Genève motorshow - et mylder af nyheder | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Salon de l'auto i Genèves Palexpo udstillingskompleks er ganske enkelt nye biler a la carte.
Det måtte jo komme, en S-udgave i Audi A1-serien. Den kompakte 5-dørs S-model står i gul signalfarve og kalder på opmærksomheden. Prissætning og modelsplit for Sportback-udgaven kendes ikke, men den er for den almindelige A1 Sportback fra224.723 til 286.485 kr. og motorprogrammet spænder fra 1,2 TFSI 86 hk til 1,4 TFSI 122/140 hk samt 1,6 TDI 90 hk.
Blandt nyhederne hos BMW er en faceliftet udgave ad X3-modellen med ændringer af såvel eksteriør som af interiør. Noget som har bidraget til at gøre bilen mere helstøbt. Samtidigt er motorprogrammet styrket, da den turboladede 2,0-liter motor i den dieseldrevne 18d i stedet for 143 hk, nu yder 150 hk. Det maksimale drejningsmoment er 350 Nm ved blot 1.500 o/min. og holder op til 2.250 o/min. Dertil kommer en række udstyrsmæssige finesser.
Ford viste sidste år i Genève et koncept kaldet Ecosport, og den står i år som produktionsklar model, men er ikke programsat til det danske marked, hvor modelpaletten i forvejen byder på en 5-dørs Fiesta hatchback og ditto B-Max/Fusion, så der skønnes ikke at være marked for en bil som Ecosport.
Hyundai Intrado er et SUV-koncept er ikke blot et stilstudie fra designchef Peter Scheyers afdeling, men også teknologisk et koncept med perspektiv. Der er nemlig tale om en ny modelgeneration baseret på drift med brændselscelle-teknologi.
Som enhver bilproducent med respekt for markedets krav har Hyundai også en SUV i programmet. Santa Fe hedder den. Men der er både Santa Fe og Grand Santa Fe. De førstnævnte findes i det danske modelprogram, men ikke den sidstnævnte, som er både længere, rummeligere og kraftigere med 270 hk til at trække den store Santa Fe med plads til 1.842 liter gods bag førersædet og en lasteevne på omkring 600 kg.
”Giv mig en bil mor, en bil som jeg kan dytte med ...“. Der er her tale om en specialtrimmet Land Rover Defender Concept 17 Wide Body fra det britiske designfirma Afzal Kahn - og påført en mat, gråsort og insisterende lakering.  Det gælder også den Range Rover Evoque, som står bagved.
Mitsubishi's Concept AR byder på en kombination af MPV'ens rummelighed med SUV'ens profil og er en forhjulstrækket hybridbil. Den leverer 134 hk med dels en 3-cyl. turboladet motor på 1,1 liter og en 10 kW elektromotor. Trækkraften overføres via et trinløst variabelt gear med skiftepads ved rattet, som tillige har en monitor af touchscreen-typen indbygget i rattet.
Hybridbiler, gasbiler, brintbiler og el-drevne biler har snuden fremme på biludstillingerne nutildags. En ny automobilteknisk fremtid banker stadig kraftigere på døren. Her er det Nissan's NV200 med ladestander og hele slangetøjet.
Seat-stanbden er spækket med Leon-varianter med tilnavnet Cupra i 3- og 5-dørs udgaver. Med en 280 hk turboladet benzinmotor under frontklappen rykker den til tops som selskabets rappeste model med et ryk til 100 km/t på kun 5,7 sek. Og det spiller øjensynligt ingen rolle om gearkassen er manuel eller automatisk. Med et drejningsmoment på 350 Nm er der rigeligt med kraftoverskud i den spanske raket.
Seat Leon Cupra klædt på til fest med en 4-cyl. turboladet 2,0-liter motor og 280 hk spændt for de trækkende forhjul og en 6-trins gearkasse. Topfarten er 250 km/t og den gennemsnitlige normværdi godt 15,1 km/l og CO2-udslippet 154 g/km.
Skoda Octavia Scout? Jo, jo, det er en 5-dørs variation over Octavia-temaet, og udstyret med en turboladet dieselmotor på 2,0 lliter og  184 hk kombineret med en 6-trins DSG-gearkasse og 4-hjulstræk. Alternativcet kan være en 150 hk-udgave af dieselmotoren eller en 180 hk benzinmotor på 1.8 liter. Med Scout bliver man klædt på til at fræse storbyjunglens asfalt såvel som jordsmonnet på byggepladser og lignende.
Subaru sikrer sig opmærksomhed med konceptbilen Viziv. Mere om denne her: http://altomvarebiler.dk/subaru-viziv-har-fire-motorer/
Subaru's Viziv-koncept fotograferes fra alle leder og kanter. Der er mere om bilen her: http://altomvarebiler.dk/subaru-viziv-har-fire-motorer/
Volvo-standen præsenterer flere nyheder, bl.a. denne 5-dørs V40 med det lange tilnavn Cross Country Ocean Race Edition med enten benzin- eller dieselmotor og et 8-trins automatgear. V40-modellen vises dog også med samme D4 og T5 motorer kombineret med otte automatiske geartrin og uden det lange efternavn.
Foruden V40 Cross-modellen viser Volvo også en XC60 Ocean Race Edition - det er den som ses bagest.
I centrum på Volvo-standen står dette Concept Estate, som er det tredje i rækken, før den lanceringen af den nye XC90 ved efterårets bilsalon i Paris. Udover at bilens iøjnefaldende og elegante profil må formodes at være tæt på den kommende XC90 og en ny stationcar, så præsenterer konceptet også en ny midterkonsol udviklet i samarbejde med Apple. Noget som trak stor opmærksomhed - også hos Mini-designchef Anders Warming. Det er ham til venstre, som kikker TV-fotografen over skulderen.
Volvo Concept Estate vækker berettiget opmærksomhed med det lange og slanke design.
Sådan ser VW's frække SUV-koncept T-Roc ud i virkeligheden. Tæt på de tidligere viste skitser af den nye SUV, der er baseret på Volkswagens MQB-platform. Se mere her: http://altomvarebiler.dk/vw-rokker-videre-med-t-roc/
Volkswagen fylder op i sprækkerne på modelpaletten, bl.a. med den kompakte og fleksible SUV-model T-Roc med tag, som kan pilles af.
Godt nyt til krævende varebilkøbere: VW Scirocco er blevet faceliftet.
Sådan ser den faceliftede VW Scirocco ud nu.
Det engelske firma Autoadapt UK Ltd. viser en VW T5 med dels lift til kørestole og dels sæder, som kan svinges  ud, sænkes og hæves, så det bliver lettere for bevægelseshæmmede at komme ind og ud af biler.
En VW T5 med hjælpemidler fra Autoadapt UK Ltd. til at lette ind- og udstigning.
Her viser Autoadapt et eksempel på, hvordan passagersædet kan hæves og svinges ind i kabinen - og omvendt.
Enten der står VW Transporter, Touran, Caddy, Sharan, Amarok, Tiguan, Golf eller Scirocco på varebilen, kan det originale info-panel udskiftes med et Zenec-panel med touch-skærm, bakkamera, navigation, Bluetooth, USB ogf iPod-stik. Det samme gælder i mange tilfælde, hvis der på varebilen står Audi, Seat eller Skoda, men i alle tilfælde dersom den hedder Fiat Ducato, Mercedes Sprinter eller for den sags skyld Ford Focus eller S-Max.  Zenec-programmet spænder vidt og markedsføres i øvrigt i Danmark.

