Den nye Nissan Note er nem at genkende fra den gamle. Ganske lidt er forandret, for Nissan har helt bevidst fortsat stilen fra den gamle til den nye. Og indvendigt er det såmænd heller ikke så svært at vænne sig til nyhederne i indretningen.
Designet er højst opdateret for nyhedens skyld med lidt tilrettede linjer og lygter.
Det er i teknikken og udstyret, du skal lede efter de vigtigste nyheder.
Men så finder du også en fundamentalt forandret Note, som adskiller sig så voldsomt fra den gamle, at det i realiteten er en helt ny bil, vi har med at gøre.
Køreegenskaberne er strammet gevaldigt op; den gamle 1,4 benzinmotor med 88 hk er erstattet af en 1,2-liters trecylindret med 80 hk. Og på udstyrshylden er der fyldt godt op med både kendt udstyr, som i højere grad er blevet standard – og med ny højteknologi, som vi ikke tidligere har set i denne klasse.
1,9 kubikmeter
Note udmærker sig ved, at den på trods af en samlet længde på kun 4,1 meter formår at give overraskende god plads på både for- og bagsæder i personbilsudgaven, hvor bagagerummet er på flotte 295 liter under hylden, og den fås endda med forskydeligt bagsæde, og selv om det går hårdt ud over benpladsen ved bagsædet, så kan man få plads til op til 381 liter bagage.
Den 1,53 meter høje Note har med bagsæderne klappet sammen plads til mere end 1,9 kubikmeter bagage.
Og så er vi nået til de kulørte nummerplader. For 1,9 kubikmeter varerum i en håndværksmæssigt veludført kvalitet, som den vi her oplever fra ombyggerfirmaet Pendelmatic, gør lille Note i stand til at konkurrere med langt større kollegaer.
Eller sagt på en anden måde. Du får lige så meget plads i den velindrettede Note, som du får i langt større konkurrenters.
Oven i købet kan bagdørene åbne til en vinkel på næsten 90 grader for at lette adgangen gennem de små bagdøre.
God benplads
Rattet kan kun justeres op og ned. Ikke frem og tilbage. Det er lidt overraskende i en ellers gennemført opgraderet bil. Særligt når man tager i betragtning, hvor meget helt ny teknologi, Nissan har investeret i denne lillebil.
Note er af naturlige årsager ikke bygget til de allermest langbenede, som derfor kan have lidt svært ved at finde en perfekt kørestilling. Et teleskopisk justerbart rat ville gøre en stor forskel. For der er ellers plads nok. Det er ikke varebilsadskillelsen, der er skyld i det. Der er rigelig plads til benene og til en tilhørende fornuftig indstilling af ryglænet. Igen er det Notens ekstraordinært vellykkede indvendige udnyttelse af pladsen, der giver resultat.
Selv i den billigste
Den lille motor har en fin brændstoføkonomi, og sin størrelse til trods præsterer den et fint afsæt i de lave gear.
Kører du rigtigt mange kilometer om året, er den gode, gamle 1,5 diesel med 90 hk stadig til rådighed. Den er kommet op på 27,8 km/l og smider omkring med den lette Note med stor lethed. Til næste år suppleres de af en 1,2 DIG-S med kompressor og 98 hk for dem, der gerne vil have det lidt sjovt undervejs, så det hele ikke går op i langt på literen og snusfornuft.
Billigste Note Van er Visia til 88.000 kroner plus moms (19.107 kroner). Den har aircon, fartpilot med fartbegrænser, der sammen med radioen betjenes fra rattet. Og en lang række andre udstyrsdetaljer, som tilsammen danner et billede af en meget, meget veludstyret indgangsmodel.
Men den mest påfaldende model er Acenta til 96.600 plus moms (20.442 kroner) med den testede benzinmotor eller 102.500 kroner plus moms (25.031 kroner) med 90-hestes dieselmotor.
Acenta giver ny Note et revolutionerende højt niveau af sofistikeret sikkerhedsudstyr, man ellers kun ser i de tungest udstyrede mellemklasser og opefter.
High tec sikkerhed
Lane Departure Warning, der advarer føreren, når bilen bevæger sig over vognbanelinjerne, Blind Spot Warning, der advarer med blink på sidespejlet, hvis du er ved at trække ud i en trafikant, der befinder sig i den blinde vinkel skråt bagude og ikke mindst det unikke Moving Object Detection, der overvåger området bag bilen og 180 grader ud til begge sider og advarer, når en trafikant nærmer sig fra en af siderne under bakning. Det er en stor hjælp, når man bakker ud fra en trang parkeringsplads eller fra en uoverskuelig indkørsel.
Ydermere kan systemet aktiveres i første gear ved et tryk på ’Camera’-knappen. Så virker det sammen med AVM (Around View Monitoring) ved hastigheder op til 8 km/t. På parkeringspladsen ved børnehaven eller på et trafikeret strøg, under kantstensparkering og lignende er det en betryggende hjælp.
Til bud- og service-kørsel skal det nok spare dig for en stribe ridser og buler hver år.
For de mest luksus-krævende er der læderstue i den absolutte topmodel, 1,5 dCi Tekna til 107.300 kroner plus moms (25.778 kroner).
Nissan Note 1,2 Acenta:
Motor: 1198 ccm, R3 benzin
Ydelse: 80 hk / 110 Nm
0-100 km/t: 13,7 sekunder
Topfart: 170 km/t
CO2: 109 g/km
Forbrug: 21,3 km/l
Pris: 96.600 kroner plus moms (20.442 kroner)
Billigste: 88.000 kroner plus moms (19.107 kroner)