Ford Ranger i Dakar 2014
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 11 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ford Ranger trimmet til Dakar Rally 2014

Indsætter to biler med toptrimmede Mustang GT V8-motorer på 5,0 liter

af Morten Dam
12. august 2013
i Nyheder

Ford har noteret sig den afsmitning, som et godt resultat i det top-kommercielle event Dakar Rally kan få på et bilmærke i almindelighed og en bestemt model i særdeleshed. Derfor mobiliserer den amerikanske bilgigant nu to eksemplarer af den nye pick-up Range til Dakar Rally i Sydamerika den 5.-18. januar 2014. 
Ligesom Mitsubishi, Porsche, Peugeot, Citroën, VW og Mini har gjort det, satser Ford på andet og mere end en standardudgave af den nye pick-up. Udgangspunktet er ganske vist den nye T6 4×4 Ranger Double Cab, men med karrosseri i kompositmateriale og en egenvægt på 1.975 kilo inklusive en toptrimmet udgave af den 5,0-liter store V8-motor i aluminium fra sportsvognen Mustang GT.

348 hk og 560 Nm

I Dakar-trim bliver motorydelsen 348 hk og drejningsmomentet 560 Nm ved 4.100 o/m. Trækkraften overføres til de trækkende hjul via en 6-trins Sadev-gearkasse med sekventielt skifte. Både for- og bagaksel får begrænset spærredifferentiale og de fire 16-tommer Evocorse hjul med 245/85 Michelin-dæk kontrolleres med Brembo-bremser – luftkølede foran og vandkølede bagtil.
Hjulene er uafhængigt ophængt og udstyret med dobbelte støddæmper-sæt og krængningsstabilisatorer for og bag.
Når egenvægten trods letvægtskarrosseriet stadig er lige under to ton, skyldes det bl.a. en 500 liter stor brændstoftank indbygget i Dakar-bilen. Og der skal bruges mange liter til at gennemføre det 8.500 kilometer lange raid, som starter i Rosario, Argentina og slutter i Valpariso, Chile efter en smuttur omkring Bolivia.

Gennemsnit på 1,1 til 3,5 km/l

Det forventede brændstofforbrug i Dakar-udgaven af Ranger er 90 liter pr. 100 km på sandede strækninger og ved race med speederen i bund; topfarten er 170 km/t, og 28 liter pr. 100 km ved kørsel på almindelig vej – mellem 1,1 og 3,5 km/l – så det er ikke just noget økonomiløb, der er lagt op til.
De to Dakar-Rangere bygges hos den sydafrikanske off-road specialist Neil Woolridge i Pietermaritzburg og med teknisk bistand fra Fords Global Product Develeopment-division og leveres efterfølgende siden til det tyske South Racing, som skal stå for Team Ford Racing.
Bilerne skal køres af et sydamerikansk og sydafrikansk hold bestående af henholdsvis Lucio Avarez-Ronnie Graue og Chris Visser-Japie Badenhorst.
De to unge sydamerikanere har tidligere kørt i Dakar Rally og har en 5. plads i 2012 som deres hidtil bedste resultat. I år var de på tredjepladsen, men udgik på grund af mekaniske problemer.
Sydafrikanerne er debutanter i Dakar-raidet, men som sydafrikanske cross country-mestre i 2011 og primære kandidater til et nyt mesterskab i år, kommer de ikke uforberedte til Dakar Rally 2014.

Tags: CitroënFordMiniMitsubishiPeugeotPorsche
Tidligere Artikel

Hondas nye Civic Tourer - nu uden maskering

Næste Artikel

Continental dæmper på dækstøj med skumforing

Næste Artikel

Continental dæmper på dækstøj med skumforing

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford Ranger trimmet til Dakar Rally 2014

12. august 2013
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering