Som forventet sad regeringspartierne med Transportminister Ole Birk Olesen i spidsen med hænderne i skødet og ville ikke stemme for Godskørsel Light.
Loven, der går under det folkelig navn ‘Godskørsel Light’, medfører mere kontrol og uddannelse samt krav om vognmandstilladelse for at kunne køre med gods for fremmed regning i varebiler under 3.500 kg.
Kontrollen undersøges
Vedtagelsen er kulminationen på flere års hårdt arbejde af blandt andre DTL – Danske Vognmænd og underafdelingen SKV – Specialforeningen af Kurér og Varebilstransportører for bedre forhold for branchen og mod social dumping.
Ikrafttrædelsen blev udsat et halvt år til 1. juli 2019 for at få det administrative apparat på plads. Det skal også undersøges, hvordan kontrollen rent faktisk skal udføres
Landvinding for erhvervet
Direktør i DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, er meget tilfreds med dagens vedtagelse og siger i en pressemeddelelse:
- Det er på mange måder en rigtig stor landvinding for erhvervet og for den seriøse del af transportbranchen, der kører gods for fremmed regning med varebiler, siger han.
Malurt i bægeret
Men det er malurt i bægeret, at regeringspartierne ikke stemte for lovforslaget.
– Da Venstre sidst sad i regering var der klare signaler for en regulering. Vi kan så nu konstatere, at V reelt ikke støtter ordnede forhold for varebilerne, tilføjer Erik Østergaard.
Venstres idé
For paradoksalt nok var det tidligere Transportminister Troels Lund Poulsen fra Venstre, der lagde kimen til den nye lov, fordi han mente, at branchen trængte til bedre forhold for både vognmænd og chauffører.
I den sammenhæng er det interessant, at netop Venstre og Liberal Alliance sætter sig selv uden for døren, netop som EU-Kommissionen er i gang med at fastlægge regler for varebilstransporter.
Razzia
Hans initiativ kom efter, at Skat i september 2010 foretog en razzia, der viste en række lovovertrædelser blandt transportører af gods for fremmed regning i varebiler.
Ved samme lejlighed fik Skat desuden kradset 1,2 millioner kroner ind, som aktørerne skyldte det offentlige.
Penge i kassen
- Det er vores klare forventning, at en tilladelsesordning for varebiler, der kører gods for fremmed regning, vil forebygge gæld til det offentlige for eksempel i form af manglende indbetaling af moms og i en størrelsesorden, der langt vil overstige det offentliges omkostninger ved tilladelsesordningen. Det burde regeringen vel kun være tilfreds med, siger Erik Østergaard.
- Vi har haft stor forståelse for det politiske ønske om at friholde omdeling af aviser og reklamer til private samt madudbringning til for eksempel pensionister. Men den del, der blandt andet blev støttet af politiet, blev skudt ned af regeringen med argumenter om ligebehandling. Skulle man lovgive på det grundlag, er mange andre love allerede retsstridige, vil jeg mene.
Godskørselsloven
I et samarbejde med SKV pressede DTL i en årrække hårdt på, indtil et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti fik vedtaget et beslutningsforslag i maj 2016.
Det skulle sikre, at varebiler med en tilladt totalvægt på og under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven.
Undtagelser
Skiftende ministres konsekvente afvisning af at lovgive førte dog til, at partierne til sidst måtte fremsætte deres eget lovforslag i Folketinget. Det er nu blevet vedtaget.
Der vil være en overgangsordning for personer, der på tidspunktet for tilladelseskravets ikrafttræden kan dokumentere mindst to års erfaring som vognmand i virksomheder, der er omfattet af tilladelseskravet.
Krav om egenkapital
For chauffører foreslås der en overgangsordning fra kravet om kvalifikationsuddannelse, hvis de på tidspunktet for lovens ikrafttræden udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler og kan dokumentere mindst to års erfaring som varebilschauffør.
Tilsvarende er kravet til egenkapital for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler, lavere end for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i lastbiler.
Tillykke med sejren
- Jeg ønsker den seriøse del af varebilsvognmændene tillykke med sejren i dag. I har fortjent det skulderklap det er, at jeres erhverv tages alvorligt af myndighederne gennem en minimumregulering – så ikke alle og enhver lykkeridder og chancerytter kan misbruge erhvervsfriheden.
-
Jeg takker samtidig de partier, der har gjort loven mulig ved at holde fast og stemme den igennem, siger Erik Østergaard.
Så få Østeuropa bedre fat i godset
taxabranchen blev knækket og nu det transportens tur.. held og lykke i fremtiden