Der er visse fordele ved at producere biler med karrosseriplader af aluminium. De eroderer ikke på samme måde som biler lavet af almindelige stålplader.
Men det er nu ikke derfor, at Land Rover valgte dette materiale. I efterkrigstiden gav det god mening at benytte aluminium, fordi stål på den tid var en dyr mangelvare.
Fundet i 2016
I dag – 70 år senere – er der således stadig intakte biler at finde fra mærkets tidligste dage. Og det er vel at mærke ikke biler, som har været pudset og plejet, og som har holdt i tørre garager.
I 2016 fandt Land Rover en af de tre prototyper, der var udstillet på biludstillingen i Amsterdam i 1948. Den havde i årevis stået i en baghave i Wales.
Skal restaureres
Nu skal den restaureres og gøres køreklar. Projektet bliver én af flere begivenheder i år, som Land Rover vil bruge til at markere sit 70 års jubilæum.
Land Rover har gravet i bilens historie. Ikke kun af interesse, men også for at finde ud af, om det virkelig er en af bilerne fra Amsterdam.
Unikke kendetegn
At det virkelig er en af disse biler, bekræftes af mindst to unikke ting. Den har tykkere karrosseriplader end bilerne fra den efterfølgende serieproduktion, og den har aftagelige bagnav.
Land Rover havde bilen frem til 1955. Efter fundet af den igen, er dens efterfølgende historie nu kommet for dagen. Bilen kørte indtil en gang i 1960’erne. I de næste 20 år blev den brugt som stationær maskine. I 1988 blev den så købt af en person nær Solihull, hvilket ikke er så langt fra fabrikken, hvor bilen blev bygget. Ejeren ville restaurere den, men fik aldrig begyndt.
Får plads ved siden af Huey
En anden af de tre Land Rovere fra Amsterdam-udstillingen – kaldet Huey – er tidligere blevet fundet i Anglesey. Den kaldes sådan, fordi den havde nummerpladen HUE 166.
Land Rover: Den pensionerede Defender genopstår ikke i udlandet
Når den nyligt fundne Land Rover er restaureret, får den plads i Solihull ved siden af Huey. Men det kommer til at tage tid.
Udfordrende projekt
Det er Land Rovers såkaldte “Serie 1-team”, der skal sætte bilen i stand. – Det bliver vores hidtil mest udfordrende projekt. Bilen er et stykke uerstatteligt automobilhistorie, og den har lige så stor betydning som Huey, lyder det fra Tim Hannig, der er direktør for Jaguar Land Rover Classic.
Under restaureringen vil Land Rover bestræbe sig på så vidt muligt at bevare bilens patina. Det gælder bl.a. komponenter, som stadig har en del af den særlige lysegrønne lakering, der første gang blev brugt i 1948.