Ford stiller ved det internationale motorshow i Paris med noget nær en Max’imal præsentation, idet to tredjedele af modelporgrammets Max-udgaver præsenteres som nyheder. Det gælder dels den nye S-Max, der kommer til Danmark medio 2015 og dels den faceliftede C-Max, som ligeledes får dansk premiere medio 2015.
Begge modeller kendes herhjemme både mellem hvide, gule og 2-farvede nummerskilte.
Nyt på gammelt
S-Max er en fortsættelse af det koncept og de kendetegnende egenskaber, der ligger til grund for den hidtidige model, men bliver den første Ford-model med adaptiv styring og tilpasning af udvekslingen mellem rat og hjulstilling i forhold til bilens hastighed.
Ligeledes præsenteres S-Max med en bagakselkonstruktion og affjedringssystem med udstrakt anvendelse af komponenter i aluminium.
Fem motorer og 4×4
Modelprogrammet tæller to nye turboladede og benzindrevne Ecoboost-motorer på 160 og 240 hk, hvortil kommer tre dieseldrevne TDCi-motorer med ydelser på henholdsvis 120, 160 og 180 hk.
Dertil kommer lige den detalje, at der bliver mulighed for at kombinere maskineriet med et såkaldt intelligent 4-hjulstræk.
Masser af plads
Ellers glimrer den nye S-Max ved LED-lygtesystem med blændfrit fjernlys, antikollisions-system, formstøbte kontur-sæder, klimasystem og det stemmestyrede Sync 2-kommunikaitonssystem, bagklapbetjening uberørt af menneskehånd og masser af bagagerum – eller varerum.
Der foreligger dog ikke i skrivende stund eksakte angivelser af bilens rummelighed og lasteevne.
Har taget ved lære
Den mindre C-Max har peppet op både ude og inde, men dens dobbelte skydedøre og kabineindretning med optimerede adgangsforhold er bevaret.
Bortset fra ændringerne i det ydre design af såvel kølergrill som lygter og kromdetaljer, findes de væsentligste ændringer i form af en ændret instrumentering og mere mere intuitiv betjening – Ford har taget ved lære af tilbagemeldinger fra kundekredsen – f.eks. med et USB-stik til at lette opladning og tilslutning af mobiltelefon.
Nye motorer
Desuden udstyres den opdaterede C-Max med Fords Sync 2-system og fodbetjent bagklap.
Nye 1,5 liter motorer Endvidere skal der være gjort noget for at dæmpe vind- og motorstøj ved hjælp af ændringer i motortophæng og dimensionering af sideruder samt lydisolering af maskinrummet ligesom ændring af undervogtnen har bidraget til reduktion af vibrationsniveauet.
Motorprogrammet bliver som noget nyt udvidet med en benzindrevet 1,5 liter Ecoboost-motor og en 105 hk dieseldrevet ECOnetic 1,5 TDCi-motor, der skal være god for at CO-udslip på kun 100 g/km.
Angiveligt fortsætter C-Max fortsat i modelprogrammet med de to 100- og 125 hk varianter af den benzindrevne 1,0 Ecoboost-motor.