Fords rovdyr krydser Atlanten | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 21 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
I første omgang lød budskabet, at Ranger Raptor ikke kom til Europa
Mere alfarvej end det her har ingen interesse
En del af de ydre fittings går igen fra Wild Trak
Sportssæder, læder, amerikansk offroadstil - og 10-trins automatgear
Angrebsvinklen er øget fra 28 til 32,5 grader med den nye kofanger
Ford lover, at de 210 hk og 500 Nm fra den lille 2,0 diesel er godt gennemtestet
Høje dæksider viser, at Ford går egne veje og holder fast i rå offroad-egenskaber

Fords rovdyr krydser Atlanten

Ford Ranger Raptor er den mest ekstreme Ranger til dato, og på trods af tidligere udmeldinger kommer den til Europa

af Thomas André
22. august 2018
i Nyheder

Ford Ranger Raptor kommer til Europa. Det har Ford nu afsløret, selv om de for få måneder siden i forbindelse med afsløringen af den vilde terræn-version af Ranger kategorisk afviste muligheden.

Nu har de dog lyttet lidt mere til deres egen filosofi om at bygge biler til hele kloden og indrømmet Europa lidt ørkensjov. For stik imod konkurrenterne i one-ton pickup-segmentet, der bygger trendy city-versioner af deres pickupper, vender Ford byerne ryggen med deres nye ørkenkrydser.

Sejeste nogensinde

Den nye Ranger Raptor kommer til Europa i midten af 2019. Inspireret af legendariske offroad rallier bliver det den sejeste og højest ydende Ranger nogensinde.

Chassiset er forstærket med højstyrkestål for at klare den ekstreme terrænkørsel, bilen er bygget til. Ud over traditionel offroadkørsel, hvor karosseriet bliver vredet på alle leder og kanter, skal den også kunne tage de tæsk, det giver at køre højfartsrally uden for anlagt vej.

Lange fjedre

Det stiller nogle helt særlige krav til affjedringen, som er decideret rally-egnet med ekstra lang vandring til at håndtere høje hastigheder i uvejsomt terræn.

Hvis du tager et kig på videoen, vil du få en fornemmelse af, hvor store kræfter, fjedrene skal absorbere, når en pickup lander efter et flyvehop.

Store dæk og stål

Bremserne er opgraderet, og Raptor får specialudviklede BF Goodrich 285/70 R17 all-terrain 285 mm brede dæk med en diameter på 838mm.

Undervognens standard-beskyttelse af motor og gearkasse suppleres med en beskyttelsesplade i rustfast stål. En ny forkofanger øger angrebsvinklen mellem front og fordæk fra 28 til 32,5 grader.

Vandkølet turbo

Nu kunne man tro, at maskineriet tager udgangspunkt i en masse kubikcentimeter, som amerikanerne har for vane at gøre det; men i dette tilfælde har de valgt at gå i den modsatte retning.

Helt ny serie fra Land Rover

Den femcylindrede 3,2-liters turbodiesel er erstattet af den ‘lille’ EcoBlue på to liter. Til lejligheden får den assistance af to turboer, hvoraf den ene er vandkølet for at håndtere belastningen.

Dommedagsmoment

Ford har tidligere meldt ud, at de har kørt den i stress-test i 200 timer med rødglødende turboer uden problemer. Resultatet er et lille kraftværk med 210 hk og et dommedagsmoment på 500 Nm.

Parret med en 10-trins automatgearkasse, som den deler med storebror F-150 Raptor, skulle det give bedre køreegenskaber og lavere forbrug fra en lettere enhed end de 200 hk og 470 Nm, der ligger i den femcylindrede Ranger.

Seks affjedringer

Fra førerpladsen i Ranger Raptor kan man vælge mellem hele seks forskellige indstillinger af den omfattende undervogn – normal, sport, græs/grus/sne, mudder/sand, sten og Baja. Sidstnævnte er beregnet til højhastigheds-kørsel med inspiration hentet i det krævende Baja Desert Rally.

Kabinen er designet til de ekstreme køreforhold, Ranger Raptor er bygget til. De skålformede sportssæder er beklædt med imiteret ruskind for at holde ekstra godt fast i føreren.

Centermarkering

For at understrege det sporty, er skifte-flapperne på rattet udført i magnesium, og det læderklædte rat har en center-markering for at hjælpe med at holde styr på hjulenes stilling.

Ranger Raptor er selvfølgelig udstyret med Fords nyeste Sync 3 infotainment med både Apple Carplay og Android Auto.

Helt forandret

Udefra er Raptor nem at kende fra både konkurrenter og mere hverdagsvenlige versioner af Ranger. Den har fået markant forandret kølergrill, ny kofanger med LED tågelygter, skærmforøgere i plastkomposit og trinbrædder til beskyttelse af bagvognen mod stenslag.

VW T5 hitter som brugtvogn

Designet af den nye forkofanger gør udhænget over forakslen en anelse kortere end i standardversionen, og sammen med den kraftige beskyttelsesplade giver det et mere stumpsnudet og kompakt udtryk.

Premiere i computerspil

Føreren får bistand fra alle Fords gængse assistentsystemer. Hertil Trailer-kontrol, hill start, nedkørselsassistent og lastafhængig affjedring.

Ford Ranger Raptor får en slags verdenspremiere i det nye computerspil, Forza Horizon 4 og bliver dermed den første bilmodel, der får debut i gaming industrien. Dansk debut bliver sensommer 2019.

 

 

Tags: BajaFord Ranger Raptorpickup
Tidligere Artikel

Nu passer trinbrættet bedre til p-sensorerne

Næste Artikel

Nyt dæk i helårsfamilien

Næste Artikel
Apollo Altrust All Season findes i 14 størrelser og skulle dermed dække de fleste varevognsmodeller. Foto: Apollo

Nyt dæk i helårsfamilien

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
I første omgang lød budskabet, at Ranger Raptor ikke kom til Europa

Fords rovdyr krydser Atlanten

22. august 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering