Ford er blevet kåret til verdens grønneste brand. Den globale brandingvirksomhed Interbrand har netop offentliggjort sin liste for 2014 over verdens 50 mest grønne brands, og her stryger Ford helt til tops foran sværvægtere som Coca-Cola og Microsoft.
Ford Motor Company bliver først og fremmest anerkendt for at gå forrest, når det handler om ansvarlig og bæredygtig produktion, høj gennemsigtighed i virksomhedens forretningsprocesser og for at give offentligheden udvidet adgang til information om virksomhedens aktiviteter. Fords selvstændige, miljøvenlige initiativer og særlige fokus på reduktion af vand og affald bidrog til at sikre førstepladsen.
Sociale påvirkninger
Interbrand kårer hvert år de 100 stærkeste brands i verden, og det er blandt disse, at de 50 mest miljøvenlige brands bliver fundet. Disse brands bliver fundet på baggrund af omfattende forbrugerundersøgelser og data, indsamlet og analyseret af Deloitte Consulting LLP.
Opel Vivaro test løber helt af samlebåndet
– Over de seneste år har Ford været helt i front på bæredygtighed. Ford har integreret bæredygtighed i virksomhedens forretningsplan. Det betyder, at Ford hurtigt kan tage bestik af – og handle på – de sociale og miljømæssige påvirkninger, virksomhedens aktiviteter medfører, siger Interbrands topchef Jez Frampton.
Bedre end Ferrari
– Nøglen til at gøre Ford endnu mere værdifuld – som brand og som virksomhed – er at fortsætte investeringerne i brugen af alternative energikilder og udvikle nye, brændstofbesparende teknologier, siger Frampton.
En anden af Fords miljømæssige strategier baserer sig på den lille 1,0 EcoBoost-motor, som for nyligt vandt International Engine of the Year 2014 foran Ferraris 4,5-liters V8 og Volkswagens 1,4 TSI.
Det er tredje år i træk, at Ford 1,0 EcoBoost vinder både den samlede titel og i klassen for motorer under 1,0 liter.