Rige stjerner med en hel parkeringskælder fuld af kostbarheder, de aldrig kører. Dem kan man godt blive lidt træt af, når man selv skal mase med at få fiskestang og jagtgevær ned i minibilen til en weekend-udflugt.
Men country-stjernen Luke Bryan giver den gas med sine ekstreme privilegier på en måde, så vi alle sammen kan nøjes med at tænke: ‘Sådan ville jeg sgu osse gøre, hvis jeg havde moneterne til det.’
Det frie liv
Hans familie elsker udendørs-livet med jagt og fiskeri. Faktisk handler et af hans største hits “Huntin’, Fishin’ and Lovin’ Every Day” netop om det frie liv i vildmarken. Og når man som megastjerne offentligt fortæller, at familien i flere generationer har været Chevrolet-fanatikere, ja så er der gode chancer for, at bilmastodonten gengælder tjenesten.
Men en almindelig offroader er ikke nok, når man har en stor familie, som alle skal med på de store jagt- og fiske-ekspeditioner. Så de ressourcestærke flåede den rummeligste model ned fra hylden og byggede den om til den vildeste vildmarks-cruiser
Præsidentens livvagter
Han har fået designet sin helt egen udgave af en Chevrolet Suburban, der er så speciel, at den har skiftet navn til Luke Bryan Suburban Concept. Suburban er selvfølgelig Chevy’s største SUV, og uden al makeuppen vil mange nok genkende den som de biler, præsidentens livvagter suser rundt i med maskingeværer og meget andet godt, når han er på tur.
I går var den så – med makeup – med til at åbne den legendariske biludstilling SEMA i Las Vegas på Chevrolets stand. Og man ved bare, man har en fed bil i vente, når der står ‘Efter SEMA’ under levering på kontrakten.
Lokomotivet
Chevrolets designere interviewede Luke Bryan for at lave en ønskeliste til hans ultimative udendørs aktivitets-bil. Han ville have komfortabelt meget plads til kone, unger og venner, når der skal camperes med jagt og fiskeri på dagsordenen.
Og den har fået lidt mere gas, end vi almindeligt dødelige normalt kan præstere med en brugt Landcruiser og en tur i T. Hansen. Intet er overladt til tilfældighederne, hvilket jo i sagens natur heller ikke er nødvendigt, når et af lokomotiverne foran den amerikanske drøm skriver checken.
Nopret profil
For at optimere offroad-egenskaberne og give Bryan maksimal adgang til vildmarken, er bilen hævet med en justerbar undervogn, så der bliver plads til de specialdesignede 22-tommers fælge på 35 tommer høje dæk med en noget nopret profil.
På siderne er der tre badges med bogstaverne H, F, og E for Huntin’, Fishing og Every day i den samme orange farve som pryder fælgkanter, trækøjer og detaljer i den til lejligheden designede kølergrill.
Nyder udsigten
De bageste sideruder og bagruden kan åbnes for at give maksimal adgang til frisk luft og måske endda sidde i det bagudvendte bagsæde og passe fiskestængerne, der har deres eget transportrør på taget.
Den bageste sæderække er heller ikke just standard, og Chevrolet har måttet konstruere ekstra plads til fødderne, så man sidder ordentligt, mens man nyder udsigten i naturen i midtvesten.
Hunter bronze
Farven er lavet til lejligheden og har fået det meget passende navn Hunter Bronze med kulfiber-tetaljer samt lidt camo-effekt langs siderne. På taget er monteret et roof rack – det, vi i storfamilierne i gamle dage kaldte en tagbagagebærer, og som ikke var så tjekket, når man kunne se alle vores kufferter surret fast med tørresnoren på vej til Harzen.
Bagsmækken er rekonstrueret til at åbne ud til siden i stedet for opad, og så er reservehjulet monteret på den. Alt sammen for at lette adgangen. Når man er country-stjerne skal man heller ikke bekymre sig så meget om at få stjålet sit reservehjul, som det almindelige klientel giver udtryk for.
Op, over og ned igen
Luke Bryan har ikke været så krævende med hensyn til motorkraft. Motoren er standard-maskinen, en 5,3-liters V8 benziner med 355 hk koblet til en sekstrins automatgearkasse.
Den kan trække 3,7 tons på krogen, så storfamilien Bryan ikke skal sidde med oppakningen på skødet i kæmpebilen. Til at holde styr på kræfterne er der spærredifferentiale på bagakslen og ekstra kraftige seks-stemplede bremser, så man kan komme både op, over og ned igen.