Ford Mondeo - Fed amerikaner på smalkost - Altomvarebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 18 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
En skam med de danske regler. For det bville være genialt at montere det smarte skinnesystem med adskillelse i varebiludgaven
Aston Martin-frotnen er endnu mere udtalt i den nye Mondeo. Også taglinjen er sænket for at løfte det sportslige udtryk
Fed dyb læde og kæmpe kopholdere fra det amerikanske kombineret med lidt strammere design og hård gummi på instrumentbordet som det europæiske islæt i globale Ford Mondeo
Titanium-modellerne med de store motorer får pyntet den i forvejen tjekkede bagende med sekskantede afgangsrør
Blinklyset i de enorme forlygter er en lys-stribe, der løber hele vejen under lygten
Ford Mondeo er ens på alle kontinenter, så de undgår ikke helt det komfortable blød-hat-look, som Mondeo er kendt for. Ellers blev der jo ikke plads til sværvægterne over there

Fed amerikaner på smalkost

Svulstig amerikansk dagligstue tilsat europæisk mådehold gør den kommende Ford Mondeo til et unikt alternativ på den store firmabil-scene

af Thomas André
16. september 2014
i Nyheder

Ford Mondeo er godt nok et par år forsinket i forhold til den oprindelige plan, men et hurtigt kig uden prøvekørsel i går i Fords danske hovedkvarter antyder kraftigt, at den er værd at vente på.

Til januar, når Ford Mondeo i nyeste udgave kommer til Europa, vil den være to år gammel i USA. Amerikanerne smed Fords globale Mondeo på gaden for et par år siden, men i Europa har nedskæringer, omlægning af produktion og en enkelt fabrikslukning udsat premieren. Og så har det heller ikke just hastet med introduktionen af en stor familiebil på et marked, hvor de små og endnu mindre biler optager en stadig større andel.

1,5 benzin med 150 heste

Nu ser konjunkturerne lidt anderledes ud, og D-segmentet er så småt begyndt at røre på sig igen.

Tidspunktet for dne europæiske lancering ser i hvert fald mere gunstigt ud nu for de større firmabiler. Om det er helt bevidst timing eller lige så meget held for Fords flagskib, ved vi ikke. Den får under alle omstændigheder premiere lige efter nytår.

Så skal den igen til at slås med konkurrenter som Mazda6, VW Passat og Opel Insignia.

En mesterlig 1. klasses Sprinter

V8 pickup med ekstremt potentiale

Den eneste prisindikation, vi har for nærværende, er et forventet beskatningsgrundlag på 299.000 kroner for en forholdsvist veludstyret 1,5 EcoBoost med 160 hk.

Udstyrsniveauet er væsentligt hævet – eller rettere ændret – med specielt en del ny multimedie-teknologi, som den gamle Mondeo ikke helt har alderen til.

Derfor bliver det lidt svært at sammenligne modellerne med de gamle, men forvent en stoigning på 20-30.000 for tilsvarende modeller og cirka ti kilo plus moms på gule plader.

En ny stram 1,5’er

1,5 EcoBoost afløser 1,6 EcoBoost, men det er ikke den trecylindrede modulmotor, der spøger på rygtebasis omkring Fords forenklings-ambitioner.

Det er derimod end firecylindret sag med højere effektivitet end forgængeren.

De øvrige motorer i den nye Mondeo bliver de kendte 1,6 TDCI med 115 hk og 2,0 TDCI med 150 eller 180 hk. Den festlige toliters turbobenzin, 2,0 EcoBoost med 203 eller 240 hk fortsætter også.

Lidt hokus-pokus

De ydre dimensioner er stort set uændret. Taglinien er sænket en anelse for at give et mere dynamisk look, men med lidt hokus-pokus på de indre linjer er pladsforholdene bevaret.

Udvendigt er de nye lygter iøjnefaldende. Et smart nyt blinklys, de løber under forlygterne i hele lygtens bredde er nyt, og bagtil er der kommet nye lygter, der hjælper til med at afrunde hjørnerne for at trimme bagperronen, som synes lidt monstrøs på den nuværende model.

Samler kontinenterne

Den nuværende Mondeo har været på banen i syv år og gør det stadig godt; berømmet for sine komfortable køreegenskaber og rummelighed.

Den nye, som vi ikke fik lejlighed til at prøvekøre men kun sparke dæk på og kigge i hos Ford forleden, er helt mage til den model, der kører i USA. De kontinentale forskelle er udelukkende at finde i motorprogrammet og en lettere opstramning af undervognen for at imødekomme europæiske bilkunders ønsker.

Indvendigt ligner det en smuk sammenblanding af det bedste fra USA og Europa. Amerikanerne vil have store, bløde læderstole og hård, sprød plast, mens vi herovre foretrækker de lidt strammere linjer og en fornemmelse af effektivitet og afbalanceret komfort.

Den balance synes den nye Mondeo at have fundet. Så skal det blive interessant at prøve den, når den en gang kommer til Europa sådan for alvor.

De to modeller, journalister og forhandlere fik lov at røre hos Ford i Ballerup er såkaldte forproduktioner, som skal tilbage til USA efter endt rundtur.

Tags: FordMazdaOpel
Tidligere Artikel

Toyota gemmer på ny SUV

Næste Artikel

Kia Soul alias Mixx og Maxx

Næste Artikel
Kia Soul alias Mixx eller  Maxx i to-farvet livré og højere udstyrsniveau.

Kia Soul alias Mixx og Maxx

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021
Aston Martin-frotnen er endnu mere udtalt i den nye Mondeo. Også taglinjen er sænket for at løfte det sportslige udtryk

Fed amerikaner på smalkost

16. september 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering