Vær så god, her er den uden maskering. En måned før den nye Honda Civic Tourer står i blik, krom og kulør på IAA biludstillingen i Frankfurt løfter Honda sløret for deres nye stationcar, der skal lokke kunder, der synes, at Civic hatchback er for meget i sin fremtræden og Honda Accord Tourer for stor og for dyr.
Civic Tourers slanke og sofistikerede profil kompromitterer ikke dens praktiske indhold. Civic Tourer tilbyder exceptionel plads og et lastrum på 1670 liter og en læssekant 1,5 cm lavere end på Civic 5-dørs.
Form og funktion
Umiddelbart ser Civic Tourer ud til mere at være et stilstudie end en praktisk øvelse. Tværtimod er Tourer nærmere et Columbus æg. Ved at placere benzintanken under førersædet opnår Honda ingeniørerne en hidtil uset frihed til at konfigurere bagsædet. Dets foldemuligheder, betjent med én hånd, er uovertrufne.
Det kommer naturligvis kun ejere af en Civic Tourer på hvide plader til gavn i fuld udstrækning, men kunder til Civic på gule eller papegøjeplader drager nytte af et langt og helt plant gulv og et lastrum på 1670 liter.
Med denne tidlige afsløring af Civic Tourer kommer også præcise mål. Længden er øget med 23,5 cm til 428,5 cm, men der er ikke ændret på hverken akselafstanden på 260 cm, bredden på 177 cm eller højden på 144 cm.
Vinduesarealet er generøst ikke mindst fordi der er et ”ekstra” røgfarvet vindue i plan med karrosseriet længst ude, som dækker over den bagerste tagstolpe.
Sparker de andre til hjørne
At kalde Tourers profil for futuristisk er næsten en underdrivelse. Bag det smittende ydre – for nogen – gemmer sig en stationcar, der sparker alle de andre til hjørne, uanset om de hedder VW Golf Variant, Skoda Octavia Combi eller den netop præsenterede Seat Leon ST, der rummer 200 liter mindre.
Bagklappen åbner så højt, at selv en oversize chauffør kan stå under den og lastfladen er lang med minimal indsnævring ved hjulkasserne. Der er naturligvis surreøskner i gulvet og lys og 12V strømudtag.
Hele forenden og førerpladsen er uændret fra Civic 5-dørs. Ved første blik skal mange lige synke indtrykket af det futuristiske instrumentbord, men efter kort tids tilvænning viser det sig, at alt sidder det rigtige sted, lige ved hånden – bortset fra startknappen, der er placeret til venstre for rattet.
Omdrejningstælleren har analog visning og sidder lige foran ansigtet, hvorimod fart bliver vist digitalt i øjenhøjde på en skærm lidt længere væk. Her bliver andre informationer også vist.
En stor ”kommandocentral” er anbragt i midterkonsollen. Her er en stor skærm til navigation foruden styring af audio og telefon. De to sidst nævnte funktioner har også kontrolknapper på rattet.
Teknik af høj klasse
Motorudbuddet i Civic Tourer bliver reduceret i forhold til Civic 5-d, idet kun en 1,8 liter i-VTEC benzinmotor med 140 hk / 174 Nm og den nye 1,6 i-DTEC turbodiesel med 120 hk / 300 Nm er til rådighed. Den lille turbodieselmotor er udviklet i Europa alene til Europa, idet hverken Japan eller USA har dieseldrevne personbiler.
1,6 i-DTEC motoren optrådte første i Civic 5-d, derefter i CR-V SUV og nu i Civic Tourer. Denne motor er fremstillet helt i aluminium efter den seneste støbeteknik og er den letteste dieselmotor i sin klasse.
Den mekaniske friktion er reduceret til samme niveau som en benzinmotor og alle roterende dele er optimerede for at reducere friktion.
Netop mindst mulig intern friktion er essentiel for at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi samtidig med, at de 120 hk og 300 Nm ikke lægger en dæmper på hverken køreglæde eller trækkraft, tværtimod. Det officielle gennemsnitlige forbrug er oplyst til lovende 27,8 km/l.
En ny bil, der bliver præsenteret for offentligheden om en måneds tid har i sagens natur ingen pris. Honda Danmark tager 25.000 kr. mere for en Accord Tourer end for en sedan. Ud fra det vil en Civic 5-d 1,8 i-VTEC med laveste S-udstyr koste ca. 244.000 kr. med fuld afgift og ca. 165.000 kr. plus moms på gule plader.
Den meget interessante 1,6 i-DTEC, også med S-udstyr, vil koste ca. 264.000 kr. på hvide plader og ca. 180.000 kr. plus moms på gule plader.. Dette med forbehold for aggressive kampagnepriser, når Honda Civic Tourer bliver introduceret i Danmark i løbet af foråret 2014.