Forklædt pizzabil med store ambitioner | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Forklædt pizzabil med store ambitioner

Opel Combo er mere end blot en let varebil til at bringe varme pizza’er ud med

af Jens
17. december 2012
i Nyheder

Der står Opel på den to-hængslede bagdør og der er Blitz-logo på den buttede front, men inderst inde er en Opel Combo en forklædt Fiat Doblo.
Det er ikke noget at skamme sig over, for Combo-programmet er bredt og spænder over mange muligheder fra en ren pizzabil til en model med bomstærk 2,0-liters diesel og tung last i varerummet.
Vælger du Opel Combo får du under alle omstændigheder en varebil, der mest af alt kører som en personbil og som aldrig kommer i vanskeligheder, næsten uanset, hvad du foretager dig af idiotiske ting bag rattet.
De dynamiske vejegenskaber har vi testet på bane og kørt bilen både med og uden læs. Det standardmonterede ESC (Elektronisk Stabilitets Control) griber ind og stabiliserer bilen, selv når man med høj fart undviger med 600 kg last i varerummet. Det gælder dog kun, hvis lasten er spændt forsvarligt fast, for ellers får selv det mest avancerede sikkerhedssystem problemer, når lasten på et splitsekund forskyder sig i en kritisk manøvre. Så kører du med tung last, så skal der surres, både for din og medtrafikanternes skyld.

Svært at se ud

Interiøret minder mest af alt om en personbil og har man kørt en Fiat fornyelig, så vil man genkende midterkonsollens radio-kombination, der er holdt i, hvad en glittet brochure vil kalde for elegant sort piano-lak, men som i hverdagen giver irriterende reflekser, når solen rammer den.
Sæderne er i den lidt bløde svampede afdeling uden tilstrækkelig støtte til en lang dag bag rattet og det trækker ned. Tænk, hvis man kunne få en Combo leveret med Opels gode ergonomiske komfortsæder, der har ekstra vippefunktion, lændestøtte og mulighed for at justere siddefladen i længden, så man kan sidde perfekt med korrekt støtte til ryggen. Hvis det var muligt, ville bilen virkelige kunne distancere sig fra Fiat-udgaven!
Opel Combo omfatter et modelprogram med to akselafstanden, to højder og fem forskellige diesel- og benzinmotorer. I den største version laster Combo op til ét ton og rummer 4,6 kubikmeter.
Akselafstanden er for den korte 275,5 cm og 310,5 cm for den lange version med en totallængde på henholdsvis 4,39 m og 4,74 m og valgmulighed mellem højder på 1,85 m og 2,10 m. Det er også muligt at få Combo leveret som nøgent chassis til individuel opbygning. Lastehøjden i begge versioner er 54,4 cm. Til transport af lange genstande – for eksempel stiger eller brædder – kan Combo leveres med mulighed for at åbne den bagerste del af taget.

Gennemsnitlig diesel

Dieselmotoren på 1,6-liter findes i to versioner og denne gang har vi prøvet  versionen med 105 hestekræfter og 290 Nm fra v. 1500 omdr./min.
Den giver et fornuftigt overskud via en letskiftet 6-trins gearkasse og den går blødt uden at man bliver træt i hovedet af at lytte til den. Faktisk høres den kun i tomgang og vi nåede næsten 16 km/l, hvilket er ganske pænt, da det officielle gennemsnitsforbrug er 19,2 km/l. Alt i alt en udmærket, men også gennemsnitlig diesel.
Som håndværkerbil i byen lider Combo af samme skavank som mange af konkurrenterne. For at sidde komfortabelt bag rattet, rykker man sædet et godt  stykke tilbage og resultatet er, at det er svært at orientere sig direkte til siden, idet man kigger lige ind i B-stolpen. Combo er ikke alene om den ulempe og det må man bare vænne sig til i klassen, der tæller VW Caddy og Co.
Bilen er fra starten konstrueret som varebil og derfor er der fyldt godt op med små praktiske rum til en travl hverdag, og i hele bilens bredde er der en stor hylde oppe under loftet. At man så ikke kan se, hvad man har midt derop, er en anden historie!
Som standard kommer Combo med et smalt udstyr bestående af centrallås,  justérbart rat, el-betjente sideruder og den fulde sikkerhedspakke med front- og sideairbags i begge sider. Dertil bør man som minimum tilkøbe et klimaanlæg, der dog koster heftige 6769 kr. og rudevasker/varme til bagdørene. Testbilen havde også en komfortpakke til knap 3000 kr. der giver ’’rode-hylden’’ over forruden og et førersæde med lidt bedre lændestøtte.

Opel Combo 1,6 CDTI (L1H1)
Motor:                                                        1,6 CDTI, 4 cyl. Dieselmotor, partikelfilter og Start/Stop
Ydelse:                                                      105 hk (77 kW) v. 4000 omdr./min.
Drejningsmoment:                                   290 Nm v. 1500 omdr./min.
6-trins manuel gearkasse
Topfart:                                                      164 km/t
Blandet kørsel:                                         19,2 km/l
CO2-udslip:                                               137 g/km
Tankindhold:                                             60 liter
Varerum:                                                    3,4 m3
Totalvægt:                                                  2.505 kg
Køreklar vægt:                                          1.485 kg (inkl. fører og 90 pct. brændstof)
Lasteevne:                                                 1.020 kg (ekskl. fører og 90. pct. brændstof)
Påhængsvægt:                                         995 kg (bremset)
Testbilens uden ekstraudstyr:                129.901 kr.
Testbilens pris inkl. Ekstraudstyr:          156.029 kr.


