Så er der snart nyt legetøj til store drenge med hang til tungt udstyrede pickup’er med firehjulstræk og masser af bling-bling. Nyt er i hvert fald, at Ford sender en mere sikker og mere økonomisk Ranger på gaden i midten af året.
I maskinrummet ligger der i alle varianter en turboladet to-liters dieselmotor. Hvad den skal kunne, kommer til at afhænge af din pengepung. Den mindste yder 130 hk/350 nm og den mellemste 170 hk/420 nm. Den kraftigste er bestykket med biturbo og yder 213 hk/500 nm.
AdBlue-tank introduceres
For at overholde emissionskravene benytter Ford den såkaldte SCR-katalysatorteknologi i motorerne. SCR står for Selective Catalytic Reduction.
Katalysatoren nedbryder NOx-partiklerne i udstødningsgassen til kvælstof og vand. Det sker ved hjælp af en urea-opløsning, og det betyder, at du skal hælde AdBlue-væske på bilen med jævne intervaller.
Raptor kommer samtidig
Til gengæld for dette skulle den nye Ranger kunne køre lidt ekstra kilometer pr liter. Ford udtrykker det således: “Fords ingeniørdata, som er baseret på realistiske kørecyklusser, indikerer en optimering på op til 9 procent for modeller med automatgear, mens modeller med manuelt gear er forbedret med 4 procent.”
Automatgearet er en seks-trins transmission, som fås til alle motorvarianter. Til biturboversionen fås en opdateret ti-trins automatik. Denne gearkasse ligger i øvrigt også i den vildeste version af Ranger, man kan få, nemlig Raptor. Denne rå udgave introduceres samtidig med den nye Ranger lineup.
Ny sikkerhed bliver standard
Ford anfører, at den nye Ranger som den første bil i sin klasse har automatisk nødbremse med fodgængerregistrering og intelligent fartbegrænser som standard.
Fodgængerregistreringen anvender et fremadskuende kamera og en radar til at advare om fodgængere i nærheden af kørebanen og aktiverer selv bremserne i tilfælde af fare, hvis ikke føreren reagerer på advarslerne. Den intelligente fartbegrænser kombinerer Fords fartbegrænser og trafikskiltegenkendelse til at sikre, at Ranger automatisk indordner sig efter de skiftende og gældende fartgrænser.
Bilen fås i øvrigt også med parkeringsassistent, vognbanecentrering, adaptiv fartpilot, bakkamera samt parkeringssensor både for- og bag.
Altid koblet op
Som ekstraudstyr kan man få et modem, som danner et altid opkoblet wifi-hotspot med mulighed for at tilslutte op til 10 devices. Modemet giver også adgang til data om f.eks. olieniveau, dæktryk og kilometertal.
Med modemet kan man desuden bruge en fjernbetjent bilnøgle og lokalisere bilen, hvis man ikke skulle kunne få øje på monstrummet ude på Bilkas parkeringsplads.
Stemmestyret infotainment
Til Ranger man man selvfølgelig også få Fords seneste infotainment-generation kaldet SYNC-3. Det kan betjenes ved hjælp af din stemme eller med fingerstrøg på systemets 8-tommers trykskærm.
Ford Ranger er i øvrigt slæng med syv andre lignende pickup-modeller på det danske marked. I Danmark er markedet for denne slags biler ganske beskedent. Lidt anderledes ser det ud i udlandet. Ford solgte således 51.500 Ranger-modeller på tværs af Europa i 2018 – en stigning på mere end 15 procent i forhold til 2017.
Se Fords video om den nye Ranger:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=kVCgKjibR-U