VW Up var en succes, fra startskuddet lød i 2011 og har overgået selv VW’s egne forventninger til salget. Den er Årets bil i Europa og i Danmark og er fortsat på vej frem.
Næste trin på stigen er en SUV udgave, der sandsynligvis kommer til at hedde Taigun i tråd med de øvrige SUV’er i familien Tiguan og Touareg.
VW Taigun er med en totallængde på 386 cm hele 32 længere end Up, og akselafstanden på 247 cm er fem cm længere end på Up.
Med en længde kun 57 cm kortere end VW Tiguan på Golf basis kan den kommende Tiguan være en trussel imod storebror ved at være lige så praktisk anvendelig, samtidig med af fylde mindre og for dem, der ikke har brug for at køre lange distancer, også mere økonomisk.
Snusfornuftig formgivning
VW Taigun har en smittende og indtagende blanding af praktisk form med mere højde og ikke mindst længere akselafstand. De meget korte udhæng, markerede skærme og falske til- og frakørsel-beskyttelse tilføjer muskler til designet.
Der er fire døre med håndtag til bagdørene skjult i bagstolpen, taget er langt og fladt hele vejen ud til den stejle og todelte bagklap. Fem passagerer finder plads i kabinen, og bagsæderne kan forsvinde ned i gulvet, når der er brug for mere bagageplads.
Der foreligger ingen oplysninger om indvendige mål, men med en længde på 386 cm til akselafstanden på 247 cm, der er identisk med VW Polo, kan en udgave på gule og gul/hvide plader bestemt ikke udelukkes.
Magert motorprogram
Motorpaletten er beskeden og består indtil videre kun af en velsmurt 3-cylindret 1,0 benzinmotor med 60 hk og 75 hk og samme drejningsmoment på 95 Nm. Ingen dieselmotor er på programmet, men det er ikke utænkeligt, at VW’s ingeniører kan skohorne 1,2 TDI turbodieselmotoren fra VW Polo med 75 eller 90 hk ned i den korte snude.
VW Taigun har som Up forhjulstræk, om end den ligner en mere hardcore firehjulstrækker. Det er spil for galleriet, for der er kun forhjulstræk koblet til en femtrins manuelt skiftet gearkasse.
Verden over bliver der solgt 8,7 mio. biler i Up segmentet, hvad der er et naturligt incitament til at indføre endnu en model. Markedsafsnittet for mini SUV er voksende, hvilket understreges af, at Ford har Fiesta Ecosport i støbeskeen, Fiat har 500L Trekking og Renault har Captur. Alle er 4×4 look alike med maksimum tiltrækningskraft.