Med den kommende Ford Focus kan du tale til din varebil og bede den ændre kabinetemperaturen, spille Willie Nelsons ”On the road again“, køre til den nærmeste burgerbar, ringe en kunde op eller læse og besvare den seneste besked fra kontoret.
Dét er blot en af de features, som indgår i den kraftigt faceliftede modelgeneration, som i disse dage har premiere i Genève. Sync 2 kaldes systemet, der omfatter stemmestyret betjening og en berøringsfølsom 8-tommer skærm med højtopløst split-billede centralt placeret i bilens instrumentbord.
Det bliver i øvrigt ikke kun Focus-serien, der kommer til at nyde godt af Sync 2-systemet, for det implementeres også i den nye Mondeo-series. Begge modeller forventes lanceret herhjemme i slutningen af året.
Og de førnævnte funktioner er blot nogle af flere, som indgår i systemet, der også omfatter DAV-radio, Bluetooth-forbindelse, kontaktbog, GPS-navigation, nødopkald, Michelins restaurant- og hotelguide etc.
Bredt motorprogram
De europæiske udgaver af Fords globale mellemklassemodeller produceres i Saarlouis, Tyskland, og med et bredt motorprogram. Fra benzindrevne EcoBoost-motorer på 1,0 liter med ydelser på 100 eller 125 hk og manuelt eller automatisk gear til en dieseldreven 2,0-liter TDCI-motor på 150 hk med manuelt gear eller PowerShift automatgear. Mellem disse er der flere andre benzindrevne maskiner: En nyudviklet 1,5-liter EcoBoost-motor, 150 eller 180 hk, manuelt gear eller automatgear, 1,6-liter TI-VCT, 85, 105 eller 125 hk, manuelt gear, eller med automatgear for 125 hk-versionens vedkommende.
Også med ”ratgear“
Desuden kommer der flere andre dieseldrevne motorvarianter: En nyudviklet 1,5-liter TDCI-motor, 95 eller 120 hk, manuelt gear, eller automatgear for 120 hk-versionens vedkommende, 1,5 Econetic, 105 hk, manuelt gear, 1,6 TDCI, 95 eller 115 hk, manuelt gear.
De benzindrevne EcoBoost-varianter med automatgear kommer først i 2015. Det samme gælder den dieseldrevne 1,5-liter 120 hk-version med PowerShift automatgear. Samtidig bliver Focus den første af Fords europæiske modeller med mulighed for gearskift ved rattet.
Med det nye motorprogram kan brændstofforbruget reduceres med mellem 15 og 20 pct. Dét afhænger fortrinsvis af ”Faktor 40“ – det vil sige personen i førerstolen.
Flere avancerede systemer
Derudover vil den nye Focus-serie byde på faciliteter som kantstensparkering uberørt af menneskehånd, Cross Trafic Alert til hjælp ved bakkemanøvrer, Park-Out Assist til håndfri parkering i smalle P-båse og Pre-Collision Assist som overvåger trafikken og sørger for den fornødne sikkerhedsafstand til forankørende trafikanter.
Endvidere tilgodeses Focus-serien med Adaptive Front Lightning med automatisk tilpasning af kørelyset efter omgvelserne samt MyKey-teknologi, som gør det muligt at programmere bilens startnøgle, så firmaets yngstemand eller andre ikke fristes til at fyre den af i den nye Focus og komme hjem med en hilsen fra færdselsbetjent Vlado eller en af dennes kolleger.
Med den nye Focus fortsætter Ford en tradition, som begyndte i 1998 og siden har resulteret i produktionen af flere end 12 millioner eksemplarer.
Forresten laves der også hybridversioner af Focus og Mondeo ligesom C-Max findes som plug-in hybrid. Det er dog ikke lagervare, men biler, som hjemtages på bestilling.