Rå Ford Ranger til fartfest og farver | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Med akstra affjedring og hjul - plus en masse andre nødvendige modifikationer, er Ford Ranger klædt på til den ultimative styrkeprøve i f.eks. Dakar Rally.
Scott Abraham og Neil Woolridge fortæller her om indsatsen i Sydamerika og om udviklingen af pakkeløsninger til eventyrlystne og køreglade kunder.
I gabet på Fords rå pick-up ligger en V8 aluminiummotor på 5,0 liter, som sparker 354 hk og 560 Nm fra sig.
Sådan kan kontoret komme til at se ud i en rallypakket Ford Ranger, hvis du vil køre cross country rally i stedet for at cruise rundt på byggepladsen.
Ford Racing-teamet gennemtestede den specialtrimmede Ranger over 3.000 kilometer, før det stillede til start i Dakar Rally.
Der skal mere end en svulstig motor, fede valser og spraglet liberi til at gøre en vinderbil, men Ford Racing kom i mål med den ene bil i det første Dakar-forsøg.
Den ene bil rullede allerede på rallyets anden specialetape, men argentinerne Alvarez og Graue var på hjemmebane i det det godt 9.000 km lange Dakar-race og nåede i mål.
VW har kørt Dakar Rally med den store pick-up model Amarok - og vundet.
Mitsubishi har deltaget med flere forskellige modeller i Dakar Rally og vundet flere gange.
Toyotas pick-up model HiLux mangler heller ikke i feltet, når rå varebiler bliver eksamineret til det yderste.
Nissan har ført sig frem i Dakar-ralliet med både Pathfinder, Navarra og senest med den frække Juke - t.v. - ligesom Mitsubishi har været på færde i pick-up modellen L200 - t.h.
Mercedes-Benz' monstrøse G63 AMG 6x6 pick-up er macho udvendigt og S-klasse indvendigt. Den har ganske vist ikke begået sig i Dakar Rally, men i Dubais ørken har den med 540 hk og 760 Nm bevist, at den kan klare ultimative udfordringer.

Rå Ford Ranger til fartfest og farver

VW, Toyota, Nissan, Mitsubishi og Mercedes-Benz går også til stålet i råt terræn

af Morten Dam
14. marts 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Ved et internationalt motorshow med minibiler, prosaiske familie- og jobbiler og heftige supersportsvogne er en skrammet Ford Ranger pick-up i spraglet antræk måske ikke just, hvad man kan forvente at finde i sværmen af personbiler i skinnende lak og glitrende krom. Ikke desto mindre er dét tilfældet i Genève.

Fuldførte Dakar Rally

Bilen er den ene af to, som startede i dette års Dakar Rally i Sydamerika – og som gennemførte. Den sluttede som nummer syv i klassen og nummer 22 generelt ud af godt 150 startende biler.
Det sydafrikansk-tyske Ford Racing-teams anden bil udgik allerede på rallyets anden specialetape, da de sydafrikanske Dakar-debutanter Visser og Badenhorst tog en voldsom rulletur over en sandklit.
På de følgende 11 etaper formåede teamets anden bil med argentinerne Alvarez og Graue at trodse skiftende problemer med det elektriske system at få bilen i mål i det 9.372 kilometer lange rally.

Varebil til hardcore rally

Men kan man overhovedet gennemføre sådan et cross country rally i en ordinær pick-up? Ford Ranger er ganske vist en varebil bygget til hårdt arbejde, men der er vel stor forskel på at trisse rundt på en byggeplads og fræse gennem nogle af verdens mest ugæstfri og uvejsomme steder?
Well, nu er den Dakar-præparerede Ford Ranger heller ikke just nogen standardmodel, men en meget speciel bil bygget til formålet.

354 hk svøbt i kulfiber

Den er baseret på en Ranger Double Cab og udstyret med en V8 Ford aluminiummotor på 5,0 liter og en ydelse på 354 hk og 560 Nm koblet til en 6-trins gearkasse med sekventielt skifte. Nok til en topfart på 170 km/t.
Det oprindelige karrosseri i stål er erstattet af et i kulfiber og den normale tank er udskiftet med én på 500 liter, så den lette karrosse til trods, vejer bilen alligevel 1975 kilo.

Vil lave pakkeløsninger

Supervisorerne bag det sydafrikansk-tyske Ford Racing-team er Neil Woolridge og Scott Abraham.
Førstnævnte er manden bag det sydafrikanske Woolridge Motorsport og sidstnævnte bag det tyske South Racing. I Genéve fortalte duoen, at årets entré i Dakar blot var en begyndelse. Teamet vender tilbage i 2015, for ambitionen om at gennemføre og slutte i Top-5 eller i det mindste Top-10 er usvækket. Og måske bliver det ikke kun teamets egne Ford Ranger-biler, som stiller til start.
Woolridge og Abraham afslørede nemlig, at der arbejdes med udvikling af færdige pakkeløsninger omfattende et komplet set-up til køreglade og eventyrlystne wanna-be-part-of-it kunder, der i så fald blot behøver at komme iført køredragt og ”snublekyse“. Men det bliver ikke helt billigt.

Pakkeløsning til 400.000 euro

– Et komplet set-up med køreklar Ranger i Dakar-trim og fuldt serviceteam fra start til mål kommer til at koste omkring 400.000 euro, fastslog Woolridge og Abraham, som efter først 3.000 kilometers testarbejde i bl.a. Namibias ørken og siden godt 9.000 kilometers hardcore learning-by-doing er klar til at løse problemerne med motorernes elektroniske styring.
Alt det andet, chassisopbygning og afstemning af undervogn og fjedring virkede som det skulle i årets Daklar Rally.

Tag en snak med banken

Er du træt af at tøffe rundt på det danske vejnet og crosse rundt på mudrede eller støvede byggepladser og lignende, er vejen til et Dakar Rally altså åben.

Monstertruck til 4,8 million

Verdenspremiere på VW Multivan Alltrack

Du skal bare lige lave en aftale med din bank om et lån på omkring 3,0 mio kr. Så er du kørende i en rå ”varebil“ og i den 36. udgave af verdens hårdeste langdistancerally.

Tags: FordMercedes-BenzMitsubishiNissanToyotaVW
Tidligere Artikel

Renault Captur – hjemmeplejebil

Næste Artikel

Dacia Duster - en ren mavepuster

Næste Artikel
Fransk og japansk teknologi i rumænsk indpakning til en udsalgspris, som slår rivalerne med flere længder.

Dacia Duster - en ren mavepuster

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
En rå Ford Ranger som rallybil? Jovist, den har da gennemført Dakar Rally!

Rå Ford Ranger til fartfest og farver

14. marts 2014
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering