Det var ikke Fords tidligere fabrikskører Anthony Reid, som forleden fik folk til at dreje nakken af led ved Goodwood Hill Climb, det var derimod den Transit, som han kørte. Og det var ingen helt almindelig udgave af den topsælgende varebil, men en Transit SuperVan 3.
Reid, der tidligere har kørt for Ford Team Mondeo i den britiske BTTC standardvognsturnering, havde bagefter følgende bemærkning:
– I 20 år har jeg kørt forskellige racerbiler, men aldrig noget så crazy som denne SuperVan 3. Den er umådeligt støjende, afsindigt hurtig og vækker enorm opsigt!
SuperVan 3 er en fortsættelse af trenden i den foregående Transit SuperVan 2-variant, men mere end blot en videreudvikling af denne.
Under Transit-profilen gemmer den på et centermotoriseret Ford C100 racerchassis, og profilen til trods, er den ikke bygget til at fragte så meget som et postkort eftersom al pladsen bag førersædet er optaget af motor og transmission.
På samme måde afslører racerhjulene, at der er tale om noget andet og mere end en simpel varebil til blomsterbuketter, håndværkere eller pakkepost.
Men kan chaufføren holde en kuvert mellem tænderne, kan den nok gøre tjeneste hos DHL eller lignende til udbringning af ekspresbreve.
Topfart: 241 km/t
Chassiset er af monocoque-typen og konstrueret i aluminium og kompositmaterialer. Centermotoren trækker på bagakslen.
Hvor den tidligere SuperVan havde en Ford Cosworth DFL-motor, har den nye SuperVan 3 en Ford-Cosworth V6’er på 3,0 liter med to overliggende knastaksler til hver cylinderrække og fire ventiler i hver cylinder.
Motoren, der har tørsumpsmøring, er trimmet efter Pro Sports 3000-regulativet og yder 295 hk ved 6.800 omdrejninger i minuttet. Dét lyder måske ikke af så meget, men det skal ses i forhold til bilens lave egenvægt. Trækkraften overføres via en langsliggende 5-trins Hewland-gearkasse, som hjælper den specielle Transit op i en topfart af 241 km/t.
Accelerationen fra 0 til 100 km/t? Den er opgivet til to lange sorte streger på asfalten. Bæstet holdes i ave med uafhængigt hjulophæng med tværsvingarme, skruefjedre og krængningsstabiisatorer og 279 mm komposit-bremser og 4-stemplede Brembo bremsecalipre.
Vil se det 4-hjulede uhyre i aktion, er her et link: http://www.youtube.com/watch?v=rJyMqByOfIM