I går startede de første rygter i amerikanske bil-medier om, at Ford og Volkswagen overvejer at indgå et samarbejde om udvikling og produktion af varebiler. Straks var der forlydender om, at de to giganter ville udsende en fælles erklæring på tirsdag.
Men allerede her til morgen bekræfter de begge, at de har underskrevet en hensigtserklæring om et samarbejde om varebiler. Samtidigt tilføjer de, at de også ser på muligheden for at udvide samarbejdet til andre bil-typer og -klasser.
Effektivitet og indtjening
Ford udtaler, at de sammen med Volkswagen vil udforske muligheder for samarbejde om ‘egnede produkter i flere områder – inklusive udviklingen af et komplet fælles program af varebiler for bedre at kunne imødekomme kundernes stadig større behov i denne produkt-gruppe.’
- Ford har som virksomhed en forpligtelse til konstant at forbedre vores forretningsmodel, hvilket også omfatter at samarbejde med partnere for at forbedre effektiviteten af både vores produkter og vores indtjening. Samarbejdet med Volkswagen Group er endnu et eksempel på, hvordan vi kan blive bedre som virksomhed, samtidigt med at vi udvikler et succesrigt produktprogram, siger Fords ‘President of Global Markets’, Jim Farley.
Strengt nødvendigt
Fra Volkswagens strategichef, Thomas Sedran, lyder nogenlunde tilsvarende toner:
- Markeder og kundernes krav forandrer sig med utrolig fart. Begge koncerner har allerede stærke positioner med komplette flådeprogrammer i de forskellige kommercielle segmenter.
-
For at tilpasse sig det udfordrende miljø er det strengt nødvendigt at gøre sig fleksibel med alliancer. Det er et af kerneelementerne i Volkswagen Group Strategy 2025, forklarer Thomas Sedran.
Tiden efter Sprinter
Fords interesse i partnerskabet skal formentlig findes i, at de halter en smule efter markedet for elbiler, hvor Volkswagen allerede har stor erfaring med produktion af el- og hybridvarianter.
For Volkswagen ligger den mere til en helflugter, idet de efter bruddet med Mercedes-Benz om Crafter/Sprinter-produktionen formentlig har ledt temmeligt intensivt efter en ny makker.