Den største og mest spændende nyhed i det nye år er ubetinget lanceringen af den nye Mercedes-Benz Sprinter. Den tyske koncern holder kortene tæt til kroppen. Nye informationer kommer kun drypvis, og lige nu ved vi ikke hvordan den kommer til at se ud.
Men den vil blive afsløret i al sin glans i februar. I marts vil den gå i produktion, og den danske lancering ventes at ske i løbet af sommeren.
Über-pickup
I det hele taget tiltrækker Mercedes sig temmelig stor opmærksomhed i disse tider. De sidder ikke kun på årets mest spændende varevognsnyhed. De er også på vej med markedets hidtil dyreste og mest luksuriøse pickup, nemlig X-Class.
Den blev afsløret i Sydafrika i sommer, og produktionen til bl.a. det europæiske marked begynder i Barcelona i år. Bilen er i vid udstrækning baseret på Nissan Navara, men Mercedes-aftrykket bliver så dybt og markant, at bilen bliver klassens über-pickup med egne motorer, transmissioner, kabine og udstyr.
Elektrificering er på plakaten
Ganske interessant er det også, at Mercedes elektrificerer hele sit varevognsprogram. I første halvdel af 2018 kommer eVito i handelen. Og i 2019 følger elektriske udgaver af Sprinter og Citan.
Elektrificering er selvfølgelig også på plakaten hos mange andre producenter. Hos Volkswagen er de første e-Craftere allerede blevet leveret til udvalgte kunder, og Danmark bliver et af de første lande, der kan introducere modellen til efteråret.
Franske forbedringer
PSA har meldt ud, at de er på vej med et generationsskifte til Citroën Berlingo og Peugeot Partner, der blev introduceret i sin nuværende generation i 2008.
I midten af 2018 kan vi vente at se de nye modeller med bl.a. ny skærm-teknologi og nyt sikkerhedsudstyr. Desuden ventes nye 4-cylindrede dieselmotorer og elektriske versioner.
Duo bliver til trio
Citroën og Peugeot har kørt parløb siden starten, men efter købet af Opel bliver varevognsduoen til en trio, når Opel Combo kommer med.
Combo har siden 2012 været produceret på den tyrkiske fabrik Tofas sammen med Fiat Doblo. Nu er den indlemmet i den franske familie, så den fremover kommer til verden på PSA’s fabrik i Vigo i Spanien.
Aldrende Kangoo
Konkurrenten Renault Kangoo er af lidt nyere dato. Den fremstilles på Maubeuge-fabrikken i Nordfrankrig sammen med Mercedes-Benz Citan.
Den nuværende generation er næsten 10 år gammel. Derfor kan vi begynde at se frem mod et generationsskifte, der dog nok først vil ske i 2020.
E-NV200 med længere ben
I samme klasse har vi Nissan e-NV200, der i øjeblikket er den bedst sælgende el-varebil på markedet. I år vil den få sin rækkevidde forlænget til cirka 174 miles (ca. 280 km).
Hos Ford er de ikke helt så elektriske, men aktivitets-niveauet er højt, og der vil skam også være strøm i det kommende program.
Røre i familien
Tre af Transitfamiliens medlemmer kommer i faceliftede udgaver. Custom lanceres i år med bl.a. ny front, ny infotainment og intelligent fartpilot. Og næste år ventes opladningshybriden Custom PHEV at lande hos forhandlerne.
Lillebror Connect følger trop med mange af de samme forbedringer som tilbydes til Custom-modellen. Bl.a. ny front, nye motorer, infotainment-systemet SYNC 3 og sikkerhedsudstyr baseret på kamera og radar.
Den mindste model, Transit Courier, får også en overhaling i det ydre og det indre.
To andre pickup’er i kulissen
I pickup-klassen er det dog ikke kun Mercedes, der er interessant. Også Hyundai er med i kampen. Mærket viste sit koncept Santa Cruz på biludstillingen i Detroit i 2015, og nu nærmer vi os tiden for produktionsstart.
Dog ved vi endnu ikke, hvilke markeder, der får glæde af den. Lancering på de første markeder ventes at ske i 2019.
Der er også usikkerhed om Renault Alaskan, der lige som X-Class er baseret på Navara. Pickup-markedet i Danmark er ikke stort, og derfor må vi vente at se, om bilen kommer til landet. Men i flere europæiske lande er der salgsstart i september.