Altomvarebiler.dk i München:
Ford går efter the Triple. Tre år i træk som vinder af Van of the Year i Europa.
Sidste år løb den nye Transit Custom med laurbærrene, i år pryder de lillebror Ford Transit Connect, som vandt konkurrencen endnu før, den blev præsenteret for pressen. Og til næste år står Ford klar med hele to skarpe skud i bøssen, når først Transit Jumbo bliver afløst af to-tonneren Transit og senere den lille Transit Courier kommer på gaden.
Alle er de brygget på samme opskrift: maksimal komfort for føreren uden at stå i vejen for rigtigt gode driftsomkostninger.
Faktisk kan man sige alt det samme om Ford Transit Connect, som man kan om Transit Custom.
For det første har Ford givet den et rigtigt præsentabelt ydre. Bare stil den gamle ved siden af. Så forstår du.
Men endnu vigtigere, så har de formået at skrue en Connect-variant af deres sporty personbils-instrumentbord sammen, så man ikke alene sidder godt i det gode førersæde. Man får også fornemmelsen af, at man som varebilsbruger bliver taget alvorligt – at man ikke bare er styrmand på en transportkasse med hjælpe motor.
Taber desserten
Ambiente og Trend er de to udstyrsversioner, vi får her i Danmark. Ambiente fås desuden i en særlig EcoNetic-variant med fast hastighedsbegrænser på 100 km/t, så brændstofforbruget kan blive så lavt som 25 km/l.
Netop udstyrsniveauet er det eneste område, hvor Ford virker lidt famlende. Design, komfort, indretning, mekanik er alt sammen fuldstændigt sporsikkert, strøget og vandkæmmet, klar til gallafest uden den mindste spor af tøven.
Men så skal de fylde komfortudstyr i, og så taber de desserten på gulvet. Her stopper de tårnhøje ambitioner.
På komfortsiden skal man op i Trend for at få aircon. I 2013, Ford? Med så store ambitioner skal det gøres bedre.
Heller ikke på sikkerhedssiden går Ford efter guldet. Kun airbag i rattet er standard. Passagerairbag og sideairbag er ekstraudstyr. Det skal så tilføjes, at bestiller du airbagpakken og sædepakke 4, som ifølge prislisten udgør en merudskrivning på 7352 kroner plus moms, så ender prisen på 2321 kroner plus moms efter sikkerhedsfradrag, fordi den uden airbag får en strafafgift på 3725 kroner og med seks airbags får et fradrag på 5120 kroner i afgiftsberegningen.
High Payload
Men når man har nævnt disse to skønhedspletter, så har man også været hård ved Connect’en. For resten er til topkarakterer.
Der er frit valg mellem kort version, som napper 2,6 kubikmeter og en lang version med plads til 3,2 kubikmeter. L2 er 40 centimeter længere, og det hele er tilføjet til akselafstanden. Det giver en 66 cm bred sidedør i den lange, hvilket giver plads til at læsse en Europapalle på langs gennem sidedøren.
Lasteevnen kan skrues et par hundrede kilo på med en High Payload-pakke til 2000 kroner plus moms. Det giver en samlet lasteevne på op til 1000 kg, så også håndværkere og servicemontører med reoler fyldt med værktøj og reservedele får en rimelig mulighed for at køre hjemmefra uden overlæs.
Ligesom i Custom kan man få en ekstra luge i skillevæggen, så der bliver plads til lange stænger og rør. Det kræver, at man folder passagersædet ned, så der kun er plads føreren. Midtersædet er stort set ubrugeligt, medmindre det er til en lille tur på 500 meter. Der er ganske enkelt ikke benplads til midterpassageren.
EcoBoost til bybasen
Transit Connect kommer ikke til Danmark som hverken mandskabsvogn eller i busudgaven Tourneo. Ford har vurderet, at der ikke er grundlag for at lagerføre dem. De to benzinvarianter, 1,0 EcoBoost og 1,6 EcoBoost Aut. med henholdsvis 100 og 150 hk kommer først med i anden produktionsbølge og bliver først tilgængelig på den anden side af nytår.
For med en brændstoføkonomi på op til 17,9 km for hver liter benzin er den svær at komme uden om for bybaserede håndværkere. Jeg prøvede en ganske kort tur med en halvt læsset 1,0 EcoBoost til præsentationen i München, og setuppet virker altså. Så længe, man ikke skal ud i halsbrækkende overhalinger i centrum.
Billigste Connect bliver en 1,6 TDCI Ambiente med 75 heste til 120.000 kroner plus moms.
1,0 EcoBoost starter på 121.000 kroner.
Flere søskende på vej
Ford i Danmark har fået tildelt omkring 150 styk af den nye Connect. De er alle solgt på forhånd, så danske kunder skal ikke regne med, at der bliver frigivet demomodeller til prøvekørsler før en gang sidst i februar.
Transit Custom, der kom sidste år, har allerede fået Fords markedsandel på det danske gulplademarked op fra 12 til 13,4 procent. Næste mål er 15 procent i 2014.
Også dette er en stor ambition, men forhåndsinteressen for Connect lover godt, og til næste år får den selskab af afløseren til den store to-tonner, Transit Jumbo, der slet og ret får navnet Transit, i løbet af foråret, mens mindstemand, Transit Courier, følger efter lidt senere på samme sæson.