Genève motorshow – et mylder af nyheder

Den schweiziske biludstilling viser biler fra fortiden, nutiden og til fremtiden

af Morten Dam
10. marts 2014
i Nyheder

I disse dage defilerer tusinder og atter tusinder af bilinteresserede forbi standene i Palexpos haller, som er proppet med forårets bilnyheder – både nye biler og nyheder til biler.
Altomvarebiler.dk har gået Genève motorshow igennem med fokus på biler, der kan begå sig mellem gule eller spraglede nummerskilte, på koncepter og interessante detaljer.
Vi har allerede været omkring nogle af nyhederne fra det schweiziske motorshow, her følger flere af de øvrige nyheder.

Koncept uden hjul

En bil uden hjul på en seriøs og international biludstilling må umiddelbart forekomme noget uigennemtænkt, men det gælder ikke den tyske virksomhed EDAG’s Genesis-koncept, som er det eneste firmaet viser på standen.
Ret beset er der tale om futuristisk koncept inspireret af skildpadden – et ydre skjold omkring et organisk formet skelet. Genesis-konceptet er en termoplastisk model udformet som et cockpit og fremstillet ved tredimensionel støbning i stor skala.
Ifølge EDAG kan fremstillingsprocessen anvendes ved støbning i termoplastik såvel som i kulfiber. Vægtbesparelse er det nye og afgørende sort, når det gælder fremtidens biler. Og processen bag Genesis-cockpittet kan bidrage til at bane vejen for nye produktionsmetoder og lettere biler – også dem med gule og spraglede nummerplader.

Masser af spændende biler

Biludstillingen i Palexpo varer frem til og med den 16. marts, dersom din vej falder forbi, og du får lyst til at kikke på bilnyheder.
I et særligt afsnit er der lavet en historisk præsentation af biler fra det klassiske 24 timer lange sportsvognsrace i Le Mans, og blandt disse biler er dels en Jaguar TWR, som den John Nielsen kørte til sejr i 1990 og dels nogle af de Audi-racere, hvormed Tom Kristrensen siden har fejret historiske triumfer.

Tidligere Artikel

Mini ikke mere mini

Næste Artikel

Vi sælger masser af varebiler

Næste Artikel
Efter et omtumlet 2013 giver starten af det nye år grobund for optimisme

Vi sælger masser af varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
EDAG's Genesis-koncept kan være det første glimt af, hvordan biler i morgen eller i overmorgen vil blive produceret.

Genève motorshow – et mylder af nyheder

10. marts 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering