Euro NCAP har rettet hårde slag mod den tysk-franske Mercedes-Benz Citan Kombi, som er den første og foreløbigt eneste model af sin art, som har fået bank i den privatdrevne institutions knusemaskineri. Resultatet blev pauvert. Citan Kombi fik tre ud af de fem mulige stjerner for god sikkerhed.
Mercedes-Benz er måske ikke ovenud tilfreds med resultatet, men de manglende stjerner giver heller ikke de ansvarlige hos den ellers så sikkerhedsbevidste bilproducent tics eller søvnløse nætter.
Hvorfor så ikke det? Fordi alle de biler, som Citan kan sammenlignes med, alle er crashtestet før 2009.
Hvad så? Jo, fordi Euro NCAP crashtest proceduren blev skærpet i 2009, så bilerne skulle være endnu bedre end før for at opnå et 5-stjernet resultat. Betyder det så, at Citan hverken er værre eller bedre end de biler, den kan sammenlignes med?
Mangler sideairbag og gardinairbag
Faktum er, at Citan indkasserede flere sikkerhedsmæssige anmærkninger efter at fronten og vognsiden var slået ind ved de laboratorietekniske kollisioner.
Faktum er også, at bilen ikke er en rendyrket Mercedes-Benz, men resultatet af et joint-venture med Renault, idet Citan er baseret på Renault Kangoo, er udstyret med en Renault-motor og produceres på en Renault-fabrik.
Faktum er desuden, at den omtalte Euro NCAP-test ikke afspejler en Citan Van mellem gule nummerplader. Crashtesten blev nemlig udført med personbilversionen, og dennes resultater kan ikke uden videre overføres til van-udgaven, bl.a. på grund af forskelle i udstyr.
Som standard har den sidstnævnte således kun frontairbag og sele-husker i førersiden, men ikke i passagersiden og ingen sideairbag eller gardinairbag overhovedet.
For lidt beskyttelse mod piskesmældskader
Motorjournalisten Leif Nielsen, som tidligere var FDM’s repræsentant i Euro NCAP, men som i dag står bag det uafhængige website sikkerbil.dk, anfører i sine bemærkninger til crashtesten af Citan bl.a.:
– Men det mindste Mercedes kunne have gjort var at se på den seneste sikkerhedstest af Kangoo, inden man gik igang med at kopiere. Den viser tydeligt, at der skulle ses på afstemningen af sikkerhedsseler og frontairbags.
Samtidigt understreger han, at Mercedes burde have gjort noget for at forbedre sikkerheden mod piskesmældskader.
De røde lamper burde have blinket
At Citan kombis gardinairbags i to på hinanden følgende forsøg ikke virkede efter hensigten burde også have fået røde lamper til at blinke hos sikkerhedseksperterne i Stuttgart. Ikke mindst med tanke på, hvordan selskabet reagerede, da den lille A-klasse for nogle år siden løftede hjul og i et tilfælde lagde sig på siden under gennemkørsel af en dobbelt undvigemanøvre – den såkaldte elg-test. Bilens sikkerhedsudstyr blev udsat for en grundig revision og opdatering.
– Jeg mener, at der er god grund til at kalde Citan-testen for en flov affære, tilføjer Leif Nielsen i sin kommentar til crashtesten og understreger samtidigt varebiludgavens mangel på sideairbag. Den kan nemlig slet ikke leveres.
Havde Euro NCAP i stedet for personbilmodellen Citan Kombi valgt at teste varebiludgaven, ville denne måske tilmed kun have opnået et 2-stjernet resultat på grund af mangler ved sikkerhedsudstyret.
Du kan se hele Euro NCAP-rapporten om Citan-testen på www.sikkerbil.dk