Næste generation af S-Max kommer i 2014 i Fords globale designsprog – forsigtigt fornyet, moderne og genkendeligt
Never change a winning team – eller ”skift ikke ud på et vinderhold”. Ford er trofast imod S-Max, der i næste generation stadig er praktisk indrettet med et 5+2-sædearrangement, halvhøj siddeposition og skydedøre i siden, selv om det ikke er til at se på det netop viste S-Max Concept forud for biludstillingen i Frankfurt.
S-Max er den sportslige af brødrene S-Max og den lidt større Galaxy, hvis fornyelse ikke er bekræftet. Det sportslige og dynamiske får efter sigende et nøk opad, for er der noget Ford har styr på, så er det køreegenskaber kombineret med affjedringskomfort.
Konceptbilen står på kolossale 21-tommer hjul, som man ikke skal forvente bliver standard på produktionsmodellen. S-Max ser lavere ud end den aktuelle og er betydeligt mere glat i overfladen. Den kommende Ford Mondeo har tydeligvis inspireret designteamet i tråd med Fords globale formsprog, udviklet af chefdesigner Martin Smith.
Den brede frontgrill slægter nærmest Aston Martin på og de smalle forlygter, den lange tagbue understreget af en kromliste og falsen på siden giver den næste S-Max en indbydende og dynamisk stil.
Mondeo smitter af
En global virksomhed som Ford har naturligvis en god del genbrug, men den er god til at skjule det. Man kan kalde det for ”back office”, for det foregår i baglokalet skjult for kundernes øjne. Knapperne ser forskellige ud, men mekanikken inde bagved er den samme. Det sparer både tid og penge.
Interiøret i S-Max er mere enkelt end i Mondeo, hvis ellers vi skal tro på billederne af konceptbilens interiør. Det vælger vi at gøre, for interiøret er ualmindelig nydeligt og ser ud til at have god ergonomi.
At midterkonsollen ”falder ud“ i kabinen giver nemmere adgang til de relativ få betjeningsgreb til f.eks. klimaanlæg. Øverst er en storskærm anbragt, men funktionerne er styret af chaufførens stemme i Ford SYNC. Der er internetadgang via MyFord Touch, så det er muligt at integrere sit personlige kommunikationsudstyr.
Ny EcoBoost-motor
Ford holder konsekvent fast i små, teknisk højtudviklede benzindrevne turbomotorer, såkaldt down sizing, hvor motoren på trods af et lille slagvolumen afgiver effekt som en større motor og samtidig leverer markant bedre brændstoføkonomi.
Den nye EcoBoost motor er på 1,5 liter og pumper omkring 175 hk ud gennem forhjulene. Det svarer til ydelsen på en 2,0-liter motor. Det samme er tilfældet med den første af den nye generation EcoBoost-motorer, den lille 3-cylindrede på 1,0 liter, der yder op til 125 hk, det samme som en 1,6-liter motor.