Fremtidens el-varebil fra VW | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 30 juni 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fremtidens el-varebil fra VW

Elbiler fra VW er lige om hjørnet. Både Golf og Caddy er programsat med tilnavnet Blue-e-Motion, men også større varebiler i Transporter segmentet lurer i kulissen

af carsten
5. juni 2012
i Baggrund

eT! er navnet på en elektrisk prototype fra VW – lidt mindre end  Transporter. Bilen er tænkt som et forskningskøretøj, der i størrelse minder om den meget omtalte elektriske minibus Bulli, som blev vist første gang på Geneve biludstillingen i 2011.

Bulli er også tilnavnet på den første VW minibus fra 1952. Men hvor den første Transporter var meget enkelt opbygget, har den nye Bulli højeste sikkerhedsniveau og fungerer efter nyeste informationsteknologi med et infotainmentsystem styret via en iPad.

eT! er i første omgang udviklet som et køretøj til det tyske postvæsen. Den kan køre automatisk på korte strækninger.

Revolution

– Bilen kan revolutionere markedet for lette varebiler. Det er et helt nyt koncept – opbygget over elbilens 0-emissioner. Bilen forener det økonomiske og økologiske aspekt, siger professor Dr. Jürgen Leohold, leder af afdelingen for koncernforskning hos VW.

eT! er udviklet ned i mindste detalje som distributionsbil i byerne – i første omgang med sigte på post- og kurértjeneste.

Således har bilen tre dørsystemer. Foruden den klasssiske fordør til vestre har bilen en elektrisk skydedør i højre side, som kan åbnes i to tempi – første trin åbner på tre sekunder og giver adgang til kabinen – andet trin åbner desuden delvist til varerummet.

Kører af sig selv

Samtidig knæler bilen i højre side, så indstigningshøjden kun er 315 mm over vejbanen. Med en fjernbetjening kan postbuddet flytte bilen fremad – uden at sætte sig ind bag rattet.

Manden bag designet af eT! er Peter Wouda fra Volkswagen Design Center Potsdam. Hans mål er en distributionsbil for fremtiden. Den skal danne bro til den første T1 Transporter fra 1950.

Med i projektet er også Deutsche Post DHL, som har delt ud af deres viden og erfaringer fra dagligdagen. Her arbejder man i forbindelse med et GoGreen program seriøst på fremtidens transportløsninger for post- og kurérarbejde – herunder alternative køretøjer.

En times opladning

Udover Deutsche Post DHL, som er storforbruger af varebiler, har VW haft samarbejde med „Hochschule für Bildende Künste Braunschweig“.

Bliver bilen som den elektriske Bulli fra Genève, yder elmotoren 114 hk og 270 Nm. Lithium ion-batteriet giver en rækkevidde på op til 300 km. Ladetiden er ned til en time via en ladestander. Bilen når 100 km/t på 11,5 sekunder takket være fuldt moment fra 0 km/t.

Bilen måler 399 cm i længden, 175 cm i højden og 170 cm i bredden. Med andre ord er den nye bil både lavere og kortere end den første T1 Transporter – men den er til gengæld bredere. Akselafstanden er 262 cm og sporvidden 150 cm.

Tags: Volkswagen
Tidligere Artikel

Danske Mountain Top er toppen af pickuppen

Næste Artikel

Franske veteraner

Næste Artikel

Franske veteraner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Fremtidens el-varebil fra VW

5. juni 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering