Fra Google til Nuro med selvkørende varebil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 21 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
R1 ligner en håndtaske på hjul. "Hanken" rummer al den sensorik, der gør bilen autonom. Foto: Nuro
På et testområde udsættes R1 for alle tænkelige situationer. Foto: Nuro

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

R1 er en autonom varebil udviklet af to tidligere Google-medarbejdere

af Jess Ulrik Verge
8. februar 2018
i Nyheder

Designet leder tankerne hen på en kæmpemæssig håndtaske på hjul. Konceptet R1 er en førerløs bil med en hank, der rummer sensorikken. Bilen er på højde med en almindelig SUV, men smal som en Morris Mascot. Den vejer 680 kg og kan laste 113 kg.

R1 er udviklet af det amerikanske firma Nuro, som i 2016 blev stiftet af Dave Ferguson og Jiajun Zhu. De var begge ansat som udviklere i Googles bilprojekt (nu Waymo) og grundlagde Nuro i 2016.

En bredt sammensat gruppe

De har samlet et team på et halvt hundrede medarbejdere, der har arbejdet med biler, elektronik, robotteknologi og autonomi på steder som Apple, Uber, Tesla, General Motors og Google.

Endnu en selvkørende robot

R1 står som virksomhedens første resultat. Den er helt autonom og har således hverken rat, pedaler eller førersæde. Sensorikken består af LIDAR (laser), radar og kameraer.

Stadig nogle løse ender

Formålet med bilen er at udbringe varer ‘den sidste mil’ ud til forbrugeren. De to udviklere indrømmer, at der stadig er nogle løse ender. Som f.eks. at få udviklet en effektiv sikring mod, at andre ikke stjæler de varer, man har bestilt.

De har også det mægtige amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som en udfordring. NHTSA er den myndighed, der skal godkende R1, så den kan få lov at køre på offentlig vej. Foreløbig er bilen blevet godkendt af California Department of Motor Vehicles.

Markedet boomer

De to udviklere og deres team har bygget bilen op fra bunden. Foreløbig har de skaffet 92 millioner dollars via fundraising, hvilket giver ro på bagsmækken i et stykke tid. Samtidig er de i dialog med forretningskæder og kurérvirksomheder om et muligt partnerskab.

Engelsk supermarked afprøver selvkørende varebil

En anden mulighed er, at en gigant som Amazon lægger et bud på køb af virksomheden. Muligheden er reel, da den globale pakkeleverings-industri boomer i takt med den stigende internethandel. Ifølge analyseinstituttet McKinsey andrager markedet for den såkaldte last mile delivery-service 86 milliarder dollars om året.

Masser af konkurrence

Men der er også masser af konkurrenter, der som Nuro har fået øje på det voksende marked. Eksempler er Udelv, Starship Technologies og Ford. Udelv tester i øjeblikket en selvkørende robot på offentlig vej i San Maeto i Californien. Starship Technologies er udviklet af Mercedes, der med robotter til fortovskørsel bringer varer ud fra en parkeret varebil. Ford har i samarbejde med Domino’s udviklet en selvkørende robot til udbringning af pizza’er.

I London har robotten Cargopod været i clinch med virkeligheden i bydelen Royal Arsenal. Den har på forsøgsbasis bragt varer ud til 100 kunder for online-supermarkedet Ocado. Endnu et par eksempler er selvkørende pakkepost-robotter. En prototype testes af det østrigske postvæsen og endnu en testes af det australske postvæsen i Brisbane.

Du kan se bilen i aktion her:

 

Tags: autonomiGoogleNuroSelvkørende bil
Tidligere Artikel

Det Volker ikke taler om

Næste Artikel

Her er den nye Hyundai Santa Fe

Næste Artikel
Den nye front giver et mere sporty og dynamisk udtryk

Her er den nye Hyundai Santa Fe

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
R1 ligner en håndtaske på hjul. "Hanken" rummer al den sensorik, der gør bilen autonom. Foto: Nuro

Fra Google til Nuro med selvkørende varebil

8. februar 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering