En afgiftsomlægning, der sidestiller gasdrevne biler med dieseldrevne, tilskynder VW til at introducere seks modeller, der kører på CNG (Compressed Natural Gas) eller naturgas på dansk.
I forbindelse med omlægningen af registreringsafgiften er der afsat 20 mio. kroner til at opbygge infrastrukturen, der i øjeblikket mildest talt er ringe, idet der kun er mulighed for at tanke naturgas i Odense. Efter planen er tidshorisonten tre år.
Den populære mikrobil VW up! indleder modelprogrammet med Eco up! til 130.000 kr. Den udleder kun 79 g/km CO2, hvilket giver et betragteligt nedslag i registreringsafgift foruden en årlig ejerafgift på blot 240 kr.
Billige kilometer
Det er vanskeligt at sammenligne en gasbils brændstoføkonomi med en dieselbil, fordi gasforbruget bliver beregnet i kubikmeter gas pr. 100 km og ikke i liter pr. 100 km.
Prisen på en kubikmeter naturgas er i øjeblikket ca. 10 kr. og da en VW Eco up! forbruger 4,4 m3 gas pr. 100 km koster det beskedne 44 kr. at køre 100 km. Rækkevidden er ca. 380 km på gas fra to tanke under gulvet, og skulle gassen slippe op, er der godt 200 km fra 10 liter benzin i reservetanken.
Motoren er en trecylindret benzinmotor på 1,0 liter med 68 hk og et moment på 90 Nm, nok til en acceleration fra 0-100 km/t på 16,3 sek. og en topfart på 164 km/t.
Det fuldstændige modelprogram består foruden Eco Up! af Caddy EcoFuel, Touran EcoFuel, Golf EcoFuel, Passat EcoFuel og Passat Variant EcoFuel.
100.000 gasbiler i Europa
VW har fremstillet gasdrevne biler siden starten af 90’erne, og alene i Tyskland kører der næsten 100.000 biler, i Sverige ca. 30.000 og ca. 800.000 i det øvrige Europa.
Læs også Sløvt elbilsalg godt for gasbiler på www.altomvarebiler.dk
www.altomvarebiler.dk Laver de gas?
www.altomvarebiler.dk Biogas og el skal erstatte diesel
I Danmark kører15 biler på naturgas, så der er et stykke vej endnu. Men 360.000 km naturgasledning åbner for mulighed for relativ hurtig udbygning af forsyningsnettet.
Folkevognsfabrikken er ikke alene om at fremstille CNG drevne biler. Blandt europæiske bilproducenter er især Renault en stor spiller foruden PSA Peugeot-Citroën, Fiat, Opel, Mercedes-Benz, Ford, Subaru og Volvo. De CNG drevne biler omfatter både personbiler, varebiler og busser, hvilket understreger, at der er potentiale.
Mange husstande i Danmark er opvarmet af naturgas, og det er ikke utopi at forestille sig, at man kan tanke gas hjemme. Men den mulighed ligger langt ude i fremtiden.