ALT OM VAREBILER I HELSINKI: Subaru har alle dage levet med sit udseende hvilende som et åg på sine skuldre. Kun Impreza STI har med sin kultstatus fået kunder og entusiaster til at se gennem fingre med de til tider aparte linjer, de japanske ingeniører har disket op med og ind til de indre værdier, som Subaru-ejere elsker så højt.
For Subaru blev indtil tredje generation af Forester udviklet, designet og konstrueret af ingeniører. Det skulle være gennemført håndværk – uopslidelige og pålidelige brugsbiler. Og det ry har mærket opnået og fortjent overalt i verden. Bortset lige fra enkelte tørre pletter på globussen som Danmark.
Men op til tredje generation af Forester, som kom på markedet i 2007, anskaffede Subaru sig en designafdeling for at kunne tage kampen op med knap så pålidelige konkurrenter, som til gengæld scorede højere på trendy design.
Med andre ord: Nu har de ikke nogen undskyldning længere. Så Foresters nye udseende kan altså ikke tilskrives ingeniørernes mere – praktiske – tilgang til bildesign.
Teknologisk velfunderet
De skal til gengæld have ros for indsatsen med alle andre aspekter af den nye Forester. Det er den mest avancerede model fra Subaru hidtil. Flere forskellige indstillinger af firehjulstrækket gør den i stand til at hamle op med de mest højteknologisk funderede konkurrenter, som de i forvejen har godt fat i sådan rent mekanisk betragtet.
Et godt eksempel er X-Mode, som er et offroad-program, der gør alle til terræn-specialister og hjælper dig ud af de værste kattepiner. Uanset hvor mange af hjulene, du formår at få til at løfte fra underlaget, sørger den systemet altid for, at alle kræfter fordeles til hjul, der har greb i noget. 2,5 Turbo er blevet til 2,0 Turbo uden at slække tøjlerne. Der er stadig 240 hk at gøre godt med, og den automatiske CVT-gearkasse gør det fantastisk selv i hårdt offroad-terræn.
Vi prøvede den nye Forester i frossen finsk natur og på frossen finsk landevej. Begge discipliner magter den fremragende.
Større men længere på literen
Den fremragende 2,0 boxerdiesel er svær ikke at holde af. Og på trods af større dimensioner med en ekstra tomme mellem akslerne og flere centimeter overalt i kabinen, har førnævnte ingeniører formået at presse yderligere kilometer ud af hver liter dieselolie, så den nu kører op til 17,5 km/l.
Om et par måneder lander den for første gang med CVT-gearkassen, som faktisk er endnu mere mådeholdende end den manuelle gearkasse.
Da Subaru offentliggjorde priserne på hvide plader, overraskede de positivt. En startpris på 390.000 er 32.000 kroner under prisen for en tilsvarende udgave af den nuværende generation Forester. Det gav forventninger om en van-pris omkring 220.000 plus moms.
Virkeligheden blev 258.000 plus moms, og selv om markedet har udlignet sig med hensyn til fordelingen mellem hvide og gule plader i SUV-segmentet, så må det alt andet lige få konkurrenter som Mazda og Honda til at drage et lettelsens suk. Der er dansk premiere i weekenden den 9. og 10. marts.
Dimensioner
Længde mm: 4.595 (+35)
Bredde: 1.795 (+15)
Akselafstand: 2.640 (+25)
Højde: 1735 (+35)
Sporvidde for/bag: 1.545/1.550 (+15/20)
Varerum: 1592 liter
Anhængervægt: op til 2.000 kg (+500 kg) (2.200 kg ved 8 procent stigning)
Trailer Stability Control
Motorprogram:
2,0i – 150 hk benzin, 6-trins manuel (Lineartronic)
4-cyl Boxermotor
1.995 cc
150 hk/6.200 rpm
196 Nm/4.200 rpm
14,5 (15,4) km/l (MY12:13,3)
160 (150) g/km (MY12:174)
2,0D – 147 hk diesel, 6-trins manuel 4-cyl, Boxerdiesel
1.998 cc, commonrail, DOHC med turbo og intercooler
147 hk/3.600rpm
350 Nm/1.600-2.400 rpm
17,5 km/l (MY12:16,9)
150 g/km (MY12:155)
2.0 DiT turbobenzin, Lineartronic
4-cyl, Boxermotor 1.998 cc, DOHC, turbomotor med direkte indsprøjtning og intercooler
240 hk/5.600 rpm
350 Nm/2.400-3.600 rpm
0-100 km/t: 7,5 sek 11,8 km/l
197 g/km
Priser excl. moms:
Forester 2.0i X 6MT: 257.900 kr.
Forester 2.0i X Lineartronic: 274.900 kr.
Forester 2.0i XS 6MT: 278.900 kr.
Forester 2.0i XS Lineartronic X-Mode: 295.900 kr.
Forester 2.0D X 6MT: 299.900 kr.
Forester 2.0D XS 6MT: 314.900 kr.
Forester 2.0D XE 6MT: 347.900 kr.
Forester 2.0DiT XT Lineartronic X-Mode: 363.900 kr.
Tillæg for metallak: 2.786 kr.