Italienske Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og Peugeot Société Anonyme (PSA) har underskrevet en aftale om at udvide deres samarbejde om produktion af varebiler. Samarbejdet begyndte for 40 år siden og er nu aftalt til at løbe i endnu en periode frem til 2023.
Vilkårene i denne nye aftale omfatter den fortsatte fremstilling af Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper. Men aftalen medtager nu også mærkerne Opel og Vauxhall.
Øger kapaciteten
FCA og PSA meddeler, at de forventer en stigende efterspørgsel, og derfor har begge parter samtidig besluttet at øge produktionskapaciteten på den italienske fabrik Sevel Syd, der ligger i Val Di Sangro. Udvidelsen effektueres fra og med 2019 med mulighed for at indføre flere skiftehold.
Sevel Syd-fabrikken blev indviet i 1981 og spreder sig over et areal på mere end 1,2 millioner kvadratmeter. Fabrikken beskæftiger omkring 6.200 medarbejdere.
Fleksibel fabrik
I følge PSA er Sevel Syd den største og mest fleksible fabrik for erhvervskøretøjer i Europa, fordi den gør det muligt at producere køretøjer i en lang række forskellige konfigurationer. Videre hedder det, at fabrikken tilmed er et af de mest avancerede anlæg i verden med hensyn til specialisering, organisation og effektivitet.
Fabrikken rummer i øvrigt også et såkaldt akademi, som er et ekspertcenter, hvor medarbejderne har mulighed for at modtage træning og forbedre deres færdigheder. Desuden udfører akademiet forskellige simuleringer.
PSA er i dag næststørst
PSA købte i marts 2017 det tysk-baserede Opel af General Motors med det erklærede mål at øge sin indtjening og produktivitet. Opkøbet har gjort PSA til den næststørste bilproducent i Europa – kun overgået af mægtige Volkswagen.
I 2014 købte Fiat de sidste 41 procent af aktierne i Chrysler og dannede kort efter holdingselskabet Fiat Chrysler Auomobiles. Frem til 2016 samarbejdede FCA i øvrigt også med PSA om fremstilling af de mellemstore varebiler Fiat Scudo, Peugeot Expert og Citroën Jumpy.
Dette samarbejde foregik på den såkaldte Selve Nord-fabrik, der ligger i Nordfrankrig. I dag er Fiat ude af dette samarbejde. Scudo-modellen er død og er afløst af Fiat Talento, som fremstilles i samarbejde med Renault.