Ford Edge er Fords nye luksus SUV, som ikke blot leverer solidt vejgreb og masser af moment, men tillige brillerer med særdeles god brændstoføkonomi og mindre end 150 gram udledt CO2/km.
Edge kommer med to to-liters dieselmotorer – en 180 hestes udgave med seks-trins, manuel gearkasse og en 210 hestes bi-turbo med seks-trins, automatisk PowerShift gearkasse. Begge modeller er opgivet til mere end 17 km/l ved almindelig blandet kørsel.
Maksimalt vejgreb
Edge er udstyret med Fords intelligente All-Wheel-Drive teknologi som standard. Systemet fordeler automatisk trækket på de fire hjul efter kørsel og vejoverfladens beskaffenhed for at sikre maksimalt vejgreb under alle forhold.
Mitsubishi Outlander skruer op for charmen
Det leverer automatisk træk hvor og når, det er nødvendigt. Føreren mærker intet til det, og ved at lade systemet distribuere kræfterne og kun bruge træk på alle fire, når det er nødvendigt, får det minimale konsekvenser for brændstofforbrug og CO2-udledning.
Ekstra overblik
Derudover giver den nye Edge mulighed for at tilvælge en lang række af Fords avancerede førerstøtte-systemer. Det gælder for eksempel Adaptive Steering, som automatisk optimerer styretøjets respons efter kørselsforholdene og gør det nemmere at manøvrere ved lave hastigheder. Front Split View Camera giver ekstra overblik, hvor oversigtsforholdene er begrænsede.
Tyst køretur
Pre-Collision Assist med Pedestrian Detection er et radarbaseret system, der griber ind og bremser bilen, hvis der er umiddelbar fare for kollision med fodgængere, cyklister eller andre bilister.
Discovery Sport fra høst til opera
Indenfor i den veludstyrede kabine vil fører og passagerer opleve et endog meget lavt støjniveau selv ved høj fart. Brugen af akustisk dæmpet glas, særlige undervogns-paneler og afskærmning i hjulkasserne bidrager sammen med Fords audio-baserede Active Noise Control, til en behagelig, tyst køreoplevelse.