Det meste af det udstyr, der er særligt for VW Cross Caddy, er for syns skyld. End ikke de sorte bagruder er rigtige ruder. Man kan ikke se ud af dem, så selv bakspejlet er bare for syns skyld. Det kan bruges som makeup-spejl, men som bakspejl er det helt ligegyldigt.
Det er jo med varebiler, som det er med alle andre biler, og som det er med de fleste aspekter her i tilværelsen. Jo pænere de er, des bedre synes vi om dem. Og er de ikke pænere end gennemsnittet, skal der være en særdeles god anledning til at synes om dem.
Der er såmænd masser af grunde til at synes om Caddy. Den er et rigtigt fornuftigt arbejdsredskab, men grundmodellen er altså ikke rigtigt sexet. Sådan er det bare.
Og det ved VW Nutzfahrzeuge – VW’s afdeling for erhvervskøretøjer – udmærket. Og derfor Cross Caddy.
Ekstra kulør
Cross er på trods af navnet hverken offroader med firehjulstræk eller mere højbenet end andre Caddy’er. ’Cross’ er bare en udstyrspakke baseret på Trendline-udstyr, og som man i det store hele selv kan stykke sammen fra udstyrslisten efter behov.
Ud over Trendline-niveau tilføjer Cross sideskørter, sorte skærme, tonede ruder, alufælge, lys og syn-pakke med blandt andet LED-lygter, opvarmede forsæder, fartpilot, igangsætningsassistent, justering af lændestøtte, aircondition og ‘Timo’ indtræk, der tilføjer lidt ekstra kulør på bilturen.
Rat, gearstang og håndbremse har fået lædertøj med grå syninger.
Festligt og opløftende sammenlignet med udgangspunktet, der er 16.000 plus moms billigere.
Vi har testet den med 1,6 TDI-motor med 102 hk. Den løfter så udmærket opgaven med den samlede totalvægt på små 2700 kg og er set fra et overordnet synspunkt med hensyn til både økonomi, præstationer og forbrug. Den fås også med DSG7-gearkasse til yderligere 24.000 plus moms for de mageligt anlagte.
Overflødig ballast
Det, der taler for at give sin varebil et pift er selvfølgelig glæden ved at ordentligt arbejdsredskab.
Vi kender alle sammen de mildt sagt dødssyge varebiler i fuldstændigt basal opsætning uden nogen som helst form for dikkedarer til at få dem til at stritte lidt.
Man glemmer både firma og fører i en vis fart, fordi hjernen ganske enkelt nægter at samle på overflødig ballast.
Men giv den lidt kulør og lidt spræl udvendigt, så der er noget ved at se på den; og giv den lidt stil og udstyr indvendigt, så føreren kan have det rart på de mange kilometer mellem hverdagens kunder.
Du risikerer højst at få gladere medarbejdere, et mere positivt image og måske endda en ny kunde, fordi der er blevet lagt mærke til din bil.
VW Cross Caddy 1,6 BlueMotion Technology:
Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 102 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 12,2 sekunder
Topfart: 170 km/t
CO2: 129 g/km
Forbrug: 19,6 km/l
Pris: 152.890 kroner plus moms (180.207 kroner)
Billigste: 130.494 kroner plus moms (152.258 kroner)