Ford Mondeo er godt nok et par år forsinket i forhold til den oprindelige plan, men et hurtigt kig uden prøvekørsel i går i Fords danske hovedkvarter antyder kraftigt, at den er værd at vente på.
Til januar, når Ford Mondeo i nyeste udgave kommer til Europa, vil den være to år gammel i USA. Amerikanerne smed Fords globale Mondeo på gaden for et par år siden, men i Europa har nedskæringer, omlægning af produktion og en enkelt fabrikslukning udsat premieren. Og så har det heller ikke just hastet med introduktionen af en stor familiebil på et marked, hvor de små og endnu mindre biler optager en stadig større andel.
1,5 benzin med 150 heste
Nu ser konjunkturerne lidt anderledes ud, og D-segmentet er så småt begyndt at røre på sig igen.
Tidspunktet for dne europæiske lancering ser i hvert fald mere gunstigt ud nu for de større firmabiler. Om det er helt bevidst timing eller lige så meget held for Fords flagskib, ved vi ikke. Den får under alle omstændigheder premiere lige efter nytår.
Så skal den igen til at slås med konkurrenter som Mazda6, VW Passat og Opel Insignia.
En mesterlig 1. klasses Sprinter
V8 pickup med ekstremt potentiale
Den eneste prisindikation, vi har for nærværende, er et forventet beskatningsgrundlag på 299.000 kroner for en forholdsvist veludstyret 1,5 EcoBoost med 160 hk.
Udstyrsniveauet er væsentligt hævet – eller rettere ændret – med specielt en del ny multimedie-teknologi, som den gamle Mondeo ikke helt har alderen til.
Derfor bliver det lidt svært at sammenligne modellerne med de gamle, men forvent en stoigning på 20-30.000 for tilsvarende modeller og cirka ti kilo plus moms på gule plader.
En ny stram 1,5’er
1,5 EcoBoost afløser 1,6 EcoBoost, men det er ikke den trecylindrede modulmotor, der spøger på rygtebasis omkring Fords forenklings-ambitioner.
Det er derimod end firecylindret sag med højere effektivitet end forgængeren.
De øvrige motorer i den nye Mondeo bliver de kendte 1,6 TDCI med 115 hk og 2,0 TDCI med 150 eller 180 hk. Den festlige toliters turbobenzin, 2,0 EcoBoost med 203 eller 240 hk fortsætter også.
Lidt hokus-pokus
De ydre dimensioner er stort set uændret. Taglinien er sænket en anelse for at give et mere dynamisk look, men med lidt hokus-pokus på de indre linjer er pladsforholdene bevaret.
Udvendigt er de nye lygter iøjnefaldende. Et smart nyt blinklys, de løber under forlygterne i hele lygtens bredde er nyt, og bagtil er der kommet nye lygter, der hjælper til med at afrunde hjørnerne for at trimme bagperronen, som synes lidt monstrøs på den nuværende model.
Samler kontinenterne
Den nuværende Mondeo har været på banen i syv år og gør det stadig godt; berømmet for sine komfortable køreegenskaber og rummelighed.
Den nye, som vi ikke fik lejlighed til at prøvekøre men kun sparke dæk på og kigge i hos Ford forleden, er helt mage til den model, der kører i USA. De kontinentale forskelle er udelukkende at finde i motorprogrammet og en lettere opstramning af undervognen for at imødekomme europæiske bilkunders ønsker.
Indvendigt ligner det en smuk sammenblanding af det bedste fra USA og Europa. Amerikanerne vil have store, bløde læderstole og hård, sprød plast, mens vi herovre foretrækker de lidt strammere linjer og en fornemmelse af effektivitet og afbalanceret komfort.
Den balance synes den nye Mondeo at have fundet. Så skal det blive interessant at prøve den, når den en gang kommer til Europa sådan for alvor.
De to modeller, journalister og forhandlere fik lov at røre hos Ford i Ballerup er såkaldte forproduktioner, som skal tilbage til USA efter endt rundtur.