Ford mobiliserer i det små | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 16 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ford mobiliserer i det små

Ford Transit Courier er en krigserklæring til den fransk-italienske trio Bipper, Nemo og Fiorino

af Morten Dam
16. maj 2014
i Nyheder

Altomvarebiler i Frankfurt:

En Ford Transit med en 4-cyl. turbodieselmotor på 1,5 liter, 75 hk og et 2,3 kbm varerum, der kan lastes med op til 565 kilo? Jovist, den er god nok. Transit Courier hedder den tætbyggede nyhed i Fords varebilprogram. Og den er din for 92.479 kr. ex. moms. Men du kommer til at vente lidt, for den har først dansk premiere i august.
Alternativet kan være en 95 hk TDCI-variant på 1,6 liter – eller endnu bedre med en 3-cyl. benzindrevet EcoBoost motor på 1,0 liter og 100 spændstige hestekræfter spændt for den forreste aksel.
Med 1,6 TDCI skal du af med 98.552 kr. ex. moms og med det stærkt bankende 3-benede EcoBoost-hjerte er prisen 101.804 kr. ex. moms.

Man bliver forvænt

Vi kørte i går en længere tur i den nye Transit Courier med det sidstnævnte maskineri, der arbejder som om dens slagvolumen og ydeevne det dobbelte af, hvad den faktisk er. Og gør det uden skarpe protester og med en smidighed som spændt elastik uanset om den blev drevet ud ad en motorvej med 120 km/t eller op og ned ad snoede bakkedrag med 80-100 km/t på landeveje omkring Frankfurt – og med en ballast på 250-275 kilo spændt fast i varerummet og to voksne passagerer i kabinen.
Transit Courier er letløbende, smidig, støjsvag, vibrationsfri, komfortabel og praktisk. Den forekom meget nem at blive forvænt med. Transit Courier forekommer at være yderst solidt bygget og begavet med fortrinlige dynamiske køreegenskaber.
I skarpe sving taber den ikke fodfæstet, men bidrager med en let og hjælpsom overstyring uden nævneværdig krængning.
Hvad dynamiske egenskaber angår forekom det umiddelbart svært at sige bilen noget ufordelagtigt på.

God kabineplads

Indretningen i Transit Courier, som er udviklet til pizzabude, kurerfirmaer, teknikere på farten og ansatte i lette servicefag, synes der heller ikke at være så meget at pege fingre ad.
Det skulle da lige være lårstøtten, men min 180+ centimeter høje og langbenede co-driver påstod hårdnakket, at han fandt sædekomforten fortrinlig, selvom han havde to håndsbredder friplads mellem sædeforkanten og haserne, mens jeg selv kun havde plads til en enkelt håndsbredde.
I alle tilfælde er førerpladsen indrettet med såvel højdereguleret sæde og justerbar ratposition. Kabinepladsen forekom antagelig både i bredden og højden.
Den strammer ikke over skuldrene og der er loftshøjde som i en mindre katedral – uanset om den har en bred tværgående dokumenthylde som standard- eller ekstraudstyr. Mellem sæderne er der plads til to kop/flaskeholdere og et rum til en mindre laptop/tablet.

Fransk-italiensk alternativ

Ford har med Courier udvidet Transit-programmet, der foruden den nye og regulære krigserklæring til den fransk-italienske trio Citroën Nemo, Foat Fiorino og Peugeot Bipper, omfatter de større modeller; henholdsvis Van Of The Year i år og i fjor, Connect, Custom samt seriens absolutter bestseller, Transit 2,0 tons – og der bliver nok ligeså megen strid om bilkøbernes gunst i kompaktklassen som i klassementet for store varebiler.
Transit Courier er konfronteret med tre primære alternativer. Dels Citroën Nemo i en enkelt Van-udgave til 89.990 kr. ex. moms for en 1,3 HDi FAP med 75 hk og 190 Nm, 22,2 km/l og 119 g/km CO2.
Dertil kommer syv varianter af Fiat Fiorino med 75 hk/190 Nm 1,3 MJT DPF-motor med tilsvarende brændstofnorm og CO2-udslip og med samme 5-trins manuelle gear som Nemo og Bipper eller en koblingsfri MTA-gearkasse. Basisprisen for Fiorino er 93.499 kr. ex. moms. Alternativet er en motorvariant med 95 hk.
Peugeot Bipper Van Fresh med 1,3 HDi FAP-motor og start-stop automatik yder ligeledes 75 hk og 190 Nm og brændstofnormen ved blandet kørsel er angiveligt 24,4 km/l og CO2-udslippet 109 g/km. Der er to udstyrsvarianter på den seneste prisliste.

Plads til EU-palle

De små forskelle til trods opgives varerummet i den fransk-italienske trio til at være 1520 mm langt, 1470 mm bredt og 1200 mm højt og dets totale volumen til 2,5 kbm. Nyttelasten er omkring 540 kilo.
Transit Courier stiller med et varerum på 1620x1488x1227 mm og en samlet kapacitet på 2,3 kbm – eller op til 2,6 kbm, dersom al til rådighed værende plads udnyttes.
Transit Courier er udstyret med asymmetriske fløjdøre bagtil. Disse kan ganske vist ikke svinges så langt ud som på f.eks. Fiat Fiorino, men til gengæld byder Transit Courier på større bredde ved skydedørene og ditto højde ved bagdørene.
Bagtil er der faktisk tilstrækkelig bredde og højde til at køre en EU-palle ind i varerummet.

To udstyrsvarianter

Transit Courier kommer i to udstyrsversioner – Ambiente og Trend. Førstnævnte har som standard bl.a. fire airbags, forrude, sidespejle og sæder med el-varme, fjernbetjent centrallåsning, skuffe under passagersædet og fast skillevæg i plast samt My Connection-radio med My Ford Dock.
Trend-versionen har derudover bl.a. airconditionering, loftshylde, kortlamper, regnsensor og automatisk nedblænding, skydedør i højre side, fast skillevæg i stål og med rude samt Radio- og CD-afspiller med Ford SYNC og automatisk nødopkald.
Bakkestartassistance er standard på begge modeller, hvorimod dæktrykovervågning er på listen over ekstraudstyr.

Tags: CitroënFiatFordPeugeot
Tidligere Artikel

Ford Transit-flokken tordner frem

Næste Artikel

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

Næste Artikel
I de første otte måneder af 2014 blev der indregistreret 17.584 varebiler for første gang i Danmark. Sidste år var det tilsvarende tal 15.201

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Ford  Transit Courier løb med den samlede titel som Van of the Year hos What Van

Ford mobiliserer i det små

16. maj 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Og så til den danske side af sagen. Man kunne godt ønske sig lidt mere kreativitet i ombygningen til gule plader

Hvad koster det at få hvide plader på en gulpladebil?

7. december 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering