Fundet igen efter 63 år | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Motoren opgav ånden, mens den var i den seneste ejers besiddelse
Prototypen blev bygget i 1948 med rattet i venstre side. Samme år blev rattet flyttet over i højre side

Fundet igen efter 63 år

I 70-året for fødslen af Land Rover skal jubilæet fejres med bl.a. en total restaurering af en bil, der har været 'forsvundet' siden 1955

af Jess Ulrik Verge
15. januar 2018
i Nyheder

Der er visse fordele ved at producere biler med karrosseriplader af aluminium. De eroderer ikke på samme måde som biler lavet af almindelige stålplader.

Men det er nu ikke derfor, at Land Rover valgte dette materiale. I efterkrigstiden gav det god mening at benytte aluminium, fordi stål på den tid var en dyr mangelvare.

Fundet i 2016

I dag – 70 år senere – er der således stadig intakte biler at finde fra mærkets tidligste dage. Og det er vel at mærke ikke biler, som har været pudset og plejet, og som har holdt i tørre garager.

Ren porno for nostalgikere

I 2016 fandt Land Rover en af de tre prototyper, der var udstillet på biludstillingen i Amsterdam i 1948. Den havde i årevis stået i en baghave i Wales.

Skal restaureres

Nu skal den restaureres og gøres køreklar. Projektet bliver én af flere begivenheder i år, som Land Rover vil bruge til at markere sit 70 års jubilæum.

Land Rover har gravet i bilens historie. Ikke kun af interesse, men også for at finde ud af, om det virkelig er en af bilerne fra Amsterdam.

Unikke kendetegn

At det virkelig er en af disse biler, bekræftes af mindst to unikke ting. Den har  tykkere karrosseriplader end bilerne fra den efterfølgende serieproduktion, og den har aftagelige bagnav.

Land Rover havde bilen frem til 1955. Efter fundet af den igen, er dens efterfølgende historie nu kommet for dagen. Bilen kørte indtil en gang i 1960’erne. I de næste 20 år blev den brugt som stationær maskine. I 1988 blev den så købt af en person nær Solihull, hvilket ikke er så langt fra fabrikken, hvor bilen blev bygget. Ejeren ville restaurere den, men fik aldrig begyndt.

Får plads ved siden af Huey

En anden af de tre Land Rovere fra Amsterdam-udstillingen – kaldet Huey – er tidligere blevet fundet i Anglesey. Den kaldes sådan, fordi den havde nummerpladen HUE 166.

Land Rover: Den pensionerede Defender genopstår ikke i udlandet

Når den nyligt fundne Land Rover er restaureret, får den plads i Solihull ved siden af Huey. Men det kommer til at tage tid.

Udfordrende projekt

Det er Land Rovers såkaldte “Serie 1-team”, der skal sætte bilen i stand. – Det bliver vores hidtil mest udfordrende projekt. Bilen er et stykke uerstatteligt automobilhistorie, og den har lige så stor betydning som Huey, lyder det fra Tim Hannig, der er direktør for Jaguar Land Rover Classic.

Under restaureringen vil Land Rover bestræbe sig på så vidt muligt at bevare bilens patina. Det gælder bl.a. komponenter, som stadig har en del af den særlige lysegrønne lakering, der første gang blev brugt i 1948.

Tags: HueyJaguar Land RoverLand Rover
Tidligere Artikel

Mercedes MBUX

Næste Artikel

Varebilen kommer ikke med skoene - den kommer med hele butikken

Næste Artikel
e-Palettes multimodale køretøjer indrettes til forskellige mobiltetsbehov

Varebilen kommer ikke med skoene - den kommer med hele butikken

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Fundet igen efter 63 år

15. januar 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering