Biler der ‘taler’ sammen er ikke nogen ny idé. De første versioner blev lanceret som et mirakel for nogle år siden, hvor bilisterne aktivt skulle markere trafikpropper og -ulykker på GPS’en, som så videresendte oplysningerne til andre bilister med samme type GPS.
Den løsning gik i sig selv i stilhed, da den blev overhalet indenom af det fuldautomatiske system, vi kender i dag, hvor de fleste GPS’er har styr på trafikken sammen med Trafikstyrelsens opdateringer og guider os uden om de værste problemer.
Akutpassage
Men Ford og Vodafone er nu gået sammen om at løfte aktiv trafikstyring et niveau mere.
De udvikler en teknologi, der automatisk advarer trafikanter om opståede ulykker og viser, hvordan man skaber en akutpassage for udrykningskøretøjer, så de kan komme ubesværet til i nødsituationer, hvor hvert sekund er livsvigtigt.
Stadig under udvikling
Samarbejdet er under udvikling som en prototypeteknologi, der advarer trafikanter om opståede ulykker via online kommunikation.
Et hyppigt problem ved trafikulykker er, at forvirring skaber trafikpropper, som udrykningskøretøjer bliver fanget i.
Får bilerne til at ‘tale sammen’
- Online og automatiseret kørsel er en vigtig del af bilindustriens fremtidige teknologi. Ford har lang erfaring med at udvikle og teste infrastruktur og løsninger, siger Gunnar Herrmann, CEO, Ford of Germany.
-
Det får biler til at ‘tale sammen’ og dermed højner sikkerheden i trafikken. Sammen med Vodafone sigter vi efter ny indsigt i, hvordan vi kan optimere kommunikationen mellem biler yderligere.
Ambulancer fanget
Netop tyskerne har et system på Autobahnen, hvor skilte viser, at bilister i de to yderste baner skal holde så meget til siden under køkørsel, at der bliver plads til udrykningskøretøjer mellem banerne.
Det er ikke et problem ved normal trafik, hvor bilerne bevæger sig, men ofte ser man ambulancer fanget i stillestående trafik, fordi bilisterne ganske enkelt ikke aner, hvad de skal gøre.
På få sekunder
Udrykningskøretøjers fremkommelighed ved ulykker er altafgørende for at redde liv. Ifølge Fords oplysninger stiger overlevelsesraten med hele 40 procent, hvis udrykningen ankommer til ulykkesstedet bare fire minutter hurtigere, end det gennemsnitligt er tilfældet.
Den teknologi, som Ford og Vodafone tester nu, advarer førere om ulykker kun få sekunder efter, de er sket.
Idiot i midtersporet
Systemet advarer også om udrykning, der nærmer sig bagfra, og angiver herefter i hvilken vejbane, man skal lægge sig for at skabe en såkaldt akutpassage, der øger fremkommeligheden for udrykningskøretøjer bedst muligt.
Sidder man og lytter til høj musik, mens man tjekker Facebook og sender SMS’er, er det måske meget rart lige at få lidt hjælp til ikke at ende som en total idiot i midtersporet med en hylende ambulance på bagsmækken.
Advarer også ambulancen
Bilisterne får altså hjælp til både at opdage, når et udrykningskøretøj nærmer sig bagfra og hvordan, de skal placere sig for at genere mindst muligt. Samtidigt får ambulancen og politibilen de samme oplysninger, så de ved, hvordan den øvrige trafik bliver vejledt.
Udrykningskøretøjer vil modtage advarsler og informationer på et indbygget display, der viser den akutpassage, som skabes.
Automatiseret og online kørsel
Den nye teknologi testes i øjeblikket i Düsseldorf som del af et 112 millioner kroners projekt, som desuden tester automatiseret og online kørsel generelt.
Hvornår den er klar til at komme på markedet ved vi ikke endnu.