Forsvaret lægger kæmpe ordre på Mercedes Vito | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Allerede inden nytår skal der leveres 675 Mercedes Vito
En moderne minibus er en klar forbedring fra lastbilernes kolde lad, som hidtil har stået for transport af vore soldater
Automatgear og firehjulstræk er standard på alle biler i den nye aftale
Indretningen af mandskabsvognene består blandt andet af en indbygget våbenskuffe

Forsvaret lægger kæmpe ordre på Mercedes Vito

En leverance på 675 biler på et år pynter på enhver salgsstatistik. Og soldater i Mercedes ser godt ud i ethvert forsvar

af Thomas André
22. december 2017
i Nyheder

Der er ikke noget, der blåstempler et lands forsvar som en hær, der kører rundt i Mercedes. Det lyder jo som noget fra den arabiske halvø, men faktisk er det virkeligheden lige her i lille Danmark, hvor stjerne-mærket i nogle år har været meget aggressive med deres priser og finansiering.

Og nu har Forsvaret efter en længere udbudsrunde valgt Mercedes-Benz som leverandør af minibusser og varebiler i en aftale, der foreløbigt løber over fire år.

675 til omgående levering

Allerede i år leveres 600 Mercedes Vito Tourer med plads til syv-otte personer samt 75 Vito Mixto med varerum og plads til fem personer. Der er altså tale om en fleksibel aftale, hvor Mercedes-Benz leverer ‘efter behov’.

Store lastbiler med bænke på ladet var i mange år Forsvarets foretrukne køretøj til transport af personel. For få år siden blev det imidlertid besluttet, at transport af soldater på ladet af lastbiler ikke længere er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og derfor fremover skal foregå i mindre køretøjer.

Tyskerne stærkest

I alt fem leverandører var med i udbudsrunden, hvor valget til sidst altså faldt på Mercedes-Benz. Både kravene til plads og vægt var afgørende for, at netop Mercedes-Benz vandt udbuddet.

Men de samlede omkostninger over hele rådighedsperioden vejer også tungt i beslutningsprocessen, og her var tyskerne altså stærkest.

Bedste TCO

– Når vi som offentlig instans indkøber materiel, ser vi på TCO (total cost of ownership), altså den samlede pris for køretøjet inklusiv drift og vedligehold.

– Når vi regner købspris, serviceaftale og omkostninger til brændstof med, var køretøjerne fra Mercedes-Benz de billigste, selvom købsprisen i sig selv måske ikke er,  forklarer Michael Kristensen, der er teknisk sagsbehandler i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Indbygget våbenskuffe

Køretøjerne skal varetage en række forskellige kørselsopgaver. Omkring en fjerdedel af minibusserne er alene beregnet til administrativ kørsel for Forsvarets styrelser. Disse biler leveres i standardfarven blå og uden særlige modifikationer eller tilvalg.

De resterende minibusser leveres med en helt særlig kombination af tilvalg. Alle leveres de i farven sort og med firehjulstræk og automatgear. Desuden er de udstyret med multifunktionsrat, indbygget våbenskuffe, bagagenet og mørktonede ruder bagi.

Let offroad

Køretøjerne er ikke indkøbt med henblik på terrænkørsel, men med firehjulstrækket kan de forcere bløde underlag og lettere off-road terræn.

Ford Transit 4×4 er for høj og for dyr – men nice

– Vi er glade for, at Forsvaret har valgt Mercedes-Benz, og vi ser meget frem til samarbejdet. Vi ved, at Forsvaret med rette stiller store krav til deres biler, og vi ved, at vores produkter kan møde disse krav på alle parametre. Så vi er sikre på, at Forsvaret nok skal blive tilfredse, siger Pernille Pedersen, der er Key Account Manager hos Mercedes-Benz Vans og har stået i spidsen for tilbuddet fra Mercedes-Benz Danmark.

Kraftig forbedring

Foruden de mange Vito Tourer har Forsvaret bestilt 75 Vito Mixto mandskabsvogne med plads til fem personer og stort varerum. Forsvarets nuværende varevogne med dobbeltkabine er blot udstyret med presenninger over varerummet.

Varerummet i Vito Mixto er fast og aflåst og dermed en kraftig forbedring af sikringen af værdifuldt materiel.

Nye nummerplader

Som noget helt nyt leveres alle køretøjer desuden på hvide nummerplader i stedet for Forsvarets karakteristiske sorte nummerplader. Faktisk afslører kun de lovpligtige klistermærker på siderne af bilerne, at bilen tilhører Forsvaret.

Mercedes Sprinter – panikken breder sig

Uden de klassiske sorte nummerplader bliver det dermed fremover sværere at skelne Forsvarets biler fra civile minibusser og varebiler i trafikken.

Service og vedligehold

Den overordnede rammeaftale løber over fire år og inkluderer en serviceaftale, herunder løbende vedligehold og periodisk syn af bilerne. Samtidig vil der gennem perioden løbende blive bestilt nye biler, efterhånden som behovet opstår.

 

Tags: Forsvaret udbudMercedesMercedes VitoVåbenskuffe
Tidligere Artikel

El-varebil med filter

Næste Artikel

Danmark har fået en ny pakketransportør

Næste Artikel
Best Transports 400 biler servicerer i alt 13.000 kunder i Sverige, Norge og Danmark. Foto: Best

Danmark har fået en ny pakketransportør

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Allerede inden nytår skal der leveres 675 Mercedes Vito

Forsvaret lægger kæmpe ordre på Mercedes Vito

22. december 2017
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering