Altomvarebiler.dk i Frankfurt:
Ford har i vanlig stil arbejdet meget med støjdæmpning i kabinen. Filosofien er, at en stille kabine er er væsentlig del af komforten i en bil. Da de for mange år siden præsenterede tredje generation af Ford Mondeo begyndte de at tale om grænsen for støjdæmpning.
Ikke den fysiske grænse, for der var stadig masser af muligheder for at komme helt ned på britisk biblioteks-lyd. Problemet var, at bilens mekaniske lyde fra fjedre, karosseriets elastiske bevægelser, fjedrene i sæderne, ventilatorens motorlyd og den slags begyndte at kunne høres selv ved motorvejshastighed.
Knurrer
Den samme grænse synes at være nået i Transit Custom. På den forholdsvist korte prøvetur i det bakkede terræn omkring Frankfurt i går, var motorlyden tydelig i lydbilledet, og på de snoede bjergveje begyndte den decideret at knurre.
Vi spurgte selvfølgelig til det, og efter en del diskussion med og mellem Fords ingeniører, kom de frem til, at forklaringen netop er, at de har støjdæmpet den markant i forhold til den nuværende udgave.
Ingeniørerne snakker
Sidepaneler, torpedostykke og gulvet har fået mere lyddæmpende materiale, så også varebilerne nu synes at have nået kanten af det komfortable. Efter ingeniør-snakken kørte vi en tur mere for lige at få efterprøvet teorien, og det synes at passe.
Og det gør det. Uanset hastighed og belastning kan man hele tiden høre motoren. Ved jævn hastighed er det næsten ingenting, mens det under førnævnte forhold er markant. Men på intet tidspunkt generer det samtalen. Det er bare uvant med så lavt et støjniveau i en varebil.
Ny Fiesta
Vi har før kaldt en verdens bedste varebil, netop fordi den er udviklet og forfinet med respekt for brugeren på samme måde, som man gør det med personbiler.
Særligt instrumentbordet, der tager udgangspunkt i netop personbilerne, tager kegler. Og i den nye model får den glæde af samme design, som netop er lanceret i den nye Ford Fiesta.
Et stykke tyggegummi
Med en skærm klasket op midt i det hele, er det ikke nær så elegant som det gamle. Men det sparer rigtigt mange trykknapper væk, og den tendens møder vi over alt i moderne bildesign for tiden. En multiskærm skal helst se ud som om, den er sat fast med et stykke tyggegummi, så den er nem at tage med. Så ser det mest hjemligt ud.
Til gengæld fungerer det i praksis. Du får mulighed for at tilkøbe Fords infotainment-system, SYNC3, med navi, spejlfunktion til din smartphone, musik og talestyring.
Maskulin front
Motorerne er de samme tre 2.0 TDCI med 105, 130 og 170 hk, som Ford introducerede sidste år, da der skulle stå Euro 6 på dem. De er stadig mærkbart mere økonomiske end de gamle 2.2 TDCI-motorer.
Nye LED-lygter og en mere maskulin front gør ikke den store forskel. Og det gør de nye priser, der starter på 179.000 plus moms for en Ambiente med 105 hk.
April
Der er dansk premiere på Ford Transit Custom 2018 til april. Kort efter kommer der også nye modeller af Transit Courier og Transit Connect, som vi bringer mere om i næste uge.