Ford Ranger - stor, stiv og praktisk | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 20 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ford Ranger – stor, stiv og praktisk

Ford har formået at forene amerikansk folkepickup med europæisk ladvogn i Ranger med mere udstyr, stærkere karrosseri og bedre støddæmpning

af Thomas André
16. april 2014
i Ikke kategoriseret

En enkelt model er for tiden stukket af fra det beskedne hovedfelt af pickupper på markedet. I hvert fald når det gælder om at se sej ud, når man krydser målstregen.

Den nye Ford Ranger Wildtrak. Det er den med den seje ’styrtbøjle’ bag bagruden, alutrin og fede fælge. Vælger du en XL, må du ’nøjes’ med den mindre, mere økonomiske men fuldt ud kapable 2,2-liters diesel med 150 hk. Vi har tidligere kørt i Ranger her på altomvarebiler.dk og fundet den lille maskine mest velegnet til opgaven set ud fra en rent praktisk indgangsvinkel.

Men den håndfuld pickupper, vi er opdraget med her på det europæiske kontinent, er ærligt talt en samling triste slidere at se på, når man er færdig med at rose dem for deres anvendelighed på job og i terræn.

Der er ikke meget sprudlende potens og lir over de små terrængående ladvogne. Det kræver ekstra investeringer i kromstumper, fælge, dæk, styrtbøjler og trinbrætter. Og så har vi endda ikke en gang taget hul på den indendørs optimering.

Overskuelig sex-appeal

Ford havde ikke den store succes med den gamle Ranger. Hverken modelprogram eller prissætning kunne hamle op med tvillingmodellen Mazda BT-50, der blev produceret fra samme samlebånd i Asien. Og sex-appealen var ærligt talt til at overskue – uanset mærket i kølergrillen.

Det har de gjort noget ved med den nye Ranger. Faktisk har Ford nærmest lavet to forskellige modeller ud af den. Karossen er for så vidt den samme, men der er en decideret skrabet version ved navn XL og så den vilde blærerøv ved navn Wildtrak. Sidstnævnte fås som nævnt tidligere kun med den store motor på 3,2 liter og fem cylindre, som vi kender fra de store Transit’er.

Ranger har allerede fået lidt tæsk for sin grove kørestil, der uvægerligt følger med, når man anbringer et tungt arbejdsredskab på stive bladfjedre. Man er ikke helt galt på den, hvis man synes, der er kommet lidt amerikansk snit over den, hvad angår både størrelse og look.

Gartnerne og alle andre

Den er næsten lige så stor som sin ’storebror’ Ford F-150, og kørestilen er såmænd også lidt derhenad. Men det er lykkedes Ford at tøjle hoppebold-effekten på ujævnt underlag med en forfinet støddæmpning af bagtøjet. Den absorberer vand-huller i grus- og jordveje, ligesom det er muligt at entre en byggeplads uden nyrebælte.

Det nye Wildtrak dress, den større frihøjde, de nye motorer og en langt mere tjekket indretning bag rattet end i forgængeren og en trailervægt på op til 3550 kg er toppen af poppen.

Firehjulstrækket med eller uden reduktionsgear kan kobles til under kørslen med drejeknappen ved siden af gearstangen. Det bliver ikke nemmere, og terrænegenskaberne bliver ikke overgået af nogen type køretøj på markedet.

Ranger kommer kun i to udstyrsvarianter til de to cab-størrelser og to motorer: XL 2,2 til de kommunale gartnere og Wildtrak 3,2 til alle andre.

 

Test Ford Ranger 3,2 Wildtrak

Motor: 5 cyl.
Ydelse : 200 hk
Moment: 470 Nm mellem  1.500 og 2.750 omdrejn.
Miljø: Euro 5.
Opbygning: Variabel turbogeometri.
Trailervægt: 3.350 ton.
Økonomi: 9,4 km/l.
Læssehøjde: 835 mm.
Sikkerhed; esp. asr. Abs, 7 airbags, p-sensor, regnsensor, bakkamera,
Luksus: 2 zone klimaanlæg, 8 vejs justerbart førersæde m. varme.
Pris test bil: 283.071 kr. plus moms.

 

Tags: FordVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Mercedes vil føre an med sikre varebiler

Næste Artikel

Fiat 500 L kører i gult

Næste Artikel

Fiat 500 L kører i gult

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

Ford Ranger – stor, stiv og praktisk

16. april 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering