Fremtidens el-varebil fra VW | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Fremtidens el-varebil fra VW

Elbiler fra VW er lige om hjørnet. Både Golf og Caddy er programsat med tilnavnet Blue-e-Motion, men også større varebiler i Transporter segmentet lurer i kulissen

af carsten
5. juni 2012
i Baggrund

eT! er navnet på en elektrisk prototype fra VW – lidt mindre end  Transporter. Bilen er tænkt som et forskningskøretøj, der i størrelse minder om den meget omtalte elektriske minibus Bulli, som blev vist første gang på Geneve biludstillingen i 2011.

Bulli er også tilnavnet på den første VW minibus fra 1952. Men hvor den første Transporter var meget enkelt opbygget, har den nye Bulli højeste sikkerhedsniveau og fungerer efter nyeste informationsteknologi med et infotainmentsystem styret via en iPad.

eT! er i første omgang udviklet som et køretøj til det tyske postvæsen. Den kan køre automatisk på korte strækninger.

Revolution

– Bilen kan revolutionere markedet for lette varebiler. Det er et helt nyt koncept – opbygget over elbilens 0-emissioner. Bilen forener det økonomiske og økologiske aspekt, siger professor Dr. Jürgen Leohold, leder af afdelingen for koncernforskning hos VW.

eT! er udviklet ned i mindste detalje som distributionsbil i byerne – i første omgang med sigte på post- og kurértjeneste.

Således har bilen tre dørsystemer. Foruden den klasssiske fordør til vestre har bilen en elektrisk skydedør i højre side, som kan åbnes i to tempi – første trin åbner på tre sekunder og giver adgang til kabinen – andet trin åbner desuden delvist til varerummet.

Kører af sig selv

Samtidig knæler bilen i højre side, så indstigningshøjden kun er 315 mm over vejbanen. Med en fjernbetjening kan postbuddet flytte bilen fremad – uden at sætte sig ind bag rattet.

Manden bag designet af eT! er Peter Wouda fra Volkswagen Design Center Potsdam. Hans mål er en distributionsbil for fremtiden. Den skal danne bro til den første T1 Transporter fra 1950.

Med i projektet er også Deutsche Post DHL, som har delt ud af deres viden og erfaringer fra dagligdagen. Her arbejder man i forbindelse med et GoGreen program seriøst på fremtidens transportløsninger for post- og kurérarbejde – herunder alternative køretøjer.

En times opladning

Udover Deutsche Post DHL, som er storforbruger af varebiler, har VW haft samarbejde med „Hochschule für Bildende Künste Braunschweig“.

Bliver bilen som den elektriske Bulli fra Genève, yder elmotoren 114 hk og 270 Nm. Lithium ion-batteriet giver en rækkevidde på op til 300 km. Ladetiden er ned til en time via en ladestander. Bilen når 100 km/t på 11,5 sekunder takket være fuldt moment fra 0 km/t.

Bilen måler 399 cm i længden, 175 cm i højden og 170 cm i bredden. Med andre ord er den nye bil både lavere og kortere end den første T1 Transporter – men den er til gengæld bredere. Akselafstanden er 262 cm og sporvidden 150 cm.

Tags: Volkswagen
Tidligere Artikel

Danske Mountain Top er toppen af pickuppen

Næste Artikel

Franske veteraner

Næste Artikel

Franske veteraner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Fremtidens el-varebil fra VW

5. juni 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering