’Velkommen, min ven. Kom indenfor. Jeg har tændt for varmen. Lad mig holde din kaffe, mens du stiger ind. Du kan stille termokanden i flaskeholderen under kopholderen, og der er en elastik til at holde på dagens arbejdssedler.’
Hvis den nye Ford Transit Jumbo kunne tale, så var det helt klart budskabet, når du åbner døren til den. Ja-ja, Ford kalder den bare Transit og tilføjer nødtvungent et ’two tonne’, hvis de fornemmer en tvivl. Men Jumbo-navnet vil hænge ved.
Og den nye Jumbo er klart den bedste af dem alle sammen, hvis vi lige kan lægge nostalgien på hylden for et øjeblik.
God start på dagen
For den største af den gennemgribende fornyelses-række i Transit-familien sætter så fed streg under, hvor meget de har tænkt sig om og lyttet til brugere og kunder i udviklingsforløbet.
Det første, der møder dig, når du åbner døren, er en velproportioneret kopholder, der rager længst ud.
En mesterlig 1. klasses Sprinter
Termokanden har sin egen plads lige nedenunder, så du ikke skal stå og fumle med det, når du starter dagen hjemme i firmaet.
Og programmerbar motor-kabinevarmer er standard i Jumbo.
Du bliver godt serviceret
Bag rattet får du det hele serveret Focus-style. Rat, ure, midterkonsol, hele instrumentbordet er indrettet som i Fords personbiler, Fiesta og Focus.
Og får du mester til at ofre en ordentlig udstyrsvariant med for eksempel førerassistentpakken, som testbilen var udstyret med, vil du blive godt serviceret.
Læs alle specifikationerne her.
Førerassistentpakken består af foldbare sidespejle, regnsensor, tågelygter for, justerbart lys i instrumentpanel, bakkamera, parkeringssensorer og vognbaneasistent. Nå ja, den der irriterende vognbaneassistent kan man heldigvis slå fra.
Små motorer
Undervejs mangler der heller ikke noget. Jo, enkelte har godt nok brokket sig her og på vores Facebookside over, at motorerne bliver for små. Men faktisk er der godt med power i de to eneste motorvarianter til Transit Jumbo – og Transit Custom også for den sags skyld. For de deler jo drivlinjer.
2,2 TDCI med 125 eller 155 hk med drejningsmoment op til 380 Nm klarer opgaven ubesværet og med flot brændstoføkonomi. Præcis som en moderne varebil skal være. Men nogle vil savne den gamle femcylindrede Brutalis med 204 hk.
Men verden bevæger sig, og vi må med.
Bare vent til næste uge, hvor vi bringer testen af den nye 1,6-liters Opel Vivaro.
For fin til arbejde
Man kan ligefrem argumentere for, at Ford er gået for langt med komforten og den personbilsagtige indretning. Eller måske bare for hurtigt. For når der er så lidt traditionel varebil over indretningen, kan man så forestille sig en beskidt murer eller mekaniker svinge sig ind og ud og omkring i så pæn en bil mange gange om dagen? Og er den i virkeligheden kun til elektrikere og bude?
Svaret er faktisk, at det kan man sagtens. Materialevalget er holdt i rengøringsvenlig plast og Fords karakteristiske gummi-gulv. Så må man smide et overtræk på stofsædet, hvis man er sippet.
Uovertruffen
Omme i kassen er de derimod gået for langt. Væg- og gulvbeklædning er ekstraudstyr, men den lyse træbeklædning er kastet på med en møggreb og med rå kanter, og de små sorte skruehulskjulere stritter ud, så de kommer i vejen til hverdag.
Den helstøbte bund i tynd plast er smart, fordi der er en fem cm høj kant hele vejen rundt, som gør den rengøringsvenlig. Men den virker skrøbelig, og i regnvejr bliver den glat.
Så indretningen af varerummet er en ommer. Heldigvis af den nemme slags.
Her på Altomvarbiler.dk mener vi, Jumbo skulle være Årets Varebil i Danmark 2014. Den bringer mest og bedst nyt til klassen, og på førerkomfort er den lige nu uovertruffen.