Ford Ranger - suveræn pickup på banen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ford Ranger – suveræn pickup på banen

Ford har ramt lige i orkanens øje med den nye Ranger pickup. De satte eksperter i out back country nummer et – Australien – til at udvikle den nye off road’er. Et godt valg, siger vi efter et par dage bag rattet i Danmark

af carsten
21. maj 2012
i Nyheder, Test

Det er tredje gang, vi sidder bag rattet i den nye Ford Ranger. Første gang var med flere hundrede kilometers terrænkørsel mellem elefanter og zebraer i og omkring Kruger Nationalpark i Sydafrika.

Nu er vi tilbage i hverdagen i Danmark, hvor den nye Ranger netop har fået dansk debut. Altomvarebiler.dk fik som de første muligheden for at prøve den nye bil. Terrænet er selvfølgelig skuffende i forhold til første gang – men for danske erhvervskunder er det stadig en suveræn slider, som ud over super terræn egenskaber, byder på uovertruffen komfort.

Læs også Rå Ranger i tal

Fantastiske køreegenskaber har bilen stadig – med et præcist virkende styretøj og en affjedring, hvor man nærmest forbløffes, når man ser, at den er udstyret med bladfjedre. Men folkene bag har ændret undervognen, så man ikke har den typiske hoppende kørestil, når en pickup er uden læs.

Kongelunden

Vandhullerne på Amager er knap så dybe som dem, de har i Sydafrika, men lidt mudder på kanten af Kongelunden kan vel gøre det. Den nye Ford overrasker stadig – positivt.

Ranger er nok oppe imod veletablerede konkurrenter – i første rækker Toyota Hilux. Mitsubishi L200  og Nissan Navara, som er populære i entreprenørselskaber samt i staten og kommunerne.

Den nye Ranger har kun navnet til fælles med forgængeren, som var billig – men umoderne. Dertil kommer så konkurrenten VW Amarok, der måske har en grad bedre finish – men også er en del bredere og dyrere!

Fuld sikkerhed

Ranger byder på op til syv airbags inklusive knæairbag og gardinairbags – esp stabilitetssystem, asr antispin, hill descend og hill climb system samt trailer/vægt stabilisator. Så dér mangler den ikke noget.

Den er også blevet større på alle leder og kanter og måler 90 procent af den amerikanske F150 pick-up fra Ford. Læssehøjden er på 835 mm. Ranger er strammet meget op på karosseristivheden – den er 50 procent stivere end før. Dertil kommer ekstra stabilisatorer i affjedringen.  Den går i øvrigt igennem et anseligt vandhul med sin vadedybde på 800 mm.

Vores testbil var toppen af poppen. Wildtrack med 5-cylindret 3,2 liter, 200 hk – og så lige 470 Nm mellem 1.500 og 2.750 omdrejninger. Motorerne har alle variabel turbogeometri. Brændstofforbruget ligger i testbilen på 9,4 km/l med automatgear, som vores testbil var udstyret med.

Dertil kommer læderstue og bagsæder – men den var også på tyske nummerplader. Vi havde naturligvis myndighedernes tilladelse til at køre i den. Iøvrigt entreprenører – læs lige her: nyttelast på 500 kg og en trailervægt på hele 3,350 ton.

Faktaboks:

Test Ford Ranger 3,2

Motor: 5 cyl.

Ydelse : 200 hk

Moment: 470 Nm mellem  1.500 og 2.750 omdrejn.

Miljø: Euro 5.

Opbygning: Variabel turbogeometri.

Trailervægt: 3.350 ton.

Økonomi: 9,4 km/l.

Læssehøjde: 835 mm.

Sikkerhed; esp. asr. Abs, 7 airbags, p-sensor, regnsensor, bakkamera,

Luksus: 2 zone klimaanlæg, 8 vejs justerbart førersæde m. varme.

Pris test bil: 283.071 kr. plus moms.

Tidligere Artikel

Rugbrød for millioner

Næste Artikel

Dansk firma bag tysk sikkerhed

Næste Artikel

Dansk firma bag tysk sikkerhed

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Ford Ranger – suveræn pickup på banen

21. maj 2012

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering