Vi er ikke gode til ret meget her hos Volkswagen, siger han med en politikers påtagede beskedenhed.
Der kommer mere.
– Nogle værksteder kan lave alle slags biler. De må være meget dygtige. Vi kan kun lave Volkswagen. Det er vi til gengæld også rigtigt gode til.
Accepterer utroskab
Volkswagen har knyttet 24 timers mobilitetsservice til alle deres nye biler. Og den døgnservice fortsætter så længe, du får lavet service på et VW-værksted. Det er standardudstyr i alle modeller.
– Mobilitetsservice er en del af bilens pris. Det koster ikke noget, når du først har købt en Volkswagen. Du er dækket ind til næste serviceeftersyn; bare du har fået lavet det seneste service på et autoriseret VW-værksted. Også selvom du skulle have haft en afstikker til et andet værksted. Sådan er vi jo heller ikke, lover han med et stort smil.
For fra importørens side af skrivebordet handler det i høj grad om at favne bredt for at holde på sin flok og genne strejfere tilbage i folden.
Også veteranbiler
Faktisk er der 24 timers mobilitetsservice på alle VW’er, der fik lavet sit seneste service på et autoriseret VW-værksted. Uanset alder.
– Køber du et 40 år gammelt rugbrød, der aldrig har været på et autoriseret værksted i sit liv, er den omfattet af 24 timers mobilitetsservice fra det øjeblik, du får den serviceret hos os.
Kalkuleret risiko
Og så er vi tilbage ved det med at holde på kunderne. For selvfølgelig er det en kalkuleret risiko at love at komme og hente dig og din veteranbil hvor som helst og når som helst, du render ind i uforudsete problemer.
– Du kan jo se det som en garanti på vores service-eftersyn, forklarer marketingchefen.
– Vores mekanikere er de bedste til det, de laver, og vi stoler så meget på vores produkt, at vi lover at komme og hente dig eller hjælpe dig videre, hvis der opstår problemer. Som autoriseret værksted er vi nødt til at kunne konkurrere på både pris og kvalitet, og det her er altså en måde at sige ’Vi står inde for det, vi laver.’
Også hvis du kvajer dig
For en håndværker eller en budtjeneste er mobilitet altafgørende for at passe sit arbejde. Uden sin bil går han i stå.
– Det er noget af det allervigtigste, når vi taler om erhvervsbiler. Varebilen er jo et stykke professionelt værktøj, der skal fungere hele tiden for ham, der bruger det. Hvis den af en eller anden årsag bryder ned, så er det jo så vigtigt, at han kommer videre, fastslår Søren Flyger.
– Vores 24-timers mobilitetsservice dækker også, hvis man kvajer sig, fylder forkert brændstof på, kører galt, bliver fanget i en snedrive.
– Hvis der sker et nedbrud, så ringer han bare. Så kommer vi og reparerer bilen på stedet – døgnet rundt – eller vi henter ham og bilen og transporterer dem til hans eget VW-værksted eller det nærmeste, alt efter hvad han ønsker. Og hvis bilen ikke kan gøres køreklar inden for 24 timer, skaffer vi ham en erstatningsbil.
Smil hele vejen rundt
24 timers mobilitetsservice lyder fantastisk på papiret, og det kan sikkert trække kunder til. Samtidigt er det en del af den kalkulerede risiko, at der ikke er ret mange der oplever at få brug for det.
– Men når uheldet er ude, ender det som en god oplevelse for alle parter, siger Søren Flyger.