Designet leder tankerne hen på en kæmpemæssig håndtaske på hjul. Konceptet R1 er en førerløs bil med en hank, der rummer sensorikken. Bilen er på højde med en almindelig SUV, men smal som en Morris Mascot. Den vejer 680 kg og kan laste 113 kg.
R1 er udviklet af det amerikanske firma Nuro, som i 2016 blev stiftet af Dave Ferguson og Jiajun Zhu. De var begge ansat som udviklere i Googles bilprojekt (nu Waymo) og grundlagde Nuro i 2016.
En bredt sammensat gruppe
De har samlet et team på et halvt hundrede medarbejdere, der har arbejdet med biler, elektronik, robotteknologi og autonomi på steder som Apple, Uber, Tesla, General Motors og Google.
R1 står som virksomhedens første resultat. Den er helt autonom og har således hverken rat, pedaler eller førersæde. Sensorikken består af LIDAR (laser), radar og kameraer.
Stadig nogle løse ender
Formålet med bilen er at udbringe varer ‘den sidste mil’ ud til forbrugeren. De to udviklere indrømmer, at der stadig er nogle løse ender. Som f.eks. at få udviklet en effektiv sikring mod, at andre ikke stjæler de varer, man har bestilt.
De har også det mægtige amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som en udfordring. NHTSA er den myndighed, der skal godkende R1, så den kan få lov at køre på offentlig vej. Foreløbig er bilen blevet godkendt af California Department of Motor Vehicles.
Markedet boomer
De to udviklere og deres team har bygget bilen op fra bunden. Foreløbig har de skaffet 92 millioner dollars via fundraising, hvilket giver ro på bagsmækken i et stykke tid. Samtidig er de i dialog med forretningskæder og kurérvirksomheder om et muligt partnerskab.
En anden mulighed er, at en gigant som Amazon lægger et bud på køb af virksomheden. Muligheden er reel, da den globale pakkeleverings-industri boomer i takt med den stigende internethandel. Ifølge analyseinstituttet McKinsey andrager markedet for den såkaldte last mile delivery-service 86 milliarder dollars om året.
Masser af konkurrence
Men der er også masser af konkurrenter, der som Nuro har fået øje på det voksende marked. Eksempler er Udelv, Starship Technologies og Ford. Udelv tester i øjeblikket en selvkørende robot på offentlig vej i San Maeto i Californien. Starship Technologies er udviklet af Mercedes, der med robotter til fortovskørsel bringer varer ud fra en parkeret varebil. Ford har i samarbejde med Domino’s udviklet en selvkørende robot til udbringning af pizza’er.
I London har robotten Cargopod været i clinch med virkeligheden i bydelen Royal Arsenal. Den har på forsøgsbasis bragt varer ud til 100 kunder for online-supermarkedet Ocado. Endnu et par eksempler er selvkørende pakkepost-robotter. En prototype testes af det østrigske postvæsen og endnu en testes af det australske postvæsen i Brisbane.
Du kan se bilen i aktion her: