Hvis du får ekstraordinær hjertebanken af den nye S-Max eller måske helt glemmer at trække vejret, er der på sin vis taget højde for det, da du i så fald kører i højsædet med ”Dr. Ford“ som usynlig passager. Konceptet til den kommende afløser for den nuværende S-Max er nemlig udstyret med et EKG-sæde, der måler de elektriske impulser i bilistens hjerte.
Der er tale om et nyudviklet sæde, der overvåger hjerterytmen på den person, som troner i førerstolen. Holder personens pumpeværk op med at arbejde, tager bilen – Dr. Ford – automatisk over og sørger for at bringe bilen til standsning, før der sker yderligere ulykker. S-Max konceptets sofistikerede ”rytmeboks“ er ikke den eneste specielle detalje på Ford-standen ved det internationale motorshow i Frankfurt i disse dage.
– I stedet for at tilbringe tiden i et venteværelse eller hos lægen med at få overvåget hjerterytmen over et længere tidsrum, vil man kunne være mobil samtidigt med at lægen på afstand hele tiden kan følge ens hjerterytme. I givet fald vil bilen kunne afværge en kritisk situation ved at køre ind til siden, dersom systemet registrerer et akut hjerteanfald- eller stop, fortæller pressechef Lene Dahlquist, Ford Motor Company, i Frankfurt.
Genkender bløde trafikanter
Men det er ikke det eneste medicinske indslag i S-Max konceptet, som foruden overvågning af hjertepatienter også rummer mulighed for overvågning af diabetespatienter. Med andre ord vil personer med hjertelidelse og sukkersyge, kunne overvåges efter behov – også når de færdes i bil.
S-Max konceptet byder også på en anden sofistikeret detalje, idet bilen er udstyret med et system til genkendelse af bløde trafikanter, og som automatisk bringer bilen til standsning, dersom der opstår fare for en kollision med en fodgænger eller cyklist.
Foruden stemmestyring med AppLink og centerkonsol med dobbelt display, som i førersiden viser køredata og i passagersiden viser film eller anden underholdning, øvrigt præsenterer konceptbilen også en ekstraordinært fleksibel sædekonfiguration. Kabinen kan indrettet fra 4-sædet til 7-sædet MPV, men med mulighed for udvidede pladsforhold ved den bageste sæderække, da den midterste række kan foldes ned i vognbunden.