Ved et internationalt motorshow med minibiler, prosaiske familie- og jobbiler og heftige supersportsvogne er en skrammet Ford Ranger pick-up i spraglet antræk måske ikke just, hvad man kan forvente at finde i sværmen af personbiler i skinnende lak og glitrende krom. Ikke desto mindre er dét tilfældet i Genève.
Fuldførte Dakar Rally
Bilen er den ene af to, som startede i dette års Dakar Rally i Sydamerika – og som gennemførte. Den sluttede som nummer syv i klassen og nummer 22 generelt ud af godt 150 startende biler.
Det sydafrikansk-tyske Ford Racing-teams anden bil udgik allerede på rallyets anden specialetape, da de sydafrikanske Dakar-debutanter Visser og Badenhorst tog en voldsom rulletur over en sandklit.
På de følgende 11 etaper formåede teamets anden bil med argentinerne Alvarez og Graue at trodse skiftende problemer med det elektriske system at få bilen i mål i det 9.372 kilometer lange rally.
Varebil til hardcore rally
Men kan man overhovedet gennemføre sådan et cross country rally i en ordinær pick-up? Ford Ranger er ganske vist en varebil bygget til hårdt arbejde, men der er vel stor forskel på at trisse rundt på en byggeplads og fræse gennem nogle af verdens mest ugæstfri og uvejsomme steder?
Well, nu er den Dakar-præparerede Ford Ranger heller ikke just nogen standardmodel, men en meget speciel bil bygget til formålet.
354 hk svøbt i kulfiber
Den er baseret på en Ranger Double Cab og udstyret med en V8 Ford aluminiummotor på 5,0 liter og en ydelse på 354 hk og 560 Nm koblet til en 6-trins gearkasse med sekventielt skifte. Nok til en topfart på 170 km/t.
Det oprindelige karrosseri i stål er erstattet af et i kulfiber og den normale tank er udskiftet med én på 500 liter, så den lette karrosse til trods, vejer bilen alligevel 1975 kilo.
Vil lave pakkeløsninger
Supervisorerne bag det sydafrikansk-tyske Ford Racing-team er Neil Woolridge og Scott Abraham.
Førstnævnte er manden bag det sydafrikanske Woolridge Motorsport og sidstnævnte bag det tyske South Racing. I Genéve fortalte duoen, at årets entré i Dakar blot var en begyndelse. Teamet vender tilbage i 2015, for ambitionen om at gennemføre og slutte i Top-5 eller i det mindste Top-10 er usvækket. Og måske bliver det ikke kun teamets egne Ford Ranger-biler, som stiller til start.
Woolridge og Abraham afslørede nemlig, at der arbejdes med udvikling af færdige pakkeløsninger omfattende et komplet set-up til køreglade og eventyrlystne wanna-be-part-of-it kunder, der i så fald blot behøver at komme iført køredragt og ”snublekyse“. Men det bliver ikke helt billigt.
Pakkeløsning til 400.000 euro
– Et komplet set-up med køreklar Ranger i Dakar-trim og fuldt serviceteam fra start til mål kommer til at koste omkring 400.000 euro, fastslog Woolridge og Abraham, som efter først 3.000 kilometers testarbejde i bl.a. Namibias ørken og siden godt 9.000 kilometers hardcore learning-by-doing er klar til at løse problemerne med motorernes elektroniske styring.
Alt det andet, chassisopbygning og afstemning af undervogn og fjedring virkede som det skulle i årets Daklar Rally.
Tag en snak med banken
Er du træt af at tøffe rundt på det danske vejnet og crosse rundt på mudrede eller støvede byggepladser og lignende, er vejen til et Dakar Rally altså åben.
Verdenspremiere på VW Multivan Alltrack
Du skal bare lige lave en aftale med din bank om et lån på omkring 3,0 mio kr. Så er du kørende i en rå ”varebil“ og i den 36. udgave af verdens hårdeste langdistancerally.