Det tyske autobahn-net er et af de få steder i denne verden, hvor der stadig er fri hastighed. I alle tilfælde nogle steder. Men får formanden for tyske socialdemokrater magt, som han har agt, vil det snart være historie.
Et forslag fra partiet De Grønne om at indføre en generel fartbegrænsning på 120 km/t støttes af SPD-formanden Sigmar Gabriel. En maksmal topfart vil socialdemokratens opfattelse medføre en reduktion i antallet af alvorlige ulykker.
For nuværende er det kun omkring 40 pct. af det tyske motorvejsnet, som er underkastet hastighedsbegrænsninger, omend der mange steder skiltes med anbefaling af kørsel med maksimalt på 130 km/t.
Socialdemokrater både for og imod
For SPD-formanden er hans støtte til De Grønnes forslag begrundet i ønsket om en forbedring af trafiksikkerheden, hvorimo De Grønnes motivering er hensynet til miljøet. Mens SPD-formanden er i brechen for en maksimal topfart på motorvejene, er partiets kandidat til kanslerposten, Peer Steinbrück, af en anden mening. Den sag er efter hans opfattelse uddebatteret forlængst.
Heller ikke hos partiet CDU vækker det grønne forslag begejstring ligesom bilistorganisationen ADAC har vendt tommeltotten nedad, fordi en fartgrænse på 120 km/t på motorveje efter organisationens opfattelse ikke vil ændre ret meget, da kun 11 pct. af Tysklands trafikuykker sker på motorvejene.
Mens der i Tyskland diskuteres på kryds og tværs mellem politiske kamphaner om for og imod en generel fartbegrænsning på motorvejene, diskuteres der i EU-regi om det skal gøres obligatorisk at forsyne nye varebiler med elektronisk, som automatisk begrænser bilernes topfart til 120 km/t.
SE OGSÅ: http://altomvarebiler.dk/nyheder/eu-forslag-om-lavere-topfart-i-nye-varebiler/