I USA er pickuppen gud. Ford F-150 er verdens mest solgte bil gennem tiderne. Basta. Sidste år satte den igen salgsrekord med over 450.000 solgte eksemplarer.
Men det er ikke godt nok, når rivalen General Motors havde et samlet salg på 478.000 ‘trucks’. Til næste år kommer en ny udgave af den ‘europæiske’ Ranger på markedet i USA. Det skal bringe Ford forbi GM og tilbage i Spidsen.
Nyt modelprogram
Men det er ikke nok for Ford, som på den anden side af Atlanten satser på SUV’er, corossovere og pickupper – nå ja, og så retro-dinosauren Mustang. Så da de alligevel havde proppen af flasken, rodede de lidt mere i retro-skuffen og fandt endnu en gammel opskrift frem.
Løsningen ser ud til at blive en genoplivning af den lille pickup, Ford Courier. Navnet tilhørte en lille pickup, der blev produceret i Brasilien frem til 2013.
Selvbærende karosseri
Og tilbage i 70’erne, havde Ford en lille Mazda-baseret pickup under samme navn i kataloget. Dog uden den store succes.
Ranger spås en noget lysere fremtid, fordi den har et navn, mens Courier og arbejdsbiler med selvbærende karosserier endnu har til gode at vinde respekt i det amerikanske.
Deler platform med Focus
Om den nye model får samme navn, ved vi ikke endnu, men det er sikkert, at Ford har en ladbil i småtingsafdelingen på vej.
De første forlydender går på, at den skal bygges på samme platform som den nye Ford Focus, der kommer til Europa i 2020.
Halmballer og slagtekvæg
Det er ikke første gang, Ford laver en pickup-version af en personbil. Tilbage i 90’erne kunne man få en Ford Serra pickup, og andre mærker har forsøgt sig med lignende projekter.
Nogenlunde i samme æra byggede Skoda en Felicia med lad, som stadig triller omkring i østeuropæiske provinser med halmballer og slagtekvæg på ladet.
Firehjulstræk og frihøjde
I Europa er markedet for enhver slags bil, der lugter lidt af aktiv fritid og udendørs aktiviteter hamret frem over terrænet siden finanskrisen. Vi kan slet ikke få nok af firehjulstræk og frihøjde.
Pudsigt nok er det den europæiske succes, der har været med til at ‘eksportere’ Ranger til USA.
Hybridversion
Men samtidigt har vi her i norden stadig lidt svært ved at finde anvendelse for de praktiske ladbiler. Desuden lægger brændstofforbruget og prisen en dæmper på købelysten.
Men formår Ford at begå en sporty og rå pickup i småtingsafdelingen og måske endda lave en hybrid-version med træk på alle fire, er der næppe tvivl om, at den skal en tur til Europa, hvor vi har lettere ved at fordøje små biler.