Der står Opel på den to-hængslede bagdør og der er Blitz-logo på den buttede front, men inderst inde er en Opel Combo en forklædt Fiat Doblo.
Det er ikke noget at skamme sig over, for Combo-programmet er bredt og spænder over mange muligheder fra en ren pizzabil til en model med bomstærk 2,0-liters diesel og tung last i varerummet.
Vælger du Opel Combo får du under alle omstændigheder en varebil, der mest af alt kører som en personbil og som aldrig kommer i vanskeligheder, næsten uanset, hvad du foretager dig af idiotiske ting bag rattet.
De dynamiske vejegenskaber har vi testet på bane og kørt bilen både med og uden læs. Det standardmonterede ESC (Elektronisk Stabilitets Control) griber ind og stabiliserer bilen, selv når man med høj fart undviger med 600 kg last i varerummet. Det gælder dog kun, hvis lasten er spændt forsvarligt fast, for ellers får selv det mest avancerede sikkerhedssystem problemer, når lasten på et splitsekund forskyder sig i en kritisk manøvre. Så kører du med tung last, så skal der surres, både for din og medtrafikanternes skyld.

Svært at se ud

Interiøret minder mest af alt om en personbil og har man kørt en Fiat fornyelig, så vil man genkende midterkonsollens radio-kombination, der er holdt i, hvad en glittet brochure vil kalde for elegant sort piano-lak, men som i hverdagen giver irriterende reflekser, når solen rammer den.
Sæderne er i den lidt bløde svampede afdeling uden tilstrækkelig støtte til en lang dag bag rattet og det trækker ned. Tænk, hvis man kunne få en Combo leveret med Opels gode ergonomiske komfortsæder, der har ekstra vippefunktion, lændestøtte og mulighed for at justere siddefladen i længden, så man kan sidde perfekt med korrekt støtte til ryggen. Hvis det var muligt, ville bilen virkelige kunne distancere sig fra Fiat-udgaven!
Opel Combo omfatter et modelprogram med to akselafstanden, to højder og fem forskellige diesel- og benzinmotorer. I den største version laster Combo op til ét ton og rummer 4,6 kubikmeter.
Akselafstanden er for den korte 275,5 cm og 310,5 cm for den lange version med en totallængde på henholdsvis 4,39 m og 4,74 m og valgmulighed mellem højder på 1,85 m og 2,10 m. Det er også muligt at få Combo leveret som nøgent chassis til individuel opbygning. Lastehøjden i begge versioner er 54,4 cm. Til transport af lange genstande – for eksempel stiger eller brædder – kan Combo leveres med mulighed for at åbne den bagerste del af taget.

Gennemsnitlig diesel

Dieselmotoren på 1,6-liter findes i to versioner og denne gang har vi prøvet  versionen med 105 hestekræfter og 290 Nm fra v. 1500 omdr./min.
Den giver et fornuftigt overskud via en letskiftet 6-trins gearkasse og den går blødt uden at man bliver træt i hovedet af at lytte til den. Faktisk høres den kun i tomgang og vi nåede næsten 16 km/l, hvilket er ganske pænt, da det officielle gennemsnitsforbrug er 19,2 km/l. Alt i alt en udmærket, men også gennemsnitlig diesel.
Som håndværkerbil i byen lider Combo af samme skavank som mange af konkurrenterne. For at sidde komfortabelt bag rattet, rykker man sædet et godt  stykke tilbage og resultatet er, at det er svært at orientere sig direkte til siden, idet man kigger lige ind i B-stolpen. Combo er ikke alene om den ulempe og det må man bare vænne sig til i klassen, der tæller VW Caddy og Co.
Bilen er fra starten konstrueret som varebil og derfor er der fyldt godt op med små praktiske rum til en travl hverdag, og i hele bilens bredde er der en stor hylde oppe under loftet. At man så ikke kan se, hvad man har midt derop, er en anden historie!
Som standard kommer Combo med et smalt udstyr bestående af centrallås,  justérbart rat, el-betjente sideruder og den fulde sikkerhedspakke med front- og sideairbags i begge sider. Dertil bør man som minimum tilkøbe et klimaanlæg, der dog koster heftige 6769 kr. og rudevasker/varme til bagdørene. Testbilen havde også en komfortpakke til knap 3000 kr. der giver ’’rode-hylden’’ over forruden og et førersæde med lidt bedre lændestøtte.

Opel Combo 1,6 CDTI (L1H1)
Motor:                                                        1,6 CDTI, 4 cyl. Dieselmotor, partikelfilter og Start/Stop
Ydelse:                                                      105 hk (77 kW) v. 4000 omdr./min.
Drejningsmoment:                                   290 Nm v. 1500 omdr./min.
6-trins manuel gearkasse
Topfart:                                                      164 km/t
Blandet kørsel:                                         19,2 km/l
CO2-udslip:                                               137 g/km
Tankindhold:                                             60 liter
Varerum:                                                    3,4 m3
Totalvægt:                                                  2.505 kg
Køreklar vægt:                                          1.485 kg (inkl. fører og 90 pct. brændstof)
Lasteevne:                                                 1.020 kg (ekskl. fører og 90. pct. brændstof)
Påhængsvægt:                                         995 kg (bremset)
Testbilens uden ekstraudstyr:                129.901 kr.
Testbilens pris inkl. Ekstraudstyr:          156.029 kr.


Tags: FiatOpelVW
Tidligere Artikel

Crashtest af varebiler giver rystende resultat

Næste Artikel

Solgte 5000 varebiler på en gang

Næste Artikel

Solgte 5000 varebiler på en gang

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Forklædt pizzabil med store ambitioner

17. december 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering